Keskosina syntyneillä on muita enemmän sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, ilmenee Oulun yliopiston väitöksestä. Sen mukaan jo 16-vuotiailla tytöillä, jotka ovat syntyneet ennen 34. raskausviikkoa, on korkeampi verenpaine. Vastaavasti pojilla on suuremmat LDL-kolesterolin pitoisuudet.
Keskosina syntyneillä aikuisilla on korkeampi verenpaine, suurempi kehon rasvaprosentti ja noin kolminkertainen metabolisen oireyhtymän riski täysiaikaisina syntyneisiin verrattuna.
Eriasteisen ennenaikaisen syntymän vaikutuksia nuoruus- ja aikuisiän sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin tutkittiin kolmessa eri tutkimuksessa.
Väitöksen mukaan keskosina syntyneet voivat hyötyä terveellisistä elämäntavoista erityisen paljon.
Suomessa syntyy vuosittain noin 3 000 lasta ennenaikaisesti.