Hetan Mu­siik­ki­päi­vät soivat niin päi­vä­ko­dis­sa kuin kir­kos­sa­kin – Vie­rai­lu­kon­sert­tien äärellä oli kiperä valita, minkä jättää kuu­le­mat­ta

Hiljainen viikko soi tänä vuonna Enontekiöllä 50-vuotiaan Hetan Musiikkipäivien tahtiin varsin runsaslukuisille yleisöille.

Seitakuoro on 1960-luvun kuoro- ja hiihtoleireineen keskeinen osa Hetan Musiikkipäivien syntyä. Kadri Joametsin luotsaama rovaniemeläiskuoro teki paluun tunturiin 10 vuoden tauon jälkeen, ja versioi lankalauantain myöhäisillan konsertissa ensimmäisillä Musiikkipäivillä vuonna 1969 esitetyn Bachin kantaatin Kristus kuolon kahleissa yhdessä Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin ja solistien kanssa.
Seitakuoro on 1960-luvun kuoro- ja hiihtoleireineen keskeinen osa Hetan Musiikkipäivien syntyä. Kadri Joametsin luotsaama rovaniemeläiskuoro teki paluun tunturiin 10 vuoden tauon jälkeen, ja versioi lankalauantain myöhäisillan konsertissa ensimmäisillä Musiikkipäivillä vuonna 1969 esitetyn Bachin kantaatin Kristus kuolon kahleissa yhdessä Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin ja solistien kanssa.
Kuva: Anu Jormalainen

Ikuisen oloisesti paistava aurinko, kevään korkeita taivaita, pälville lähes silmissä sulava Ounastunturin rinne, iltayön kajossa metsänrajasta kohoava täysikuu. Näissä maastoissa asuu hyvinvoiva keski-ikäinen, jonka vahvan peruskunnon taustalla taitaa olla talvinen kestävyysurheilu, hiihto – sekä pitkäjänteinen kulttuurityö klassisen musiikin pohjoisena laatuestradina.

Tänä vuonna 50-vuotista taivaltaa juhliva Hetan Musiikkipäivät ei ole tosin urautunut yhdelle ladulle – vaikka ulkoilukelejä piisasi – vaan tarjosi kamari- ja kirkkomusiikin lisäksi merkkivuonnaan myös uunituoreita säveliä Suomen huipulta.