Ikui­suu­den äärellä – or­to­dok­si­vei­sut taitava nais­kuo­ro juh­lis­taa le­vy­tyk­sel­lä

Anniina Kerviselle Vocaliisat avasi paluun laulutaiteeseen surun vuosien jälkeen.

Vocaliisat harjoittelee niin Petsamo-salissa kuin Rovaniemen kirkossa, mutta myös täällä, kuoronjohtaja Anniina Kervisen kotona.
Vocaliisat harjoittelee niin Petsamo-salissa kuin Rovaniemen kirkossa, mutta myös täällä, kuoronjohtaja Anniina Kervisen kotona.
Kuva: Anssi Jokiranta

Vihreä kerrostalo seisoo vaatimattomana Evakkotiellä. Oven takaa avautuu klassisen tyylikäs, mutta kodikas koti: tyylihuonekaluja, koristeellinen villamatto, maisemamaalauksia ja piano. Kimmeltävät ikonit antavat vihjeen asukkaan vakaumuksesta.

Anniina Kervinen pyytää peremmälle kahvipöytään. Rovaniemeläinen naiskuoro Vocaliisat on ehtinyt viiden vuoden ikään, Kervisen johdolla.

Usein 24-henkinen kuoro harjoittelee juuri täällä, kuoronjohtajan kodissa.

– Akustiikka on täällä karu ja armoton, siis omiaan soraäänien puhdistamiseen laulusta. Akustiikaltaan hyvä tila puolestaan auttaa laulajaa, Anniina Kervinen valaisee kertoo.

Usein harjoituksissa on mukana myös hänen 86-vuotias äitinsä Airi Kervinen, taustaltaan laulunopettaja hänkin.

– Hän on tarkkaavainen korva ja ortodoksisen musiikin asiantuntija. Jos minä olen kuoron korva, äiti toimii vielä kuoronjohtajan korvana, Kervinen nauraa.

Vocaliisat on maamme ainoa suomenkielisen ortodoksisen kirkkomusiikin erikoistunut naiskuoro.

Sovitukset ovat Anniina Kervisen yksinoikeudella kuorolle sorvaamia.

– Kun mies- tai sekakuorolle sävelletty teos sovitetaan naisäänille, on haasteena säilyttää muhkeus ja tummuus, Kervinen kertoo.

Yleisön palautteen perusteella Vocaliisat on tässä onnistunut.

– Konsertin jälkeen on tultu sanomaan, että ei uskoisi naiskuoron olleen asialla, Kervinen nauraa.

Kuoro soi pääosin neliäänisenä 24 laulajan voimin. Tavoitteissa siintää laulajamäärän kasvaminen 40:een, jolloin sovitukset voisivat olla kuusiäänisiä.

– Soinnista tulisi vielä avarampi ja suurempi.

Paitsi veisuja, ohjelmistoon kuuluu myös klassista ja viihteellistäkin musiikkia, konsertista ja tilaisuudesta riippuen.

Ortodoksisuus, kuten musiikkikin tuli Anniina Kervisen elämään jo äidinmaidossa. Hänen vanhempansa asettuivat Rovaniemelle Karjalasta, äiti evakkona. Äiti Airilla ja tämän sisaruksilla oli sotien jälkeen sisaruskvartettikin. Anniina aloitti kirkkokuorossa laulamisen 10-vuotiaana.

Hänen serkkunsa, Uspenskin katedraalin kanttorintyöstä eläköitynyt Jarmo Lehto työskentelee tällä hetkellä kanttorina Rovaniemen ortodoksisessa seurakunnassa.

Vocaliisojen riveissä laulaa kuitenkin vakaumukseltaan monenlaisia naisia: musiikki on musiikkia, eikä sen laulaminen tai kuunteleminen kysy uskontoa.

– Sen sijaan kuoronjohtajan tulee tuntea veisujen merkitykset ja ortodoksinen traditio aukirjoittamattomine sääntöineen, Kervinen tähdentää.

Ortodoksiperinteessä ei puhuta virsistä vaan veisuista. Musiikillinen perinne eroaa luterilaisesta kirkosta ja ortodoksinen jumalanpalvelus on lähes alusta loppuun laulettu. Soittimia ei käytetä: musiikki palvelee sanaa.

– Tässä mielessä kirkkomusiikki on pyhää, laulettua rukousta. Me emme laula tässä, vaan joku laulaa meissä.

Paitsi kuoro, Vocaliisat on myös laulukoulu. Jokainen laulaja käy kuoronjohtaja Anniina Kervisen yksitytyistunneilla.
Paitsi kuoro, Vocaliisat on myös laulukoulu. Jokainen laulaja käy kuoronjohtaja Anniina Kervisen yksitytyistunneilla.
Kuva: Anssi Jokiranta

Anniina Kervisen muusikon ura alkoi viulistina. Se päättyi, kun "käsi sanoi sopimuksensa irti”. Lapin musiikkiopistossa laulun lehtorina työskennellyt äiti Airi ehdotti tuolloin tyttärelleen laulutuntien ottamista.

– Ja niin päädyin opiskelemaan laulua äitini johdolla, Kervinen muistelee käännettä nauraen.

Hänestä kehittyi korkea sopraano, jolle avautuivat niin Kansallisoopperan kuin kansainväliset lavat oopperan ja liedin parissa.

Käännekohta tuli vastaan 2000-luvun puolivälissä. Laulajan esikoinen syntyi keskosena ja samoihin aikoihin oman isän kunto heikkeni.

– Koin, että on aika palata Rovaniemelle, Kervinen sanoo.

Tuolloin hän ei osannut aavistaa, että pian hän jäisi myös leskeksi.

Surun keskellä oma taiteilijuus jäi taka-alalle.

Paluu musiikkiin tapahtui vuonna 2014, kun naiskuoro Vocaliisat perustettiin.

– Surutyön jälkeen tämä on ollut kuin uusi elämä, Kervinen iloitsee.

– Tunnen syvää kiitollisuutta, että kuoro on ottanut näin vastaan ortodoksisen lauluperinteen, johon oma suhteeni on niin syvä.

Paitsi kuoro, Vocaliisat on samalla laulukoulu. Anniina Kervinen tekee työtään kuoronjohtajana suurella tarkkuudella ja kunnianhimolla. Jokainen kuorolainen saa häneltä myös yksityisopetusta.

– Näin opin tuntemaan jokaisen äänen, vahvuuksineen ja heikkouksineen.

Kervisen mukaan kaikki perustuu klassisen laulun äänenmuodostukseen, hengitystekniikkaan ja rekistereiden nivoutumiseen. Tarkkuus vaatii jatkuvaa harjoittelua, harjaantumista ja virheenkorjausta.

– Kaikille tällainen tapa ei sovi, hän myöntää.

Kahvipöydän ääressä istuu myös Vocaliisojen puheenjohtaja Taina Torvela.

– Välillä mietin, onkohan meillä edes oivallettu millaisen laulutaiteen ja äänenmuodostuksen huippuammattilaisen olemme Rovaniemelle saaneet, kuorolainen suitsuttaa.

Torvela kehuu estoitta Kervisen osaamista – ja on itsekin siitä elävä esimerkki.

Mainostoimistoyrittäjänä työskentelevä Torvela aloitti kuoron riveissä vasta vajaa vuosi sitten. Uusi harrastus on vienyt mukanaan, ja edistyminen ollut huimaa.

– Laulanut olin vain suihkussa, enkä todellakaan osannut lukea nuotteja, hän kuvaa lähtötasoaan.

Yksityistuntien ja säännöllisen harjoittelun tuloksena hän selviytyy sujuvasti jo vaativastakin ohjelmistosta ja äänialakin on vaihtunut kakkosaltosta orastavaksi kakkossopraanoksi.

Vocaliisat haluaa juhlistaa viisivuotista taivaltaan levyttämällä ortodoksisia veisuja ja konserttikiertueella pohjoisesta aina Uspenskin katedraaliin Helsingissä.

Raamit toiminnalle asettaa rahoitus. Puoliammattimaisen kuoron talous pyörii tällä haavaa pitkälle jäsenmaksujen ja konserttilippujen turvin. Niillä maksetaan myös kuoronjohtajan palkka.

Levytystä varten on haettu apurahaa sekä käynnistetty joukkorahoituskampanja mesenaatti.me-verkkopalvelussa. Kampanjaan voi osallistua toukokuun loppuun saakka.

Torvelan ja Kervisen kokemus on, että moni kokee ortodoksisen kirkkolaulun rauhoittavaksi, ilman uskonnollista tasoakin.

– Aikamme taitaa olla sellaista, että ihmiset kaipaavat elämäänsä rauhoittumista ja syvällisyyttä, Taina Torvela pohtii.

– Ortodoksinen kirkkolaulu voimaannuttaa, vaikka elämässä olisi myllerryksiä. Kuulijallekin voi olla antoisaa raottaa musiikin kautta ovea tähän maailmaan, Anniina Kervinen jatkaa.

Kuoro

Vocaliisat

Perustettu Rovaniemellä 2014.

Kuoronjohtaja ja -perustaja Anniina Kervinen.

Puoliammattimainen, 4–6-ääninen naiskuoro, jonka esittämä musiikki on aina laulajien koko äänialalle sovitettuja.

Erikoistunut ortodoksiseen kirkkomusiikkiin, ohjelmistossa myös klasissista ja kevyttä.

Tavoitteena julkaista levy suomenkielistä ortodoksista kirkkomusiikkia.

Tällä hetkellä Vocaliisoissa on 24 laulajaa, uusia laulajia otetaan mukaan ääninäytteen kautta.

Kuoronjohtaja

Anniina Kervinen

Kuoronjohtaja ja laulutaiteilija.

Syntynyt 1972 Rovaniemellä.

Aloitti viisivuotiaana viulunsoiton Lapin musiikkiopistossa. Soitti 1987–1989 Lapin kamariorkesterissa.

Opiskellut laulua äitinsä Airi Kervisen sekä mm. Madame Renata Scotton, Irina Gavrilovicin ja Ritva Auvisen johdolla, liedin ilmaisua ja oopperaa mm. Larissa Gergijevan Marita Viitasalon ja Pentti Kotirannan ohjauksessa.

Opiskellut myös ortodoksista kirkkomusiikkia, teologiaa ja kuoronjohtoa Itä-Suomen yliopistossa sekä Suorittanut äänenmuodostuksen ja pedagogiikan tutkinnot Sibelius-Akatemiassa.

Esiintynyt oopperarooleissa mm. Suomen Kansallisoopperassa sekä tehnyt kirkkomusiikin parissa yhteistyötä Uspenskin katedraalin kirkkokuoron kanssa.

Toiminut kuorojen ja eri kokoonpanojen ohjaajana, äänenmuodostajana ja yksinlaulun opettajana. Menestynyt myös yksinlaulajana ja laulukilpailuissa.

Perheeseen kuuluu kaksi poikaa ja koiranpentu.