Mainos

Iva­lo­lai­nen Hannu sai ra­hoi­tus­ta yri­tyk­sen­sä ke­hit­tä­mi­seen, mutta yri­tyk­sen kuu­kau­sit­tai­siin ku­lui­hin ei löydy suoraa tukea: ”Meillä on isot in­ves­toin­nit me­neil­lään, nekin syövät yri­tyk­se­ni tu­lois­ta li­säo­san­sa, mutta tuovat yh­teis­kun­nal­le paljon”

Lappilaiselle yrittäjälle Hannulle ei myönnetä suoraa tukea kuorma-autoyrityksensä kuukausittaisiin kuluihin, vaikka yrityksen liikevaihto on tippunut koronaviruksen seurauksena. Samaan aikaan polttoaineveron korotus nostaa yrityksen juoksevia kuluja vajaat 20 000 euroa vuodessa.

6-7 sentin korotus polttoaineen litrahintaan vaikuttaa Lapin Yrittäjiin kuuluvan Hannu Aleniuksen yritykseen vuositasolla vajaat 20 000€: -Tämä raha ei tule tyhjästä yrityksen kassaan, vaan se on otettava pois jostain, Alenius toteaa.
6-7 sentin korotus polttoaineen litrahintaan vaikuttaa Lapin Yrittäjiin kuuluvan Hannu Aleniuksen yritykseen vuositasolla vajaat 20 000€: -Tämä raha ei tule tyhjästä yrityksen kassaan, vaan se on otettava pois jostain, Alenius toteaa.

Hannu Alenius vastaa iloisesti kännykkäänsä matkalla Raja-Joosepista takaisin yrityksensä kotipaikkaan Ivaloon. Hän kertoo olleensa kuorman purussa Venäjän ja Suomen rajalla yhdessä poikansa kanssa. Alenius on aloittanut yrittäjänuransa toiminimellä vuonna 1996, ja joidenkin vuosien jälkeen hän muutti yrityksensä osakeyhtiöksi. Tällä hetkellä Hannu Alenius Oy työllistää yhteensä 17 henkilöä.

– Yritykseni Hannu Alenius Oy on pääasiassa kuorma-autoyritys, mikä kattaa laajasti kaiken sellaisen, mitä kuorma-autolla voi tehdä. Lisäksi teemme jätehuollon tyhjennyksiä, erikoiskuljetuksia, hinauksia sekä omistamme neljä kaivinkonetta ja kolme pyöräkuormaajaa. Talvisin teiden ja kunnan pihojen auraaminen on yksi isoimmista hommistamme. Näiden lisäksi meillä on raskaan kaluston autokorjaamo, joka sattuu olemaan Suomen pohjoisin sellainen, Alenius luettelee.

Yrittäjyys on kiinnostanut Aleniusta pienestä asti. Niistä ajoista on kuitenkin tultu jo pitkälle, sillä tällä hetkellä Alenius suunnittelee ja toteuttaa yritystoimintansa laajentamista. Hän ei vielä voi paljastaa, mistä on kysymys, mutta toivoo saavansa kehittämistoimet valmiiksi lähitulevaisuudessa. Kehittämistyötä Alenius rahoittaa Business Finlandilta saadulla kehittämistuella, jota koronakriisistä kärsivien yritysten oli mahdollista hakea.

– Korona-aika on saanut meidät kehittämään toimintaamme aika isostikin. Jos kaikki menee hyvin, yritykseni laajentuu lähitulevaisuudessa, mikä tuo myös uusia työpaikkoja uusille tekijöille, Alenius vinkkaa puhelimessa.

Ei tukea yrityksen kuukausittaisiin kuluihin

Business Finlandilta saatu kehittämisrahoitus on tarkoitettu yrityksen kehittämiseen, eikä sillä saa maksaa yrityksen jatkuvasti juoksevia kuluja. Koronaviruksen vaikutukset iskivät myös Aleniuksen yritystoimintaan tulojen vähentymisenä, minkä vuoksi hän olisi halunnut hakea kustannustukea pakollisiin kuukausikuluihin. Tämä ei kuitenkaan ollut Aleniukselle mahdollista, sillä kustannustukea ei myönnetä yrityksille, joiden toimialana on tieliikenteen tavarankuljetus. Aleniuksen yritys on yksi näistä.

– Kaikkiaan koronaviruksen vaikutukset ovat vieneet meiltä siivun tavallisista tuloista pois. Eniten korona iski jätepuolelle. Hiljalleen yritykset, joissa kävimme tekemässä esimerkiksi likakaivon tyhjennyksiä, eivät tarvinneetkaan enää palveluitamme kiinteistöilleen. Myöskin isot maansiirtotyöt kuten jotkin hotellihankkeet vedettiin pois, mikä vaikuttaa tietysti maansiirtokonetöihimme, Alenius kertoo.

– Meillä on vähentynyt liikevaihto huomattavasti, mutta palkkakulut sekä muut kuukausittaiset menot juoksevat koko ajan. On käsittämätöntä, että maantietavarakuljetuksen parissa toimivat yritykset eivät voi saada minkäänlaista tukea jatkuvasti juokseviin kuluihin, vaikka moni muu toimiala sitä saa. Meillä on kuitenkin isot investoinnit meneillään, ja nekin syövät yritykseni tuloista osansa, mutta tuovat yhteiskunnalle paljon, Alenius sanoo.

Samanaikaisesti koronaviruksesta johtuvan liikevaihdon hiljentymisen kanssa Aleniuksen yrityksen menot kasvavat, sillä tavarankuljettajia odottaa kaikille yhteinen diesel- ja bensiiniveron korotus. Korotus tulee olemaan yleisesti noin 6-7 senttiä litralta.

– Tarkistin omista laskuistani, että tuon kokoinen veronkorotus polttoaineessa nostaa yritykseni kuukausittaisia kuluja 1 600€. Vuositasolla tämä tarkoittaa vajaata 20 000€. Tämä raha ei tule tyhjästä yrityksen kassaan, vaan se on otettava pois jostain, Alenius toteaa.

Paljon uskoa tulevaan

Erikoisesta ja vaikeasta keväästä sekä kesästä huolimatta Aleniuksella on paljon uskoa tulevaan. Kesäaikaan suomalaisten karavaanarien joukko työllisti autokorjaamoa, ja yrityksen laajentaminen sekä talviajan auraustyöt tulevat pitämään kiireisinä. Lisäksi Alenius mainitsee hänen mahtavan henkilökuntansa, jonka kanssa mennään eteenpäin.

– En ole halunnut lomauttaa tai irtisanoa ketään työntekijöistäni. Jokaisella heistä on oma tilanteensa, ja lomauttaminen olisi tietysti vaikuttanut myös heihin. Haluan pitää työntekijöistäni huolta niin pitkään kun on mahdollista. Yhdessä tässä mennään, Alenius kertoo.

Lisäksi Alenius kertoo, että yrittäjäjärjestöstä on ollut apua koronakriisin aikana. Suomen suurin elinkeinoelämän järjestö Yrittäjät toimii yrittäjien edunvalvojana, tukena ja verkostona. Yrittäjäjärjestön alueellinen toimija, Lapin Yrittäjät, keskittyy lappilaisten yrittäjien edunvalvontaan. Aleniuksen mukaan yrittäjäjärjestö tarjoaa apua sekä tukea yrittäjille, ja porukkaan kuuluminen on hyvä verkostoitumisen mahdollisuus.

– Yrittäjäjärjestöön kuulumisella on monta syytä. Kyllä meidän kaikkien yrittäjien kuuluu olla Yrittäjien jäseniä, Alenius kiteyttää.

-

Tule mukaan Yrittäjiin, saat itsellesi 35€ arvoisen Elisan lahjakortin >>