hotellihankkeet: Inariin on suun­nit­teil­la uusi luk­sus­ho­tel­li Juu­tuan­joen rantaan

kolumni: Milloin verinen his­to­ria muuttuu mu­ka­vak­si sa­duk­si?

Lapin Kansa live: Arctic Volley ja Pölkky Kuusamo koh­taa­vat har­joi­tus­ot­te­lus­sa

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

”Jy­väs­ky­läs­sä ei aja­mal­la huonoja säätöjä pai­ka­ta” – Kalle Ro­van­pe­rä on viiden voiton myötä ka­ran­nut haas­ta­jil­taan MM-sar­jas­sa

Esapekka Lappi puolestaan toivoo hankalien kisojen jälkeen paluuta palkintopallille.

Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen ovat rallin MM-sarjan ylivoimainen kärkipari.
Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen ovat rallin MM-sarjan ylivoimainen kärkipari.
Kuva: Toyota Gazoo racing

Toyotan rallitallin suomalaistähti Kalle Rovanperä lähtee huimassa vireessä kotiteillään Keski-Suomessa loppuviikolla ajettavaan MM-ralliin. Alla on viisi osakilpailuvoittoa seitsemästä ajetusta kisasta ja muhkea 83 pisteen johtoasema MM-sarjassa.

Rovanperä etenee kohti MM-titteliä samaa latua formula ykkösten kärkimiehen Max Verstappenin kanssa. Hollantilaisen etumatka seuraavaan on 80 pistettä.

Rovanperä testasi hybridikilpuriaan kisaa edeltävänä viikonloppuna. Suomen MM-rallissa marginaalit ovat hyvin pieniä, joten auton säätöjen on olennaisen tärkeää naksahtaa kohdilleen jo ennakkotesteissä. Viime vuoden kisassa Rovanperä tuskasteli säätöjen kanssa, joten tällä kertaa testeihin panostettiin huolellisesti.

– Suomessa tiestö on aika erilaista mihinkään muuhun kisaan verrattuna. Viron rallissa käytettävä auto on aika lähellä Suomen autoa, mutta joutuu sitä vähän muuttamaan, Rovanperä toteaa.

– Täällä testien merkitys on siinä mielessä iso, että säätöjen on oltava hyvät, jos haluaa menestyä. Ajamalla ei pysty kompensoimaan niin paljon, jos säädöt ovat menneet vikaan.

Rovanperän tallitoveri Esapekka Lappi on nuoremman kollegansa kanssa samoilla linjoilla.

– Tänne pitää tehdä ehdottomasti jäykin auto koko MM-sarjan sorakisoista. Pitää olla tosi jäykkä auto, ja sivuttaispitoa pitää olla paljon. Vetopidolla ei suoranaisesti ole niin suurta väliä. Sivuttaispito on tärkeämpi, Lappi summaa.

– Myös iskunvaimentimilta vaaditaan paljon, jottei auto hajoa hyppyjen alastulossa.

Viiden voiton myötä Rovanperä on karannut haastajiltaan MM-sarjassa. Loppukauden aikana suomalaiskuskin mestaruuden varmistuminen on lähinnä ajan kysymys, jos rauhallinen ja itsevarma Rovanperä jatkaa omalla tasollaan. Ison pistejohdon ansiosta Rovanperän ei tarvitse enää väkisin ajaa kisojen voitosta.

Kotiteillä voitto on ainoa tavoite, mutta yltiöpäisiin riskeihin nuori kuljettaja ei ole valmis.

– Kyllähän tässä rallissa on aina mielessä voitto niin kuin se on joka rallissa. Tietenkin kotirallissa olisi mukavaa ajaa hyvä tulos. Nyt on varmasti paljon porukkaa katsomassa ja faneja paikalla, niin olisihan se hienoa yrittää ainakin ajaa voitosta, Rovanperä ruotii.

– Tässä vaiheessa kautta yli puolet kisoista on jo takana, joten pitää olla myös fiksu. Ei voi tietenkään lähteä hölmöilemään. Jos näyttää siltä, että ei pysty ajamaan maksimitulosta, niin sitten pitää vähän höllätä.

Toyotan keikkakuski Esapekka Lappi jahtaa luonnollisesti menestystä rallissa, jonka hän on kertaalleen uralla voittanut.
Toyotan keikkakuski Esapekka Lappi jahtaa luonnollisesti menestystä rallissa, jonka hän on kertaalleen uralla voittanut.
Kuva: Toyota Gazoo Racing

Parin hankalan kisan jälkeen Lappi toivoo paluuta palkintopallille. Kolmannen tilan Ruotsin MM-rallista helmikuussa ajanut pieksämäkeläinen jakaa tällä kaudella Toyotan tehdastallin kolmatta autoa yhdessä Sebastien Ogierin kanssa.

– Podium on sellainen hyvä tavoite ja varmaan aika realistinenkin, jos ei tule mitään ongelmia. Meidän perusvauhdin pitäisi riittää siihen, Lappi sanoo.

Jari Huttunen debytoi Jyväskylässä vihdoin Rally1-auton ratissa, kun kiuruvetinen starttaa kotiralliin Fordin kalustolla. Näyttöpaikka on valtava, mutta Huttunen yrittää pitää maltin mukana.

– Tuloksellisesti en ole asettanut mitään tavoitteita. Jos joka päivä olisimme lähempänä kärkeä, niin olisin tyytyväinen. Toivottavasti saataisiin hyvä ja ehyt ralli ajettua, Huttunen suunnittelee.

Suomen MM-ralli alkaa torstai-iltana perinteisellä Harjun kaupunkierikoiskokeella.

Poiminta

Jyväskylän MM-rallin aikataulu

TORSTAI 4.8.

Testierikoiskoe kello 08.50–10.30 Yle Areena

EK1 Harju 1 (3,48 km) klo 19.08

Ennakkotunnelmat ja EK 1 klo 19.30–21.30 Yle Areena & TV2

PERJANTAI 5.8.

EK 2 Laukaa 1 (11,75 km) kello 08.00 Yle Areena

EK 3 Lankamaa 1 (21,69 km) kello 08.55 Yle Areena

EK 4 Laukaa 2 (11,75 km) kello 12.15 Yle Areena

EK 5 Lankamaa 2 (21,69 km) kello 13.10 Yle Areena

EK 6 Harju 2 (2,01 km) kello 14.30 Yle Areena

EK 7 Ässämäki 1 (12,31 km) kello 17.00 Yle Areena

EK 8 Sahloinen-Moksi 1 (15,70 km) kello 17.53 Yle Areena

EK 9 Ässämäki 2 (12,31 km) kello 19.13 Yle Areena

EK 10 Sahloinen-Moksi 2 (15,70 km) kello 20.06 Areena

Huippuhetket ja iltahuolto klo 21.05–21.45 Yle Areena & TV2

LAUANTAI 6.8.

Koko lauantainen rallipäivä kello 08.00–21.30 Yle Areena

EK 11 Päijälä 1 (20,19 km) kello 08.08 Yle Areena

EK 12 Rapsula 1 (20,56 km) kello 09.08 Yle Areena & TV2 kello 09.00–10.00

EK 13 Patajoki 1 (13,75 km) kello 10.08 Yle Areena

EK 14 Vekkula 1 (20,65 km) kello 11.08 Yle Areena

EK 15 Päijälä 2 (20,19 km) kello 15.38 Yle Areena

EK 16 Rapsula 2 (20,56 km) kello 16.38 Yle Areena & TV2 kello 16.30–17.38

EK 17 Patajoki 2 (13,75 km) kello 17.38 Yle Areena

EK 18 Vekkula 2 (20,65 km) kello 18.38 Yle Areena

Päivän huippuhetket ja iltahuolto kello 20.50–21.30 Yle Areena & TV2

SUNNUNTAI 7.8.

Sunnuntainen rallipäivä kello 08.10–16.30 Yle Areena

EK 19 Oittila 1 (10,84 km) kello 08.23 Yle Areena

EK 20 Ruuhimäki 1 (11,12 km) kello 09.38 Yle Areena & TV2 kello 09.30–10.30

EK 21 Oittila 2 (10,84 km) kello 11.01 Yle Areena

Rallin huippuhetket ja Power Stage kello 12.45–14.30 TV2

EK 22 Ruuhimäki 2, Power Stage (11,12 km) kello 13.18 TV2

Jyväskylän MM-rallin jälkitunnelmat klo 14.30–15.Yle Areena

Podium klo 16.00–16.30 Areena

C More näyttää myös rallin tapahtumat alusta loppuun:

TO 4.8. klo 19:45 EK 1 ja MM-rallistudio.

PE 5.8. klo 7:50 EK 2, 12:05 EK 4, 14:25 EK6, 16:50 EK 7-8 ja MM-rallistudio, 19:10 EK 9 ja MM-rallistudio, 20:05 EK 10 ja MM-rallistudio.

LA 6.8. klo 8:00 EK 11-14, 15:15 EK 15 ja MM-rallistudio, 16:30 EK 16-17 ja MM-rallistudio, 18:35 EK 18 ja MM-rallistudio.

SU 7.8. klo 8:00 EK 19, 9:30 EK 20, 10:55 EK 21 ja MM-rallistudio, 13:00 EK 22, Power Stage ja MM-rallistudio.