Mainos

Juok­su­ma­tol­la juok­su­har­ras­tuk­sen aloit­ta­mi­nen on helppoa

Juoksumatto tarjoaa kaikentasoisille juoksijoille mukavan ja ympärivuotisen mahdollisuuden pitää kuntoa yllä sekä pudottaa painoa.

-

Juoksumatto on tehokas laite kunnon kohottamiseen sekä painon pudottamiseen. Kun juoksumaton hankkii kotiin, lenkille lähtö on myös aina helppoa, satoi tai paistoi. Nimestään huolimatta juoksumatto tarjoaa mahdollisuuden myös kevyempään kävelylenkkiin, ja sopii siis myös kuntoutukseen.

Juoksuharrastuksen aloittaminen juoksumatolla

Juoksumatto tarjoaa helpon pääsyn sisään lajin saloihin. Juoksumaton nopeus on helppo säätää juuri itselleen sopivaksi. Kun nopeus pysyy jatkuvasti tasaisena, ei vahingossa tule repäistyä liian kovaa sprinttiä, ja juoksulenkkiin saa enemmän pituutta.

Juoksunopeuden pysyessä aina tasaisena, myös juoksutekniikkaan on helpompi keskittyä. Oikeaoppinen juoksutekniikka tekee harjoittelusta mielekkäämpää, ja vähentää loukkaantumisriskiä.

Juoksumatolla juostessa myöskään ilmanvastus ei kuluta juoksijan energiaa turhaan. Jos juokseminen kuitenkin alkaa tuntua liian helpolta, ilmanvastuksen tuomaa haastetta voi simuloida vaihtamalla juoksumaton kulmaa. Paras juoksumatto tarjoaa laajan kulman säädön.

Juoksutreeni kannattaa aloittaa intervallitreenillä. Intervallitreenissä juostaan esimerkiksi 4 minuuttia, jonka jälkeen kävellään 3 minuuttia. Tätä voidaan toistaa esimerkiksi 30 minuuttia. Lopussa voidaan kävellä hieman pidempi pätkä, palauttaen kroppaa treenistä.

Nykyaikaiset juoksumatot sisältävät runsaasti erilaisia valmiiksi asennettuja treeniohjelmia, joista löytyy varmasti jokaisella sopiva.

Juoksumaton valinta

Juoksumatto kannattaa valita aina omien tavoitteiden mukaan sopivaksi. Moottoroitu juoksumatto esimerkiksi soveltuu yllä kuvattuun harjoitteluun, ja helpompaan tekniikan harjoitteluun. Moottoroimaton matto saattaa olla halvempi, mutta sisältää vähemmän ominaisuuksia, ja saattaa olla hankalampi käyttää.

Kävelyyn ja kevyempiin juoksulenkkeihin riittää mainiosti juoksumatto, jonka suurin juoksunopeus on noin 16 km/h. Kovempaa treenaavien kannattaa valita juoksumatto, jossa juoksunopeudeksi voi säätää jopa yli 20 km/h.

Hyödyllisiä lisäominaisuuksia juoksumatossa on kulmansäätö, harjoitusohjelmat sekä oman tilan seuranta, jolla voidaan mitata pulssia sekä kattavasti muita tilastoja. Tukevien kaiteiden avulla treenistä tulee turvallista.

Juoksumatto on myös kohtalaisen kookas hankinta. Kokoontaitettava juoksumatto mahtuu pienempäänkin tilaan, joten kokoontaitettavuus kannattaa myös tarkistaa ennen ostoa.

Gorilla Sportsin  asiantunteva asiakaspalvelu auttaa sinua valitsemaan juuri sinulle sopivan juoksumaton, jolla saavuta tavoitteesi.