Kaupan tuot­tei­den valinta on iso urakka – vaih­to­eh­to­jen määrä on kas­va­nut

Kaupan valikoiman tekemiseen vaikuttavat lukuisat erilaiset asiat. Vuoden mittaan koostumus vaihtelee.

Torniolaisen K-Market Kirsikan kauppias Kimmo Juntti kertoo, että gluteenittomia tuotteita kysellään nykyään paljon. Ne on sijoitettu kaupassa vierekkäin omaan hyllyyn ja pakasteeseen.
Torniolaisen K-Market Kirsikan kauppias Kimmo Juntti kertoo, että gluteenittomia tuotteita kysellään nykyään paljon. Ne on sijoitettu kaupassa vierekkäin omaan hyllyyn ja pakasteeseen.
Kuva: Jussi Saarela

Päivittäistavarakauppojen valikoimiin vaikuttavat hyvin monet asiat. Niitä ovat muun muassa eri tuotteiden menekki ja hävikki sekä kaupan sijainti, asiakaskunta ja koko. Erilaisia tuotteita on kaupoissa tarjolla koko ajan aikaisempaa laajemmin.

K-ruokakaupan valikoimassa noin 50–60 prosenttia on niin sanottua ketjuvalikoimaa, jotka Kesko päättää. Samat tuotteet löytyvät sen eri ketjujen samankokoista kaupoista. Lopuista noin 40–50 prosentista päättävät K-kauppiaat itse yhdessä henkilökuntansa kanssa. Osuudet vaihtelevat tavararyhmittäin ja kaupoittain jonkin verran. Jonkin verran K-kaupoissa myydään myös alueellisesti samoja tuotteita.

– Ketjuvalikoimien tuotteet ovat hyvin laajan asiakaskunnan ja valtakunnallisen kysynnän mukaisia tuotteita, mutta kauppakohtainen valikoima vaihtelee hyvin paljon. Kauppiaan päättämään kauppakohtaiseen valikoimaan voi kuulua esimerkiksi globaaleja brändituotteita ja paikallisia erikoisuuksia, Keskon päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Harri Hellman sanoo.

Keskon päivittäistavarakaupan ketjut ovat suuruusjärjestyksessä K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K -liikenneasemat. Kesko vastaa K-Citymarketeissa käyttötavarapuolesta ja kauppias ruokapuolesta. Muissa K-kaupoissa kauppias vastaa koko kaupasta. Kesko tukee kauppojen toimintaa eri keinoin ja toimii niille tukkukauppana.

K-ruokakaupoissa eri valikoimista päätettäessä eniten on merkitystä tuotteiden menekillä ja hävikillä. Tuotteilla pitää myös olla riittävä saatavuus ja kohtuullinen hinta. Uutuuksia tulee koko ajan markkinoille. Monet uusista tuotteista tulee kauppojen valikoimiin asiakkaiden toiveesta. Asiakaskunnan tarpeet vaihtelevat sijainnin mukaan.

– Vuoden aikana noin neljäsosa tuotteista vaihtuu uusiin. Kun päätämme niistä Keskossa ja yksittäisissä kaupoissa, teemme arvion tuotteiden mahdollisesta kysynnästä. Päivitämme isommin ketjuvalikoimiamme yleensä 2–3 kertaa vuodessa, mutta pieniä lisäyksiä ja poistoja teemme joka kuukausi. Kauppias voi kauppakohtaista valikoimaansa päivittää jatkuvasti esimerkiksi asiakkaiden toiveiden perusteella, valikoimajohtaja Hellman kertoo.

Keskon tukkuvalikoimassa on jatkuvasti tarjolla noin 50 000 eri päivittäistavaratuotetta, joita kaupat voivat ostaa omiin hyllyihinsä. Lisäksi kauppiaat ostavat muualtakin kuin Keskosta tuotteita myyntiin.

– K-ruokakaupoissa on yhteensä noin 100 000 eri päivittäistavaraa myynnissä. Yhdessä kaupassa on keskimäärin 10 000 tuotetta myynnissä, Hellman toteaa.

K-Citymarketeissa on yhtä aikaa päivittäistavaratuotteita tarjolla noin 15 000–30 000 ja sen päälle vielä erilaisia käyttötavaratuotteita 10 000–30 000.

K-kaupoissa on myynnissä omien Pirkka-tuotteiden lisäksi muitakin tuotteita, joita ei muissa kauppaketjuissa ole. Hassuimmat uudet tuotepyynnöt ovat olleet esimerkiksi valikoimasta poistuneita tuotteita kuten appelsiinikuoriraaste ja salmiakkivissy.

Kemin Syväkankaan Salen myymäläpäällikkö Jani Kokkinen ja myyjä Satu Kesonen katsovat vihkoa, johon henkilökunta kirjoittaa asiakkaiden toivomuksia kaupan valikoimaan. Asiakkaat ovat viime aikoina toivoneet muun muassa kasvovettä ja omega3 -koiranruokaa, jotka molemmat tulevat pian kaupan valikoimaan.
Kemin Syväkankaan Salen myymäläpäällikkö Jani Kokkinen ja myyjä Satu Kesonen katsovat vihkoa, johon henkilökunta kirjoittaa asiakkaiden toivomuksia kaupan valikoimaan. Asiakkaat ovat viime aikoina toivoneet muun muassa kasvovettä ja omega3 -koiranruokaa, jotka molemmat tulevat pian kaupan valikoimaan.
Kuva: Jussi Saarela

S-ryhmällä on kolmen kokoisia kauppoja Saleja, S-Marketteja ja Prismoja. Lapissa ryhmän kauppoja pyörittää Osuuskauppa Arina.

– Perusketjuvalikoima rakennetaan aina jokaiseen yksikköön. Se vaihtelee kaupan sijainnin ja alueen asukkaiden mukaan. Ketjuvalikoiman lisäksi räätälöimme kauppaan oman valikoiman, mikä perustuu asiakkaiden tarpeeseen ja kysyntään alueella. Lisäksi on paikallisen valikoiman tuotteet. Voisimme antaa enemmänkin tilaa paikallisille tavaran toimittajille, Arinan ryhmäpäällikkö, Prisma-johtaja Katja Savilakso sanoo.

Hänen mukaansa on tärkeää saada asiakkailta toiveita uusista valikoimaan haluttavista tuotteista.

– Tarkoitus on räätälöidä kauppojen valikoima paikallisen kysynnän mukaan mahdollisemman hyväksi.

S-ryhmän myymälöiden päivittäistavaratuotteiden määrä vaihtelee pienimpien Salejen 3 000 isojen Prismojen 20 000 artikkelin välillä. Lisäksi niissä on myynnissä käyttötavaraa, jonka määrä vaihtelee paljon paikallisen kysynnän mukaan.

Alueosuuskaupat voivat myös itse räätälöidä ketjuvalikoimaa, jos esimerkiksi joku kysytty uutuustuote puuttuu valikoimasta, tai korvata huonosti myyvän tuotteen toisella. Vuoden mittaan kaupan valikoimalle tehdään päivityksiä kunkin vuodenajan kysynnän mukaan.

S-ryhmän omia tuotemerkkejä ovat Rainbow-, X-tra- ja Kotimaista. Erikoisia asiakkailta tulleita toiveita ovat olleet esimerkiksi suomalaiset appelsiinit ja ainoastaan kauralla syötetyn lehmän maito.

Kemin keskustan S-marketissa menee uusiksi valikoimat ja melkein kaikki muukin kaupan päivittämisen vuoksi.

Parhaillaan remontissa olevan kaupan ovet aukeavat uudelleen 17. maaliskuuta. Sen ohessa sijaitseva Posti palvelee asiakkaita koko ajan.

Paikallisesti tuotevalikoima voi vaihdella paljon
Jussi Saarela

Torniolaisen K-Market Kirsikan kauppiaan Kimmo Juntin mukaan K-kauppias pystyy itse paljon päättämään, mitä tavaraa ottaa hyllyyn myyntiin.

– Keskolta tulevat ketjuvalikoima ja suositusvalikoima, jota noudatetaan aika paljon ketjuvalikoiman päälle. Keskon kautta tuleva valikoima hyödyntää asiakasdataa, josta suositusvalikoima koostuu kauppakohtaisesti. Lopusta valikoimasta kauppias päättää itse aika paljon asiakastoiveiden perusteella.

K-Market Kirsikan lähellä asuu paljon lapsiperheitä ja myös vanhempia ihmisiä, mikä pitää huomioida valikoimassa, jonka keskikoko on 6 000 tuotetta. Sen koko vaihtelee sesonkien mukaan.

Kaupan valikoimaa päivitetään isommin kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä, mutta koko ajan tapahtuu pientä päivitystä. Tavaroiden hävikkiä ja menekkiä kauppa seuraa jatkuvasti.

Kauppiaat Janne ja Aulikki Pelttari pyörittävät Kemissä kolmea K-kauppaa.

K-Citymarketissa heillä on myynnissä noin 15 000 päivittäistavaraa, K-Market Keskuspuistokadussa noin 7 000 tuotetta ja K-Market Sauvosaaressa noin 6 000 tuotetta.

– Valikoima muodostuu ketjuvalikoimasta, suositusvalikoimasta ja kaupan omasta valikoimasta. Osa valikoimasta laaditaan alueellisesti. Jokainen K-kauppa on valikoimiltaan erilainen. Valikoima pyritään rakentamaan kaupan asiakaskunnan tarpeiden mukaan. Näin pystytään korostamaan omaan toimintaympäristöön sopivia tuotteita, maaseudulla ja kaupungissa valikoimat voivat olla erilaiset.

– Kaupan oma valikoima rakentuu paljolti asiakkaiden toiveiden ja ostotottumusten mukaan, Janne Pelttari sanoo.

Kauppias Jaana Lehto pitää Kemin Karihaaran ja Kivikankaan sekä Keminmaan Pörhölänkankaan K-Marketteja.

– Kauppojen valikoimiin vaikuttavat paljon kauppojen sijainti, asiakaskunta ja ostovoima. Valikoimissamme on useita tuhansia tuotteita. Ketjuvalikoimatuotteita on suurin osa, mutta pystymme itse vaikuttamaan valikoimiin paljon. Asiakkaiden toiveita toteutetaan päivittäin.

Simossa toimivan K-Market Simontorin kauppias Mari Tirroniemi kertoo, että kaupan valikoimassa erityistä huomiota saa se, että kauppa sijaitsee maalaispaikkakunnalla ja siellä käy kesäisin paljon mökkiläisiä.

– Paikallisuus on tärkeää. Asiakkaat saavat vaikuttaa valikoimaamme.

Tirroniemi haluaa, että kauppa on paikallisten asukkaiden toiveiden mukainen ja sieltä saa hyvää palvelua. Kaupan valikoiman koko vaihtelee suuresti talvi- ja kesäaikana ja muuttuu jatkuvasti tarpeen mukaan.

Kemin Syväkankaan Salen valikoimassa noin 4 000 tuotetta myymäläpäällikkö Jani Kokkisen mukaan. Paikallisia tuotteita yritetään saada mahdollisemman paljon myyntiin. Hyllyssä on satoja tuotteita, jotka alunperin asiakas on toivonut valikoimaan tai kaupan väki itse asiakasprofiloinnin kautta.

Henkilökunta kirjaa asiakkaiden toiveet kassalla muistivihkoon. Sale pystyy vaikuttamaan paljonkin omaan valikoimaansa.

– Meillä on asiakasrakenne on kohtuullisen nuorekas. Asiakkaina on paljon nuoria perheitä ja työevään hakijoita. Meillä on myynnissä paljon valmisruokia kuten salaattiaterioita, joita menee tosi paljon, Kokkinen kertoo.