Kolumni

Kolumni: Uutisista Instagram-kerrontaa? – tässä on syy tulevaan verkkouudistukseemme

-
Kuva: Jussi Leinonen

Vuonna 2015 peräti 72 prosenttia Lapin Kansan verkkosivujen kävijöistä käytti läppäriä tai pöytäkonetta. Tableteilta tuli 15 prosenttia ja kännykkänäytöistä uutisia luki vain kaksitoista prosenttia.

Tällä hetkellä tietokoneiden näytöiltä Lapin Kansaa lukee vain 23 prosenttia ja 65 prosenttia lukee lehteämme kännykältä. Näissä luvuissa ei ole sovelluskäyttöä. Kun sovelluksen ottaa huomioon, Lapin Kansan kännykkälukijoiden määrä on reilusti yli 70 prosenttia.

Tämä on valtava muutos neljässä vuodessa.

Vuonna 2015 teimme edellisen verkkouudistuksen. Tänä syksynä on uuden vuoro.

Neljä vuotta sitten pystytimme maksumuurin uutisillemme. Niitä ei silloin Suomessa juurikaan ollut. Muuriamme hämmästeltiin kovasti: verkkouutistenhan piti olla ilmaisia?

No, verkkouutiset eivät koskaan ole olleet ilmaisia, mutta silloin lähes kaikki tarjosivat niitä maksutta.

Täysin metsään mennyt arvio aikanaan oli, että verkkouutisten tekeminen ja julkaisu maksettaisiin kasvavalla verkkomainonnalla. Tämä mallihan oli toiminut televisiossa ja radiossa.

Eipä toiminut internetissä. Tuli Google ja tuli Facebook. Mainosten hinnat verkossa romahtivat ja voitot menivät ja menevät yhä amerikkalaisille pörssiyhtiöille. Kotimaisille mediayhtiöille jää internetin valtavasta voileipäpöydästä vain murusia.

Eli rahaa piti saada sisällöstä. Muureja pystyteltiin erilaisilla malleilla. Verkkouutinen ei enää ollutkaan maksuton

Maksujen kerääminen ei ole kuitenkaan helppoa. Ja verkossa kaiken pitää olla helppoa. Netflix vakiinnutti tilaajamallin ja teki maksamisen helpoksi. Kotitaloudet maksavat jo useammastakin suoratoistopalvelusta. Jostain syystä entisille sanomalehtitaloilla verkkomarkkina ei ole onnistunut yhtä sulavasti.

Tilaajatkaan eivät enää halua sitoutua pitkiin jaksoihin vaan ottavat pieniä pätkiä ja tekevät koko ajan uusia ostopäätöksiä ja ostamattajättämispäätöksiä.

Eikä sisällönkään siirtäminen verkkoon ole ihan yksinkertaista. Kun printtilehteä luetaan ajan kanssa ja keskittyen, verkossa luetaan yksi juttu kerrallaan, kiireessä, liikkeessä ja muiden ärsykkeiden tulvassa. Siksi printtijutun tuominen verkkoon ei enää riitä. Verkkojutun pitää olla kiinnostava, visuaalinen ja vaihteleva.

Joten on todellakin verkkouudistuksemme aika. Sisältömme tarjoamiseen ja löytämiseen tarvitaan uusia keinoja. Lukijoiden verkkokäyttäytymisen pirstaloituessa uutissivuston on pystyttävä tarjoamaan myös taustat helposti löydettävässä muodossa.

Nykylukija haluaa myös rakentaa itse uutispakettinsa. Etusivu pitäisi rakentua käyttäjän mukaan, kuten Netflixissä. Toimituksen vanha osaaminen asioiden arvottamisessa ei olekaan enää niin olennaista.

Lisäksi Instagram-estetiikan maailmassa eläville nuorille sukupolville on tarjottava visuaalisuutta, uudenlaista tarinankerrontaa.

Ei siis mikään helppo nakki.

Lapin Kansan digitilaukset ovat olleet hyvässä nousussa jo jonkin aikaa. Tänä syksynä tilausmaksuille tulee yhä parempaa vastinetta.

Kirjoittaja on verkkotuottaja