kolumni: Il­mas­to­pää­tök­sis­sä me­ga­luo­kan ai­ka­tau­lu­vir­he

tähtijuttu: Yhden lähtö tarjosi toi­sel­le kodin – ta­voi­tim­me kolmen muut­ta­jan ketjun ja kur­kis­tim­me kuntien väes­tö­en­nus­tei­siin

pääkirjoitus: Tuu­li­voi­ma tar­vit­see tuek­seen sää­tö­voi­maa, jonka riit­tä­vyys on uhat­tu­na

Tilaajille

Laaja yh­teis­työ ajaa uutta liik­ku­mi­sen työ­suh­de-etua – tutkija epäi­le­vä: "Onko tämä rahan te­hok­kain­ta koh­den­ta­mis­ta?"

Uudistuksen tavoitteena on vähentää yksityisautoiluja ja sitä kautta liikenteen päästöjä. Työntekijän liikkumistiliin voisi yhdistää erilaisia liikkumismuotoja, kuten sähköpyöriä ja -potkulautoja sekä yhteiskäyttöautoja. VATT:n johtavan tutkijan Marita Laukkasen mukaan vaarana on, että malli lisää yksityisautoilua.

Jos yhteistyöverkoston ajama liikkumistili tulisi käyttöön, työntekijä voisi käyttää sitä esimerkiksi sähköpotkulautamatkojen maksamiseen. Arkistokuva.
Jos yhteistyöverkoston ajama liikkumistili tulisi käyttöön, työntekijä voisi käyttää sitä esimerkiksi sähköpotkulautamatkojen maksamiseen. Arkistokuva.

Laaja yhteistyöverkosto esittää liikkumiseen uutta työsuhde-etua, joka mahdollistaisi useiden eri kulkuvälineiden käyttämisen.

Liikkumispalveluja tarjoavan Maas Globalin organisoiman verkoston ajatuksena on tarjota työntekijöille 3 400 euron arvoinen verovapaa etu, jota voisi käyttää vapaasti palvelussa mukana olevien liikkumispalvelujen maksamiseen. Tällä hetkellä liikkumiseen tarkoitetut työsuhde-edut ovat sidottu tiettyyn kulkumuotoon, joten uudistus lisäisi työntekijän valinnan ja yhdistelyn mahdollisuuksia.