Mainos

Lap­pi­lai­set yrit­tä­jät pyy­tä­vät apua ju­ri­di­siin ky­sy­myk­siin: ”Y­rit­tä­jä­ka­ve­ruk­set ovat voineet kes­ke­nään jutella jos­ta­kin kir­jan­pi­to­asias­ta ja lopulta meille soi­te­taan, että miten tämä asia nyt oi­keas­ti lail­li­ses­ti menee”

Kun yrittäjä kohtaa pulman työlainsäädännössä, verotuksessa, ALV-vähennyksessä tai muulla yritystoiminnan osa-alueella, on apu yrittäjäjärjestön kautta helposti saatavilla: Lapin Yrittäjiin kuuluvat yrittäjät saavat maksutonta juridista neuvontaa yhdellä puhelinsoitolla. Puhelimen päässä vastaavat raudanlujat asiantuntijat eri aloilta. Tänään asiantuntijoista kaksi, tilitoimistoa pitävä Aulikki ja asianajotoimistoa pyörittävä Hannu kertovat, minkälaisiin ongelmiin lappilaiset yrittäjät soittavat apua.

Kemiläinen yrittäjä Aulikki Roivanen luotsaa nimeään kantavaa tilitoimistoa; Tilikontrolli Ky Aulikki Roivasta. ”Kun yrittäjä soittaa, hän kysyy usein itse jotakin asiaa kirjanpidosta. Näissä tapauksissa heillä ei yleensä itsellään ole omaa kirjanpitäjää, ja kysymykset ovat omasta ammattinäkökulmastani sellaisia, että osaan vastata niihin lonkalta ja suoraan.”
Kemiläinen yrittäjä Aulikki Roivanen luotsaa nimeään kantavaa tilitoimistoa; Tilikontrolli Ky Aulikki Roivasta. ”Kun yrittäjä soittaa, hän kysyy usein itse jotakin asiaa kirjanpidosta. Näissä tapauksissa heillä ei yleensä itsellään ole omaa kirjanpitäjää, ja kysymykset ovat omasta ammattinäkökulmastani sellaisia, että osaan vastata niihin lonkalta ja suoraan.”
Kuva: Lapin Yrittäjät

Lapin Yrittäjien alueelliseen neuvontarinkiin kuuluu viitisentoista asiantuntijaa eri aloilta. He auttavat jäsenyrittäjiä maksutta erilaisissa juridisissa ongelmissa ja kysymyksissä. Yksi asiantuntijoista on kemiläinen yrittäjä Aulikki Roivanen, joka luotsaa nimeään kantavaa tilitoimistoa; Tilikontrolli Ky Aulikki Roivasta. Roivanen on keskittynyt yritysten tiliasioihin, ja häneltä löytyykin osaamista moneen eri asiaan:

– Hoidamme kaikki yrittäjän kirjanpito-, tilinpäätös- ja verotusasiat. Uskon vahvasti siihen, että yrittäjää ymmärtää parhaiten toinen yrittäjä. Siksi haluankin palvella sekä asiakkaitani että Yrittäjien jäseniä kaikilla taloushallinnon osa-alueilla niin, että he voivat keskittyä omaan tekemiseensä, missä he ovat ammattilaisia, Roivanen kertoo.

Roivanen on pyörittänyt tilitoimistoaan jo kunnialliset 32 vuotta. Hän on aina ollut kiinnostunut alasta ja yrittämisestä, joten näiden kahden yhdistäminen kävi häneltä luontevasti. Ensimmäiset kymmenen vuotta Roivanen toimi yksinyrittäjänä, mutta ajan saatossa toiminta on kasvanut ja tällä hetkellä hänellä työskenteleekin 5 henkilöä. 

Tilikontrollin omilta asiakkailta tulee harvoin mitään tiettyjä kysymyksiä Roivaselle. Hänen mukaansa asiakas pyritään neuvomaan ja ohjeistamaan etukäteen niin hyvin, että jälkeenpäin ei tulisi paljon kysymyksiä. Lapin Yrittäjien jäseniltä tulee soittokyselyitä kuitenkin tasaisin väliajoin, ja Roivanen pyrkii vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella ammattiosaamisellaan.

– Kun yrittäjä soittaa, hän kysyy usein itse jotakin asiaa kirjanpidosta. Näissä tapauksissa heillä ei yleensä itsellään ole omaa kirjanpitäjää, ja kysymykset ovat omasta ammattinäkökulmastani sellaisia, että osaan vastata niihin lonkalta ja suoraan. Saattaa myös olla, että yrittäjäkaverukset ovat keskenään jutelleet jostain kirjanpitoasioista ja lopulta meille soitetaan, että miten tämä asia nyt oikeasti laillisesti menee, Roivanen kiteyttää.

– Ehkä eniten kysymyksiä meille tulee siitä, että kannattaisiko oma yritys muuttaa toiminimestä osakeyhtiöksi. Tähän ei ole olemassa mitään yksiselitteistä vastausta, vaan asia riippuu hyvin paljon omasta alasta ja toiminnasta, Roivanen vinkkaa.

”Yrittäjä tietää hyvin itse, mihin omat resurssit riittävät. Siinä vaiheessa, kun hän soittaa meille, kaikki omat konstit on jo käytetty. Esimerkiksi työsuhdeasiat ovat usein ammattitaitoa vaativia”, kertoo Asianajotoimisto Lukkarila & Aholan perustaja Hannu Lukkarila.
”Yrittäjä tietää hyvin itse, mihin omat resurssit riittävät. Siinä vaiheessa, kun hän soittaa meille, kaikki omat konstit on jo käytetty. Esimerkiksi työsuhdeasiat ovat usein ammattitaitoa vaativia”, kertoo Asianajotoimisto Lukkarila & Aholan perustaja Hannu Lukkarila.
Kuva: Lapin Yrittäjät

Lakineuvontaa, kun yrittäjän omat resurssit eivät riitä

Toinen lappilaisten yrittäjien auttaja on Hannu Lukkarila, Asianajotoimisto Lukkarila & Aholan perustaja. Keminmaalta kotoisin oleva Lukkarila on toiminut yrittäjänä vuodesta 1974. Hän on tiennyt koko elämänsä ajan, että haluaa lähteä yrittäjän polulle toteuttamaan omia mielenkiinnonkohteitaan, lakiasioita.

– Hoidamme asianajotoimistossamme paljon yleisjuridiikkaa. Olemme erikoistuneet työsuhdeasioihin, sopimusjuridiikkaan, yrityssaneerauksiin, konkurssiasioihin sekä kaupanvastuuongelmiin. Yrityksillä on yleensä oikeusturvavakuutus, joka on käytettävissä varsinaisissa riita-asioissa. Tänään työpäivääni on kuulunut yksi perunkirjoitus, minkä jälkeen loppupäivä kului liikehuoneiston luovutuksen ja liikeyrityksen lopettamiseen liittyvien ongelmien parissa, Lukkarila kertaa.

– Nelihenkinen asianajotoimistoni toimii valtakunnallisesti, vaikka sen toimipiste onkin Rovaniemellä. Meillä on vankka osaaminen lakiasioihin, ja haluamme auttaa lappilaisia yrittäjiä yritystoiminnan juridisen puolen hoitamisessa. Tämän vuoksi olemme osa Lapin Yrittäjien neuvontarinkiä, Lukkarila jatkaa.

Yrittäjä, joka ei toimi lakiasioiden kanssa päivittäin, omaa suuren ammattiosaamisen omalta alaltaan, mutta ei välttämättä osaa ratkoa esimerkiksi työsuhdeasioihin liittyviä ongelmia. Mistä yrittäjä sitten tietää, milloin on hyvä hetki soittaa Lapin Yrittäjien neuvontarenkaan asiantuntijoille? 

– Yrittäjä tietää hyvin itse, mihin omat resurssit riittävät. Siinä vaiheessa, kun hän soittaa meille, kaikki omat konstit on jo käytetty. Esimerkiksi työsuhdeasiat

ovat usein ammattitaitoa vaativia; täytyy olla taito arvioida sitä, miten erimielisyys ratkaistaisiin tuomioistuimessa, jolloin asiakasta pystyy neuvomaan, miten asia kannatta sopia ilman käräjäoikeutta. Usein yrittäjien ammattitaito on keskittynyt omaan osaamiseen, ja on suuri riski, että yksin asioita selvitettäessä käy vahinko, Lukkarila pohtii.

Lukkarila on kuulunut Yrittäjäjärjestöön jo usean vuoden ajan, ja kannustaa siihen myös kaikkia lappilaisia yrittäjiä. Tämä Suomen suurin elinkeinoelämän vaikuttajaverkosto toimii yrittäjien edunvalvojana sekä yhteiskuntavaikuttajana yrittäjyyden edistämiseksi. Maksuton neuvontapalvelu juridisissa asioissa on yksi käytetyimmistä eduista, jotka jäsenille kuuluvat.  

– Liityin itse mukaan Yrittäjiin, koska haluan tukea yrittäjien etua ajavaa toimintaa, Lukkarila kertoo.

Yli sata asiantuntijaa odottamassa yrittäjän soittoa 

Lapissa toimivan neuvontarenkaan lisäksi yrittäjäjärjestön jäsenet saavat maksutonta neuvontaa valtakunnallisesta neuvontapalvelusta. Valtakunnallinen neuvontarinki toimii samalla periaatteella kuin alueellinenkin; jäsen soittaa sinne, minkä jälkeen jopa yli sata eri alan asiantuntijaa on valmiina palvelemaan häntä. Valtakunnallisen neuvontapalvelun organisoinnin kanssa toimiva Atte Rytkönen kertoo, että palveluun tulee soittoja kymmeniä tuhansia kertoja vuodessa, eli viikkotasolla satoja. 

– Suurin osa puheluista ja kysymyksistä liittyy tavalla tai toisella työoikeuteen ja työlainsäädäntöön. Tarkemmin sanottuna kysymykset liittyvät työntekijän palkkaamiseen, työsuhteen aikana tapahtuviin asioihin kuten palkkaukseen, lomiin tai perhevapaisiin sekä tietysti myös työsuhteiden päättämiseen. Lisäksi kysytään erilaisista sopimuksiin liittyvistä asioista, verotuksesta, harhaanjohtavasta markkinoinnista, yrittäjän sosiaaliturvaan liittyvistä asioista sekä sitten myös oikeastaan kaikesta muusta, Rytkönen listaa.

Asiantuntijoiden runsas määrä takaa sen, että he ovat ammattilaisia monella eri osaamisalueella. Rytkösen mukaan asiantuntijoita on lähtökohtaisesti useilta eri juridiikan alueilta, esimerkiksi aina työoikeudesta sopimusoikeuteen ja vero-oikeudesta yrittäjän sosiaaliturvaan. 

Lapissa toimiva alueellinen neuvontarinki ja vastaava valtakunnallinen palvelu ovat yrittäjien kesken suosiossa, sillä niihin voi soittaa matalalla kynnyksellä ja niin monta kertaa tahansa, kun itselle on tarvis. Rytkönen opastaakin yrittäjiä liittymään mukaan yrittäjäjärjestöön, sillä jo yksi yhteydenotto neuvontaringin asiantuntijaan voi parhaimmillaan tuoda jäsenelle usean vuoden jäsenmaksun arvoisen taloudellisen hyödyn. 

– Neuvontapalvelun tarkoituksena on ennen kaikkea ohjata jäsentä oikeaan suuntaan mahdollisissa hankalissa tilanteissa. Neuvontarinkiin kannattaakin olla yhteydessä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, mikäli kokee, että neuvonnalle voisi olla tarvetta. Mitä aikaisemmin on yhteydessä, sitä enemmän voi saada vinkkejä ja tietoa erilaisista toimintamahdollisuuksista, ja sitä helpompi yrittäjän on tehdä omat ratkaisunsa neuvonnan kautta saatujen neuvojen pohjalta.

Kysymys lakimiehelle? Lue lisää neuvontapalvelusta täältä.

"Etkö ole vielä jäsen? Liity nyt >>

-
-
Kuva: Lapin Yrittäjät