Il­mas­to­pa­nee­li eh­dot­taa: Jul­ki­sen sek­to­rin autot yh­teis­käyt­töön

Uusiutuvien polttoaineiden tukemisen sijaan pitäisi esimerkiksi  antaa julkisen sektorin autot yhteiskäyttöön, ehdottaa Ilmastopaneeli tuoreessa raportissaan.

Raportin mukaan henkilöautojen yhteiskäyttöä olisi muutenkin syytä edistää voimakkaasti, koska jaetut autot uusitaan huomattavasti yksityisomistuksessa olevia autoja nopeammin. Yhteiskäytössä olevat autot voisi esimerkiksi vapauttaa auto- ja ajoneuvoverosta ja niille voisi varata ilmaista parkkitilaa kaupunkien keskustoista.

Raportissa esitetään muitakin uusia toimenpiteitä, jotta liikenteen päästöt saataisiin pudotettua energia- ja ilmastostrategiassa linjatulle tasolle vuoteen 2030 mennessä. Näitä ovat muun muassa ruuhkamaksut pääkaupunkiseudulle, täyssähköautojen hankintaa suosiva tukipolitiikka sekä investointituki sähköautojen latauspaikkaverkoston rakentamiseen. Ilmastopaneelin mukaan uudet toimenpiteet ovat välttämättömiä, koska tähän asti esitetyt ovat osin hyvin yleisluontoisia, vanhentuneita ja käytännössä vailla konkreettisia tukikeinoja.

Tavoite puolittaa päästöt

Suomen tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöt puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Nykykehityksellä liikenteen päästöt olisivat vuonna 2030 kymmenkunta megatonnia, josta tavoitteen saavuttamiseksi olisi nipistettävä pois noin 3,5 megatonnia.

Energia- ja ilmastostrategiassa on linjattu, että liikenteen päästövähennyksistä megatonni tulisi energiatehokkuuden parantamisesta, kuten kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä ja henkilöautojen täyttöasteen kasvattamisesta. Runsas puoli megatonnia tulisi ajoneuvojen energiatehokkuuden parantamisesta ja yksi–kaksi megatonnia fossiilisten polttoaineiden korvaamisesta.

Ilmastopaneeli julkisti tiistaina liikenteen päästövähennyksiin tähtäävien toimenpiteiden sekä ilmastopolitiikan riittävyyttä arvioivan raportin, jonka ovat laatineet apulaisprofessori Heikki Liimatainen ja tutkija Riku Viri Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen vaikeaa

Raportti tähdentää, että tavoite on niin kunnianhimoinen, että sen saavuttaminen edellyttää osatavoitteiden toteutumista täysmääräisinä.

– Tavoitteiden saavuttaminen on mahdollisuuksien rajoissa, mutta erittäin vaikeaa. Kyllä tässä hyvin kiire on, sanoo Liimatainen.

Liimataisen mukaan helpointa on fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen, koska se voidaan hoitaa lainsäädännöllä. Sen sijaan esimerkiksi kävelyn ja pyöräilyn edistäminen edellyttää toimenpiteitä jo jokaiselta Suomen kunnalta.

–  Siinä pitäisi saada aikaan yhtenäinen suunta ja parhaiden käytäntöjen jakaminen.