Mainos

Lii­kun­ta voi olla parempi vaih­to­eh­to kuin leik­kaus – lääkäri Minna Hon­ka­sel­la on ko­ke­mus­ta pi­la­tek­sen kun­tout­ta­vas­ta vai­ku­tuk­ses­ta

Pilates on monelle liikkujalle voimavara. Lajin kuntouttavalla vaikutuksella voi välttyä jopa leikkauksilta.

– Muistan, kun Minna Honkanen soitti ensimmäistä kertaa ja sanoi, että hänet täytyy laittaa kuntoon, koska aloitetaan. Siitä lähtien olemme säännöllisesti treenanneet ja työ Minnan kanssa on ollut monella tapaa unelmien yhteistyötä, kertoo Aitopilates Rovaniemen yrittäjä Kati Kuha.

Yleislääketieteen erikoislääkäri, työterveyslääkäri Minna Honkanen kiinnostui pilateksesta erkauman takia. Hänelle oli jäänyt kolmannen raskauden jälkeen vatsalihaserkaumaa ja selkäkivut vaivasivat. Sana pilates tuli esiin ystävän kanssa jutellessa. Lajin hyödyt olivat ehtineet tulla tutuiksi myös työn kautta.

– On lääketieteellisiä tutkimuksia, joiden tuloksilla on osoitettu, että pilates voi olla selkäpotilaille parempi vaihtoehto kuin leikkaus. Minulla on pilateksen kuntouttavasta vaikutuksesta omakohtainen kokemus. Kun olin tehnyt pilatesta säännöllisesti neljä kuukautta, huomasin, ettei minulla enää ole erkaumaa. Olin saanut vatsalihakset tukemaan rankaa paremmin ja selkäkivut vähenemään. Koen, että samaan aikaan myös ryhti oli korjaantunut. Raskauksien myötä lantion hallinta oli heikentynyt ja pilateksen avulla lantion asento korjaantui. Alaselkäkipuja ei enää ole.

"Minulla on pilateksen kuntouttavasta vaikutuksesta omakohtainen kokemus. Olen saanut vatsalihakset tukemaan rankaa paremmin ja selkäkivut vähenemään. Koen, että samaan aikaan myös ryhti on korjaantunut.", kertoo työterveyslääkäri Minna Honkanen.
"Minulla on pilateksen kuntouttavasta vaikutuksesta omakohtainen kokemus. Olen saanut vatsalihakset tukemaan rankaa paremmin ja selkäkivut vähenemään. Koen, että samaan aikaan myös ryhti on korjaantunut.", kertoo työterveyslääkäri Minna Honkanen.
Kuva: Petri Teppo

Sijoitus pilatekseen on sijoitus hyvinvointiin

Työterveyslääkärinä Minna kannustaa asiakkaitaan liikkumaan. Pilateksen hän kokee tuovan kokonaisvaltaista kehonhuoltoa ja apua erityisesti niska-, hartia- tai selkäongelmiin.

– Ihmisen keho on tehty liikkumaan. Pilateksella voi saada toimintakykyä, korjata asentoa ja vähentää alaselän kipuja, koska se harjoittaa rankaa tukevia lihaksia. Monesti istumatyötä tekevillä on kireyttä rintakehän alueella. Pilateksella voi tehdä tilaa rintakehään ja sitä kautta vähentää hartia- ja niskakipuja. Tänä päivänä työnantajat tukevat työntekijöitä liikuntaeduilla. Se on hyvä keino päästä kiinni liikuntaharrastukseen.

Yrittäjä Kati Kuhan mukaan hänen pilatesstudiolleen on hakeutunut näyttöpäätetyötä tai fyysisesti rasittavaa työtä tekeviä. Yhteistä heille on ollut päätös ryhtyä toimeen, jotta kehon saisi palautumaan.

- Ihmiset ovat hakeneet ratkaisua esimerkiksi selkäkipuihin, hartiasärkyihin tai hiirikyynärpäähän. Joitakin heistä ovat huolettaneet lihaskireydet tai ryhdin painuminen kasaan. Jotkut taas ovat kokeilleet kaikkea ja olleet helpottuneita, kun pilateksesta on löytynyt heille mieluisa liikuntamuoto. Joka tapauksessa he ovat kertoneet, että sijoitus pilatekseen on ollut heille sijoitus omaan hyvinvointiinsa.

Kuha on nähnyt, että pilateksen aloittamisessa kärsivällisyys on valttia. Lajin hyödyt ovat alkaneet tuntua, kun on ensin malttanut tehdä pohjatöitä, saada vakautta keskivartaloon ja liikkuvuutta selkärankaan.

– Kokemukseni mukaan pilates on tuonut parhaiten avun ihmisille, jotka ovat kärsivällisesti tehneet perustyötä ja lisänneet haasteita pikkuhiljaa, kehon tarpeiden mukaan. Pilateksessa on kyse vartalon osien yhteistoiminnan vahvistamisesta. Edistämme voimaa, rangan liikkuvuutta, lihasten hyvinvointia ja kehon terveyttä. On palkitsevaa saada auttaa asiakkaita ja seurata, kuinka he löytävät liikkumalla ratkaisun ongelmaansa.

Pilateksessa edistämme voimaa, rangan liikkuvuutta, lihasten hyvinvointia ja kehon terveyttä. On palkitsevaa saada auttaa asiakkaita ja seurata, kuinka he löytävät liikkumalla ratkaisun ongelmaansa.", sanoo Aitopilates Rovaniemen yrittäjä Kati Kuha.
Pilateksessa edistämme voimaa, rangan liikkuvuutta, lihasten hyvinvointia ja kehon terveyttä. On palkitsevaa saada auttaa asiakkaita ja seurata, kuinka he löytävät liikkumalla ratkaisun ongelmaansa.", sanoo Aitopilates Rovaniemen yrittäjä Kati Kuha.
Kuva: Petri Teppo

Kuinka paljon kuuluu liikkua?

Kun liikuntaharrastus on lähtenyt käyntiin, tulee usein esille kysymys, kuinka paljon kuuluu liikkua. Työterveyslääkäri Minna Honkasen kokemuksen mukaan säännöllisyydellä voi saada pitkäkestoisemman hyödyn.

– Kyllä pilateksessa täytyy käydä säännöllisesti. Jos en käy, kivut palaavat. Ja kun menen pilatestunnille, täytyy keskittyä lihastyöhön, eikä voi ajatella mitään muuta. Mieli rentoutuu, Minna toteaa.

Liikuntayrittäjä Kuhan mielestä liikuntaharrastus kannattaa ottaa tavaksi. Kun löytää itselle sopivan rytmin, on vaivattomampaa lähteä liikkeelle ja kun treenien välissä ei ole viikkojen taukoja, hyvä kunto voi säilyä pidempään.

– Usein me ajattelemme, että kuntoilu on oikeaoppista, kun se tapahtuu itsekurin kautta. Täytyy pakottaa itsensä liikkeelle. Mitä jos unohtaisimme hampaat irvessä tekemisen? Ottaisimme myönteisyydestä energiaa harjoitteluun, jolla saa kohotettua kuntoa ja josta saa

onnistumisen kokemuksia. Samalla tulee edistäneeksi terveyttä ja luoneeksi otolliset olosuhteet onnellisuudelle. Pilates on monen pilatesharrastajan elämässä salainen voimavara. He osaavat kuunnella kehoaan ja tietävät, millainen liikkuminen sopii heille. He palautuvat.

Tutustu Aitopilates Rovaniemen sivuihin osoitteessa www.aitopilatesrovaniemi.fi.