Pääkirjoitus: Pan­de­mia ja Venäjän hyök­käys Uk­rai­naan ovat jät­tä­neet il­mas­ton­muu­tok­sen var­joon­sa – pla­neet­tam­me elin­kel­poi­suus on yhä uhat­tu­na

Kolumni: Onko Lapilla edes­sään ener­giae­vak­kou­den aika?

Lentopallo: Pe­run­gan Poikien lii­ga­tai­val jatkuu sit­ten­kin – vii­mei­sen il­ta­päi­vän tukijat rat­kai­si­vat, että kai­vat­tu 55000 euroa saatiin kasaan

Jää­kar­ting on lä­hem­pä­nä ral­li­cros­sia kuin pe­rin­teis­tä kar­tin­gia – suurin osa Kemin jää­kar­ting­aja­jis­ta naisia

Kemin jääkarting-rata sijaitsee Pajarinrannan kentällä eli samalla paikalla mihin kesäisin sirkus ja tivoli saapuvat huvituksineen. Jani Maikkula pitää yllä jääkarting-rataa nyt toista talvea, mutta viime kaudella rata sijaitsi meren jäällä Lumilinnan edustalla.

–Kymmenen vuotta tämä idea muhi, ja viime vuonna sen sitten toteutin. Pajarinrannan kenttä on tälle parempi paikka. Kemin Icekarting kuuluu edelleen Lumilinnan viikko-ohjelmaan, ja aikoja on varattavissa Lumilinnasta tai suoraan minun kautta, Maikkula sanoo.

Jääkarting-rata on auki huhtikuun puoleenväliin saakka ryhmille eli vähintään neljän hengen porukoille, ja ajat on varattava etukäteen. Muulloin rata on avoinna vain viikonloppuisin erikseen ilmoitettuina päivinä.

–Tämä on Pohjois-Suomen vauhdikkain jäärata, sillä tosi jyrkkiä mutkia on vain yksi. Radan pituus on 460 metriä. Suosituin tuote on Snowcastle Grand Prix joka on tarkoitettu 4-24 henkilölle, Maikkula kertoo.

Snowcastle Grand Prix on leikkimielinen GP-kisa jossa ajetaan viiden minuutin lämmittelyajo ja kymmenen minuutin alkuerät joiden jälkeen seuraa A- ja B-finaalit.

Autoina on alun perin Kalajoelta hankitut karting-autot jotka Maikkula on itse uusinut täysin jääkartingia varten penkkejä, ratteja, etupuskureita, moottoreita, turvakaaria jne. myöten. Maikkula myös huoltaa autot itse.

Jääkarting-autojen huippunopeus on 85 km/h. Pajarinrannan kentän radalla ne kulkevat suoralla parhaimmillaan 60 km/h, ja keskinopeus on 40 km/h.

–Jääkarting on lähempänä rallicrossia kuin perinteistä kartingia. Eli joka kesäkartingissa on hyvä ajamaan, ei välttämättä ole sitä jäällä, Maikkula muistuttaa.

Kemin jääkarting-rata on maalle jäädytetty rata, jossa polanteen päälle on jäädytetty 5–10 cm jääkerros.

–Vesi on ostettu Kemin vedeltä ja veden kuljetus paikalliselta yritykseltä, Maikkula kertoo.

Maikkula hoitaa radan aurauksen itse. Radalla voi kerrallaan ajaa kuusi autoa.

–Tämä talvi on ollut haastava, kun varsinkin alkutalvesta tuli niin paljon lunta.

Maikkulan lisäksi rata työllistää kaksi osa-aikaista työntekijää.

Jääkarting on Lapin läänissä suosittua sillä myös Ylläksellä ja Levillä on rata ja Rovaniemellä niitä on peräti kolme. Kemissä varauksia on ollut tänä talvena kuitenkin aika vähän.

–Tällä alueella turistit viipyvät yleensä vain yhden päivän, ja se päivä menee Sampolla tai moottorikelkkasafarilla, Maikkula toteaa.

Tänä talvena Kemin jääkarting-radalla ajaneista enemmistö on ollut naisia.

–70 prosenttia kävijöistä on ollut naisia. Yleensä tyttöporukoita, ja myös yksi 70-vuotias rouva on käynyt ajamassa joka ei ollut aikaisemmin ajanut edes autoa, Maikkula kertoo.

Rata ja autot ovat Kemissä kunnossa ja myös ajovarusteet kuuluvat hintaan eli jokainen ajaja saa radalta käyttöönsä ajohaalarit, kypärän, aluslakin ja hanskat. Ikärajakaan ei ole esteenä, sillä jääkarting on tarkoitettu kaikille viidestä vuodesta ylöspäin.