Pääkirjoitus

Kun rekan kylki lä­hes­tyi

-

Sydän hakkaa täysillä. Kädet tärisevät. Rekan ohjaamossa istuva kuljettaja näyttää käsimerkillä, että voin jatkaa matkaa. Olen kuitenkin järkytyksestä sekaisin enkä muista, miten uuden autoni vaihteet vaihdetaan.

Olen hetki sitten meinannut ajaa rekan kylkeen.

Tie oli liukas, mutta onneksi minulla on vauhtia vain 40 kilometriä tunnissa. Se hetki, kun tajuan, ettei kolmion takaa tuleva rekka todellakaan aio pysähtyä ja oma autoni liukuu kohti massiivisia renkaita, tulee jäämään mieleeni pitkäksi aikaa.

Käännän auton poikittain, vastaantulijoiden kaistalla eikä viereisellä kevyen liikenteen väylällä ole ketään. Saan auton pysähtymään.

Sahasaarenkadun ja Koivuharjunkadun/Tornionkadun risteyksessä näitä läheltäpiti-tilanteita on ollut muillakin. Risteys on Metsä Groupin tehtaille meneville tai sieltä poistuville raskaille kulkuneuvoille haastava paikka. Raskas kulkuneuvo pysähtyy hitaasti, eikä sitä mielellään myöskään pysäytetä, ellei ole aivan pakko.

Nyt pakko on asetettu, sillä Sahasaarenkadulle on laitettu pakollisesta pysähtymisestä kertova stop-merkki.

Pysähtyminen, liikkeelle lähteminen ja kiihdyttäminen kuluttaa polttoainetta ja aikaa. Aika on rahaa. Mutta raha menettää merkityksensä, jos joku kuolee tai loukkaantuu vain sen vuoksi, että aikataulut paukkuvat.

Metsä Groupin työmaa on siinä mielessä vaikea, että se sijaitsee käytännössä keskellä asutusta, jossa liikkuu paljon väkeä: koululaisia, koiranulkoiluttajia, kuntoilevia eläkeläisiä tai työmatkalaisia työssäkäyviä ihmisiä. Turvallisuutta pitää miettiä koko ajan, mutta töiden pitäisi edetä jouhevasti.

Toki tehdas on ollut Karihaaran alueella “aina”, joten asukkaat ovat oppineet varovaisiksi. Leinosenpolun alikulku Sahasaarenkadun alta on lisännyt kevyenliikenteen turvallisuutta. Myös vakituisesti Metsä Groupin alueella liikennöivät kuljettajat tietävät varmasti, että alueella sijaitsee koulu ja paljon asutusta.

Kun tehdashanke valmistuu, niin lopputuloksen pitäisi olla modernien vaatimusten mukainen, joka lisää myös liikenneturvallisuutta. Rakennusaikana meiltä kaikilta vaaditaan valppautta ja varovaisuutta liikenteessä.