Rukan seikkailukilpailuun ilmaisen treeniryhmän opeilla - Lapin Kansa

Kaupallinen yhteistyö

Rukan seikkailukilpailuun ilmaisen treeniryhmän opeilla

City Survivors Ruka on älyä, voimaa ja kestävyyttä kysyvä seikkailukilpailu, joka järjestetään Rukalla kesäkuun 8. päivä. Kisatapahtumasta kiinnostuneille on tarjolla ilmainen treenitapahtuma Ounasvaaralla sunnuntaina 19. toukokuuta.

"Ryhmätreeneissä minulla on aina filosofiana, että kaikkensa pitää tehdä ja pitää pystyä ylittämään itsensä. Se ei tarkoita, että kaikkien pitää tehdä suoritukset yhtä nopeasti tai samoilla liikkeillä, mutta tuloksia ei myöskään synny ellei poistu omalta mukavuusalueelta", kommentoi rovaniemeläinen liikunnanohjaaja ja valmentaja Ansku Tervo.

"Ryhmätreeneissä minulla on aina filosofiana, että kaikkensa pitää tehdä ja pitää pystyä ylittämään itsensä. Se ei tarkoita, että kaikkien pitää tehdä suoritukset yhtä nopeasti tai samoilla liikkeillä, mutta tuloksia ei myöskään synny ellei poistu omalta mukavuusalueelta", kommentoi rovaniemeläinen liikunnanohjaaja ja valmentaja Ansku Tervo.

Treenitapahtuman Ounasvaaralla vetää rovaniemeläinen liikunnanohjaaja ja valmentaja, Santasportista ja CrossFit-saleilta tuttu Ansku Tervo. Hän osallistui City Survivorsiin edelliskesänä ja on itsekin suuntaamassa Rukalle kilpasarjaan.

– Jyrkkien mäkien kiipeäminen vaatii voimaa, minkä lisäksi reitillä tarvitaan ketteryyttä ja kestävyyttä. City Survivors on loistava tilaisuus päästä testaamaan itseä ja lähteä muutenkin pois normaaleista treeniympäristöistä, Ansku hehkuttaa.

Tositelevisiosarja Amazing Racen inspiroimaa City Survivorsia ei ratkaista ainoastaan voimalla ja nopeudella. Osallistujakaksikot suunnistavat tunturiympäristössä rastilta toiselle. Edetäkseen heidän on ratkaistava sekä arvoituksia että fyysisiä tehtäviä. Arvoituksen äärelle juuttuminen voi kääntää kilpailutilanteen päälaelleen hetkessä, mikä on ehdottomasti kisan kutkuttavimpia koukkuja. Tervon vetämänä treenipäivänäkään ei yksinomaan kiivetä Ounasvaaran rinteitä.

– Jokaisen nousun jälkeen on joko ongelmanratkaisua tai fyysinen tehtävärasti. Se tuo intervalliharjoitusta treeneihin. Myös itse kilpailussa rastien aikana syke ehtii laskeutua hyvinkin, vaikka miten olisi ollut piipussa nousun jälkeen.

City Survivorsissa on tänä kesänä hupisarja itseään vastaan kilpaileville sekä kilpasarja ajanotolla. Tervo sanoo, että kisareitin päihittää omaan tahtiin käytännössä jokainen perusterve ulkoilija. Reitin voi kulkea läpi haasteista ja näköaloista nauttien ja puristaa ylämäissä juuri oman fiiliksen mukaan.

– Parhaassa tapauksessa hupisarja innostaa treenaamaan seuraavan vuoden kisasarjaan. Paras mahdollinen suorituskyky ei tällöin edes ole tärkein asia vaan se, että liikunnalla on aina suuri merkitys omalle terveydelle.

Puolitoistatuntisessa treenitapahtumassa Ounasvaaran rinteet tulevat aivan uudella tavalla tutuksi, sillä kiipeämisellä ja laskeutumisella on suurin rooli harjoittelussa. Tervo huomauttaa, että Rukan mäet ovat jyrkät. Esimerkiksi pohkeita on hyvä totuttaa etukäteen ylämäen aiheuttamaan erilaiseen rasitukseen.

Mäkien nouseminen ja laskeminen on tehokasta intervalliharjoittelua kunnon kohotuksen kannalta. Se totuttaa lihaksia Rukan kisaan ja näin ollen nopeuttaa palautumista itse kisasta.

– Rukan mäissä ei aina pääse edes etenemään kohtisuoraan, joten välillä on pakko kulkea sivuttain askeltaen. Se rasittaa lihaksi jälleen eri tavalla kuin mihin on totuttu.

City Survivorsin kaksi sarjaa takaavat, että kisamatkan vaativuuden ja rankkuuden voi määrittää itse omalla etenemisnopeudellaan. Tervo sanoo, että myös treeneissä kynnys on matalalla: jokainen treenaa omalla tasollaan, mutta samalla itsensä ylittäen. Hän korostaa, että huono kunto ei ole syy olla osallistumatta City Survivorsiin ja sen treenitapahtumaan.

– Ryhmätreeneissä minulla on aina filosofiana, että kaikkensa pitää tehdä ja pitää pystyä ylittämään itsensä. Se ei tarkoita, että kaikkien pitää tehdä suoritukset yhtä nopeasti tai samoilla liikkeillä, mutta tuloksia ei myöskään synny ellei poistu omalta mukavuusalueelta.

Treeneistä saa mukaansa myös vinkit siihen miten valmistautumista voi jatkaa seuraavien viikkojen aikana. Entä jos City Survivorsiin innostuu osallistumaan juuri nyt? Ehtiikö sohvalta nousta tunturikuntoon?

– Muutamassa viikossa voimaa tai kuntoa ei juuri ehdi tulemaan, mutta elimistö ja lihakset tottuvat rasitukseen, jolloin ylämäet eivät hapota niin paljon. Hupisarja sopii kaikille, joten mukaan ehtii vielä hienosti.

Infoboksi:

• Treenitapahtuma on ilmainen.

• Treeneihin osallistujat saavat palkinnoksi alennuskoodin Rukan tapahtuman ilmoittautumiseen.

• Ennakkoilmoittautumista ei tarvitse tehdä.

• Treeniryhmä kokoontuu Ounasvaaran hiihtokeskuksen ala-asemalle sunnuntaina 19.5. klo 12.00.

• Treenit kestävät noin 1,5 tuntia.


Kaupallinen yhteistyö

Lue myös