Kier­to­tiel­le­kin kier­to­tie: Pai­no­ra­joi­tuk­set ja ke­li­rik­ko han­ka­loit­ta­vat ne­los­tien tukkoa: bus­si­lin­jal­la otet­tiin käyt­töön yl­lät­tä­vä rat­kai­su, am­bu­lans­sit pääs­te­tään läpi jos mah­dol­lis­ta

Kelirikko vaikeutti kiertoreitin järjestämistä Simon onnettomuudelle., sillä osalla teistä on painorajoituksia. Rakasta liikennettä ohjeistettiin kiertämään Ranuan kautta.
Kelirikko vaikeutti kiertoreitin järjestämistä Simon onnettomuudelle., sillä osalla teistä on painorajoituksia. Rakasta liikennettä ohjeistettiin kiertämään Ranuan kautta.
Kuva: Nina Susi

Simon onnettomuus sotki pahasti Nelostien liikenteen.

Onnettomuuspaikan kohdalla Nelostiellä kulkee keskimäärin yhteensä 8 700 ajoneuvoa vuorokaudessa etelään tai pohjoiseen.

Tästä raskasta liikennettä on noin 1 300 ajoneuvoa. Se on kärsinyt eniten, sillä isot ajoneuvot on vaikea kääntää ympäri, ellei niille löydy sopivaa kääntöpaikkaa.

– Henkilöautolla on helpompi kääntyä takaisin, Lapin ely-keskuksen yksikön päällikkö Ari Kilponen sanoo.

Nelostietä liikennöivät linja-autovuorot ovat myös olleet hätää kärsimässä.

Kemin ja Oulun välillä kulkee arkisin kymmenkunta bussivuoroa. Niistä kolmea liikennöi Northbus Oy.

Yhtiön vuoroista yksi kulki aamulla kiertotietä Sompujärven kautta, ja toisella vuorolla matkustajat kuljetettiin henkilöautoilla onnettomuusalueen ohitse, ja toisella puolella oli toinen linja-auto odottamassa, liikennöitsijä Matti Lehto kertoo.

Nelostiellä liikkuu lisäksi päivittäin paljon ambulansseja, jotka vievät potilaita Ouluun sairaalaan.

Ely-keskuksen Kilposen mukaan hälytysajoneuvot voivat päästä läpi onnettomuuspaikoista, jos niille pystytään avaamaan väylä. Jos se ei ole mahdollista, niidenkin pitää kiertää toista reittiä muun liikenteen tavoin.

Eri tieosuuksille on valmiiksi tehty varareittisuunnitelmat, joten kiertotietä ei tarvitse improvisoida siinä vaiheessa kun onnettomuus tapahtuu ja valtatie menee tukkoon.

Niinpä Simon onnettomuuden jälkeen kiertoreitti saatiin viitoitettua nopeasti autoilijoiden käyttöön.

Pahaksi onneksi nyt on kelirikkokausi, ja osalla tiestöä on voimassa painorajoituksia. Siksi raskas liikenne ei voinut käyttää neuvottua reittiä, vaan sen piti kiertää Ranuan kautta.

Tilannetta pahensi entisestään kiertotiellä tapahtunut onnettomuus, joka tukki reitin. Kiertotielle jouduttiin etsimään kiertotie.

– Kun pienelle tielle tulee yllättäen liikennettä, onnettomuusriski kasvaa, Kilponen toteaa.

Mitä pohjoisempana onnettomuus tapahtuu, sitä enemmän se aiheuttaa haittaa muulle liikenteelle. Ari Kilposen mukaan etenkin länsirajaa pitkin kulkeva valtatie 21 on vaikea tapaus, sillä kiertotiet venyvät helposti kohtuuttoman pitkiksi.

– Sairaankuljetukselle ja pelastusajoneuvoille suurimmat ongelmat ovat siellä, sillä kiertoteistä voi aiheutua merkittävä viive.

Rekan ja henkilöauton nokkakolari tukkii Nelostien Simossa – raskas liikenne seisoo, kiertotielläkin kolaroitiin

Kemin abien lääkiksen pääsykoe siirtyi ensi vuoteen, Maksniemen onnettomuus tukki väylän Ouluun