Politiikka: "Työe­lä­mäs­sä voidaan tehdä paljon mie­len­ter­vey­den tu­ke­mi­sek­si"- mi­nis­te­ri vie­rai­li Me­ri-La­pis­sa

Jääkiekko: Ruotsin mestari Luulaja piti RoKille op­pi­tun­nin: maalit 11–0, tor­jun­nat 13–71

Kolumni: Onko Lapilla edes­sään ener­giae­vak­kou­den aika?

Jari Hut­tu­nen on aloit­ta­nut de­byyt­tin­sä var­mis­tel­len: "Vauhti on ihan hullua"

Lankamaan erikoiskoe peruttiin iltapäivällä, kun osa yleisöstä ei malttanut pysyä poissa tieltä: "Se on vähän tyhmää, kun on idiootteja"

Ott Tänak
Ott Tänak
Kuva: Hyundai Motorsport

Jari Huttunen on pitänyt Ford Puma Rally1 -autonsa ojien välissä Suomen MM-rallin perjantain erikoiskokeilla.

Harjun kaupunkipätkältä heltisi jo neljänneksi paras aika, mutta kokonaistilanteessa kiuruvetinen on yhdeksännellä sijalla kuuden pikataipaleen jälkeen. Eroa kisaa johtavaan Hyundain Ott Tänakiin on kertynyt vajaat puoli minuuttia.

Huttunen ajaa ensimmäistä kertaa urallaan ykköskaliiberin autolla MM-rallissa.

– Olemme ottaneet varovasti ja varman päälle. Välillä yksi mutka on mennyt hyvin, mutta sitten heti seuraava ihan huonosti. Ajaminen vaihtelee hirveästi, kun ei ole rutiinia tähän touhuun, Huttunen summaa.

– Kunhan saa lisää kilometrejä alle, saa varmasti paremmin luottoa autoon. On tosi vaikea luottaa, että auto pysyy tiellä niin kovassa vauhdissa. On myös vaikea arvioida, miten kovaa mutkiin uskaltaa mennä.

Uusi Rally1-hybridikilpuri on tehnyt Huttuseen suuren vaikutuksen.

– Vauhti on ihan hullua, vaikka en ole edes ajanut mitenkään riskirajoilla. Tällä autolla on hienoa ajaa, mutta virhe tulee helposti.

Perjantaiaamuna Huttusen Ford oli hyytyä siirtymäosuudelle, mutta suomalaiskuski selvisi huoltoalueelle saakka omalla ajallaan.

– Bensapaineet hävisivät. Jostain syystä se korjaantui tuossa moottoritiellä. Joku venttiili oikutteli, mutta se vaihdettiin huollossa, Huttunen sanoo.

"Porukka seisoi tiellä täysillä ajettavassa kohdassa"

Lankamaan erikoiskoe piti perjantaina perua, kun yleisö ei pysynyt oikeilla katselupaikoilla. Erikoiskoe peruttiin yleisön takia ensimmäistä kertaa Suomen MM-rallissa sitten vuoden 1986. Tuolloin Savon pätkä tosin peruttiin hyvissä ajoin.

– Yleisöä oli jo ensimmäisellä ajokerralla paikka paikoin tosi lähellä tietä. On toki kivaa varmasti olla ihan auton lähellä, mutta kuskin penkiltä se ei tunnu yhtä kivalta, Huttunen huomauttaa.

Samoilla linjoilla oli myös kisassa toisena oleva Esapekka Lappi.

– Käytännössä porukka seisoi tiellä täysillä ajettavassa kohdassa, kun vauhtia oli noin 180 kilometriä tunnissa. Porukka käveli tiellä ja hyppäsi viime hetkellä ojaan. Se on vähän tyhmää, kun on idiootteja, mutta sitten kukaan ei meitä näe, jos jotkut katsojat hölmöilevät.

Suomen MM-rallissa ajetaan perjantaina vielä neljä erikoiskoetta: 16.38 EK7 Ässämäki 1 (12,31 km), 17.31 EK8 Sahloinen-Moksi 1 (15,70 km), 18.51 EK9 Ässämäki 2 (12,31 km), 19.44 EK10 Sahloinen-Moksi 2 (15,70 km).

Suomen MM-rallin tilanne EK5/22 jälkeen:

1. Ott Tänak        Hyundai 25.00,3

2. Esapekka Lappi   Toyota     +6,2

3. Elfyn Evans      Toyota    +11,1

4. Craig Breen      Ford      +13,5

5. Kalle Rovanperä  Toyota    +15,3

6. Takamoto Katsuta Toyota    +17,3

7. Thierry Neuville Hyundai   +25,7

8. P-L Loubet       Ford      +28,9

9. Jari Huttunen    Ford      +29,1

10. Gus Greensmith   Ford      +36,3

11. Teemu Suninen    Hyundai +1.18,9

12. Emil Lindholm    Skoda   +1.28,1

13. Mikko Heikkilä   Skoda   +1.28,9

14. Sami Pajari      Skoda   +1.33,6