Lähes juh­la­ton vuosi hil­jen­si pu­ku­kau­pan, mutta uu­sia­kin vaa­te­kaup­po­ja avat­tiin Ro­va­nie­mel­le

Loppuvuodesta Rovaniemelle avattiin myös uusia vaateliikkeitä.

Sinun onni -vaatekaupan yrittäjä Anne Säynäjäkangas avasi kasvaneen kysynnän vuoksi toisen Ragwear-merkkiin keskittyvän liikkeen kauppakeskus Rinteenkulmaan.
Sinun onni -vaatekaupan yrittäjä Anne Säynäjäkangas avasi kasvaneen kysynnän vuoksi toisen Ragwear-merkkiin keskittyvän liikkeen kauppakeskus Rinteenkulmaan.
Kuva: Anssi Jokiranta

Rovaniemellä vuonna 1962 toimineen Pukimo Edvardin päätuote ovat miesten puvut. Yrittäjä Esko Parpalan mukaan vuosi on ollut yksi liikkeen historian vaikeimpia.

– Peli meni poikki heti maaliskuussa. Keväämmällä myytiin vähän jotakin, mutta sitten peruttiin lakkiaiset, valmistujaiset ja rippijuhlat ja häät.

Kun juhlallisuudet on hoidettu perhepiirissä läheisten kesken, ei uusia vaatteitakaan ole välttämättä hankittu, kauppias arvioi.

– Oikeastaan hautajaiset ovat olleet ainoa juhla, johon pukuja on ostettu koronasta huolimatta.

Miesten juhlapukeutumisessa vuoden kierto on yrittäjän mukaan hyvin vakiintunut, ja vuotuinen myynti rakentuu lähes päivälleen samojen juhlasesonkien varaan. Päättynyt vuosi onkin ollut kaikin tavoin poikkeava.

Hiljaisen juhlavuoden viimeisteli pikkujoulukauden peruuntuminen.

– Kun ravintolat ovat kiinni, se vaikuttaa heti, kun eihän sitä pääse esittelemään vaatteitaan kenellekään.

Yrittäjä tietää, että korona-aika on ajanut ahtaalle myös kansainvälisiä vaateliikkeitä.

– Etelän kauppakeskuksissakin tullaan näkemään paljon tyhjiä liiketiloja. Jo kuukausivuokrat ovat siellä sitä luokkaa, että liikkeen pitäminen auki pidemmän päälle näinä aikoina vaatii jo jonkin verran omaisuutta, hän toteaa.

Pienemmän, yksityisen liikkeen etu ovat maltilliset kulut, eikä yksi huono vuosi koidu vielä Edvardin kohtaloksi.

"Ei tässä montaa vuotta viitsi odotella. Ei auta kuin toivoa, että tilanne alkaa jo tämän vuoden puolella normalisoitua."
Esko Parpala
Yrittäjä

– Mutta ei tässä montaa vuotta viitsi odotella. Ei auta kuin toivoa, että tilanne alkaa jo tämän vuoden puolella normalisoitua.

Eettinen ja rento myy

Eettisyys on nouseva trendi myös vaatekaupassa. Koronasta huolimatta Sinun onni -niminen, eettiseen ja vegaaniseen Ragwear-merkkiin erikoistunut vaateliike kasvatti myyntiään ja avasi toisen liikkeen kauppakeskus Rinteenkulman yläkertaan, yrittäjä Anne Säynäjäkangas kertoo.

– Yhä enemmän ihmiset ovat tietoisia vaateteollisuuden ongelmista, kuten lapsityövoimasta ja ympäristöhaitoista, yrittäjä arvioi.

Toisen liikkeen myötä rovaniemeläisyrityksen hyllyissä on tarjolla laajin valikoima saksalaismerkin vaatteita koko maailmassa.

Tyyliltään Ragwearin college- ja trikoopaidat, housut ja takit ovat rentoja, ja niissä on vaikutteita katumuodista.

Säynäjäkankaan mukaan vaatteita ei ole kuitenkaan hankittu erityisesti etätöihin tai kotioloihin, vaan ihan normaaliin arkeen.

– Nämä ovat mukavia pitovaatteita, joita käytetään myös työpaikoilla.

Sinun onnessakin koronatilanne on vaikuttanut asiakasvirtaan, mutta kokonaisia sesonkeja ei ole mennyt hukkaan.

– Meillä tilanne on sikäli erilainen kuin muilla, että mikään ei vanhene, vaan meillä on koko valikoima myynnissä koko vuoden, jopa talvitakit kesällä.

Myymälöiden lisäksi yrityksellä on oma verkkokauppa.

– Sellaista sahaustahan tämä on ollut. Aina kun tv:ssä oli negatiivisia koronauutisia, väheni kivijalkakaupassa asiakasmäärä kahdesta kolmeen päiväksi.

Napapiirin Balmuir-kaupan yrittäjä Mari Kotaniemi avasi marraskuussa uuden Santa's Luxury vaateliikkeen Koskikadulle.
Napapiirin Balmuir-kaupan yrittäjä Mari Kotaniemi avasi marraskuussa uuden Santa's Luxury vaateliikkeen Koskikadulle.
Kuva: Pekka Aho

Katse kohti tulevaa

Joulupukin pajakylässä Napapiirillä toimiva Balmuir Store Arctic Circle sai marraskuun alussa sisarliikkeen Rovaniemen keskustaan, kun yrittäjä Mari Kotaniemi avasi Santa’s Luxury -liikkeen kävelykadulle.

Liikkeet ovat erikoistuneet pukeutumisen ja kodinsisustuksen merkkituotteisiin. Pääosassa on oululaislähtöinen Balmuir, mutta etenkin keskustan liikkeessä tarjolla on muotia myös muilta brändeiltä.

– Muotikaupan alalla vuosi on ollut hyvin haastava, erityisesti Napapiirillä matkailijoiden vähentymisen vuoksi, mutta sitkeästi olemme pitäneet liikkeen auki joka päivä, Kotaniemi kuvaa.

"Muotikaupan alalla vuosi on ollut hyvin haastava, erityisesti Napapiirillä matkailijoiden vähentymisen vuoksi, mutta sitkeästi olemme pitäneet liikkeen auki joka päivä."
Mari Kotaniemi
Yrittäjä

Haastavan vuoden yllättäjä oli kesällä vilkastunut kotimaanmatkailu.

– Kesän myynti oli jopa parempi kuin aiemmin, Kotaniemi sanoo.

Haasteista huolimatta korona ei ole ollut syy heittää hanskoja tiskiin, yrittäjä painottaa.

– Tämä on kuitenkin tilanne, joka ei jatku ikuisesti. Nyt on ollut oikea hetki suunnata katse eteenpäin ja valmistautua tulevaan.

Tähän tähtää myös uusi liike. Kivijalkakaupan lisäksi yrityksellä on verkkokauppa. Kotaniemen mukaan nämä tukevat myös toisiaan: verkkokauppa voi toimia näyteikkunana kivijalkaan ja toisin päin.

– Laatutietoisuus ja aitojen luonnonmateriaalien arvostus on nousussa myös rovaniemeläisten kuluttajien keskuudessa, yrittäjä kertoo kokemuksestaan.

Rantakelit piristivät

– Vaikea vuosi tämä oli. Asiakaskato alkoi maaliskuussa ja siinä meni useampi kuukausi, yrittäjä Tiina Heikkinen sanoo.

Hän on toinen Sampokeskuksessa toimivan alusvaate Sensuellen ja vaateliike XL-Ellen yrittäjistä.

Heikkisen mukaan tilanne palasi kuitenkin normaaliksi heti kesäkuun alussa, kun rajoituksia alettiin purkamaan.

– Jopa hieman tavallista paremmaksi. Sääkin suosi, ja alusvaatteiden lisäksi esimerkiksi uimapuvut ja bikinit kävivät hyvin kaupaksi.

Matkailijoiden merkitys ei ole alusvaateliikkeelle suuri, mutta viime kesänä norjalaismatkailijat löysivät rovaniemeläisen alusvaateliikkeen – ensimmäistä kertaa.

– Hintatasomme on ilmeisesti Norjaa edullisempi. He olivat aivan innoissaan ja niin olimme mekin, yrittäjä iloitsee uudesta asiakasryhmästä.

Elokuusta eteenpäin kauppa hiljeni jälleen.

– Onneksi joulunaika meni ihan mukavasti. Silloin tärkein asiakasryhmämme ovat perinteisesti lahjakaupoille tulevat miehet.

Sensuellella ei ole verkkokauppaa, mutta tuotteita voi myös tilata. Joulun alla etenkin lahjakortteja lähetettiin eri puolille Lappia.

– Moni on meille verkkokauppaa ehdottanut, mutta liivikaupassa juttumme on palvelu, jolla jokaiselle löydämme varmasti sopivan tuotteen.

Vaikka alusvaatteita tarvitaan myös etätöissä, tiukassa taloustilanteessa niiden hankintaa voi lykätä.

– Jossain vaiheessa hankinta pitää kuitenkin tehdä, Heikkinen toteaa.

"Vaatepuolen myynti on sen sijaan ollut ihan kuollutta. Kesällä kun tilanne oli normaalimpi, se kuitenkin piristyi heti, joten vielä emme ole halunneet lyödä hanskoja tiskiin senkään osalta."
Tiina Heikkinen
Yrittäjä

– Vaatepuolen myynti on sen sijaan ollut ihan kuollutta. Kesällä kun tilanne oli normaalimpi, se kuitenkin piristyi heti, joten vielä emme ole halunneet lyödä hanskoja tiskiin senkään osalta. Toivottavasti rokotteen myötä tästä vuodesta tulee jo parempi.

Vinjetti

Vaatekaupan haastava vuosi

Viime marraskuussa vaatteiden myynti Suomesa laski 15,5 prosenttia, kenkien 28,9 prosenttia ja laukkujen 29 prosenttia vuodentakaisesta.

Tammi−syyskuussa 2020 vaatteiden myynti laski 18,1 prosenttia vuodentakaisesta.

Vaatteiden verkkomyynti kasvoi vuoden 2020 alusta joka kuukausi noin 100 prosentilla.

Lähde: Muoti- ja urheilukauppa ry