Pääkirjoitus: Ay-lii­ke ja hal­li­tus ovat ajau­tu­neet jää­rä­päi­syyt­tään pat­ti­ti­lan­tee­seen, mistä kum­man­kin on vaikea pe­rään­tyä

Lakko: Työ­tais­te­lu kes­keyt­tää ju­na­lii­ken­teen ensi tors­tai­na vuo­ro­kau­den ajaksi, lakko ei koske Poh­jois-Suo­men hen­ki­lö­yö­ju­na­lii­ken­net­tä

Rikos: Vä­ki­val­tai­nen ve­lan­pe­rin­tä Ro­va­nie­mel­lä toi 37-vuo­tiaal­le nai­sel­le reilut kaksi vuotta van­keut­ta

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Kalle Ro­van­pe­rä jättää maail­man­mes­ta­ruu­des­ta aja­mi­sen muille – Toyota jatkaa en­ti­sel­lä mie­his­töl­lä

Suomalaiskuljettaja käy täyden MM-ohjelman kimppuun jälleen 2025.

Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sebastien Ogier ja Takamoto Katsuta jatkavat Toyotan MM-rallitiimissä ensi kaudella. Rovanperä ja Ogier ajavat vain osan kauden MM-osakilpailuista.
Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sebastien Ogier ja Takamoto Katsuta jatkavat Toyotan MM-rallitiimissä ensi kaudella. Rovanperä ja Ogier ajavat vain osan kauden MM-osakilpailuista.
Kuva: Toyota Gazoo Racing

Ralliautoilun kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä teki jatkosopimuksen Toyotan kanssa, mutta hän ajaa ensi kaudella vain osan MM-sarjan kilpailuista. Näin ollen hän jättää maailmanmestaruudesta ajamisen muille.

Rovanperä kertoi asiasta maanantaina yhteistyökumppaninsa kanssa julkaisemallaan videolla ja perusteli ratkaisuaan tarpeella ladata akkujaan.

– Ajamme puolikkaan MM-ohjelman. Taustalla on monia syitä, mutta isoin on se, että olen ajanut rallia jo 15 vuotta. Se on pitkä aika, suomalaiskuljettaja kertoi.

Toyota kertoo myöhemmin, mihin kilpailuihin Rovanperä ja hänen kartanlukijansa Jonne Halttunen osallistuvat. Maailmanmestarien osa-aikainen kilpaileminen on Toyotalle tuttua, koska ranskalainen Sebastien Ogier on kaasutellut parina viime kautena osan kilpailuista.

Rovanperä, 23, on kaikkien aikojen nuorin ralliautoilun kaksinkertainen maailmanmestari. Hän voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa 2022 ja uusi sen tänä vuonna. Molemmat maailmanmestaruudet ratkesivat selvällä erolla seuraaviin.

– Viime kaudet ovat olleet mahtavia, mutta myös vaativia henkisesti ja fyysisesti. Maailmanmestaruudesta taisteleminen on kuluttanut paljon aikaa ja energiaa.

Vuonna 2024 ratinvääntäminen ei rajoitu kouralliseen rallikilpailuja vaan Rovanperä vihjaili osallistuvansa drifting-tapahtumiin.

Jatkosopimus on monivuotinen, ja Rovanperä aikoo ajaa täyden MM-ohjelman jälleen 2025.

Japanilainen Takamoto Katsuta ja britti Elfyn Evans ajavat ensi kaudella Toyotalla täyden MM-sarjan. Evans sijoittui sunnuntaina päättyneellä kaudella toiseksi ja Katsuta seitsemänneksi. Ogier jatkaa tiimissä osa-aikakuskina, joten uusiakin kasvoja voidaan kauden aikana Toyotan ratissa nähdä.

Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala selitti Toyotan ajattelua kokoonpanon takana.

– Olemme erittäin iloisia voidessamme pitää voittajakuljettajamme koossa tulevaisuutta varten. On hienoa tietää, että meillä on niin vahva joukko kuljettajia, jotka tuntevat olonsa kotoisaksi autossamme ja tiimissämme.

– Kallen ohjelma on hieman erilainen vuonna 2024, mutta meille on tärkeää, että hän on Toyota-kuljettaja ja hän haluaa pysyä tiimissä ja nauttia intohimostaan rallia kohtaan. On myös hienoa, että Seb jatkaa meillä, ja se tarkoittaa, että meillä on yhdessä Kallen kanssa kaksi moninkertaista maailmanmestaria vahvana voimavarana valmistajien mestaruuden puolustamisessa.