Vastaa kyselyyn: Miten vie­tät­te tal­vi­lo­maa, vai­kut­taa­ko ra­ha­ti­lan­ne suun­ni­tel­miin?

Kolumni: Totuus odottaa yhä ker­to­jaan­sa

Kan­ta-pal­ve­lun ja Oma­kan­nan nimissä lä­he­te­tään hui­jaus­vies­te­jä – ­ri­kol­lis­ten ta­voit­tee­na saada haltuun hen­ki­lö­tie­to­ja ja päästä käsiksi pank­ki­ti­lei­hin

-
Kuva: Kuvituskuva

Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, kerrotaan Kelan tiedotteessa.

Huijausviesteillä yritetään saada haltuun suomalaisten henkilötietoja. Viestin vastaanottajaa saatetaan esimerkiksi pyytää lähettämään omia tietojaan viestissä olevaan osoitteeseen. Huijausviesteillä kerätyt tiedot voivat päätyä rikollisten käsiin.

Kanta-palvelut muistuttaa, ettei asiakkaiden henkilötietoja kysytä koskaan sähköpostitse tai tekstiviestillä. Omakantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa kanta.fi.

Huijauksiin voi törmätä sähköpostiviestissä, sosiaalisessa mediassa tai internetin hakukoneissa, kuten Googlessa tai Bingissä.

Rikolliset voivat lähestyä ihmisiä myös tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla tai WhatsApp-viesteillä.

– Arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta, ei tietoturvasyiden vuoksi pidä koskaan lähettää tekstiviestillä tai sähköpostitse, sanoo Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Jouni Ihanus.

Henkilötietojen lisäksi huijausviesteillä saatetaan kalastella myös vastaanottajan pankkitunnuksia. Vastaanottajaa voidaan pyytää avaamaan liitteitä tai kirjautumaan Omakanta-palveluun viestissä olevan linkin kautta. Kun uhri syöttää verkkopankkitunnuksensa huijaussivustolle, rikolliset saavat pääsyn tämän verkkopankkiin ja voivat varastaa tililtä rahaa.

Kelan tiedotteessa korostetaan, että Omakantaan ei pidä kirjautua sähköpostiviestin, tekstiviestin tai hakukoneen kautta saadusta linkistä. Asiointi on varmuudella turvallista vain silloin, kun palveluun kirjaudutaan suoraan osoitteesta kanta.fi.

Jos epäilee joutuneensa huijauksen uhriksi, tapahtuneesta on hyvä ilmoittaa myös Kyberturvallisuuskeskukselle sekä organisaatiolle, jonka nimissä tietoja on kalasteltu.


Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:

– Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.

– Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.

– Jos epäilyttävä viesti tai sivu on esiintynyt Kelan tai Omakannan nimissä, ilmoita asiasta Kelaan.

– Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.

– Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin.

– Tee asiasta ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle.

– Tutustu myös tietovuotoapu.fi-sivustoon.

– Varoita tuttaviasi huijauksesta.