Tähtijuttu: Sallaan muut­ta­nut brit­ti­per­he muunsi kou­lu­bus­sin ma­joi­tus­ti­lak­si

Kolumni: Tunsin kerran nuoren ve­nä­läis­mie­hen, ja nyt mietin, onko hän kut­sun­to­ja pa­ke­ne­vien jou­kos­sa

Esa­pek­ka Lappi huip­pu­ajol­la ta­kai­sin kärkeen Sar­di­nian MM-ral­lis­sa – Kalle Ro­van­pe­räl­lä vaikea per­jan­tai

Algheira/Helsinki
Esapekka Lappi johtaa Sardinian MM-rallia.
Esapekka Lappi johtaa Sardinian MM-rallia.
Kuva: Reporter Images

Toyotan Esapekka Lappi johtaa Sardinian MM-rallia perjantain ajopäivän jälkeen.

Pieksämäkeläinen käytti lähtöpaikkansa optimaalisesti hyväkseen ja lähtee lauantain erikoiskokeelle 0,7 sekunnin johtoasemassa ennen Hyundain Ott Tänakia.

– Jatketaan vain samalla tavalla lauantaina. Ajetaan pahat paikat varovaisesti ja säästetään autoa sillä tavalla. Kun olosuhteet ovat paremmat, voi mennä vähän kovempaa, Lappi suunnitteli.

– Aamupäivällä en ollut ihan tyytyväinen autooni. Rankemmilla osuuksilla se ei käyttäytynyt niin kuin olisin halunnut.

Perjantaiaamuna Lapilla oli myös ylimääräistä ohjelmaa, kun rengasrikko söi aikaa ja rikkoutunut kuuma rengas aiheutti tulipalon takakontissa.

– Meillä oli myös hyvää tuuria matkassa, kun rengasrikko tuli ihan pätkän lopussa, eikä aikaa mennyt liikaa hukkaan. Vanne oli niin kuuma, että rengas alkoi palamaan ja savuamaan, Lappi kertoi.

– Saimme vettä maalista, mutta se ei auttanut yhtään. Lopulta palokunta sammutti renkaan tankkauspisteellä.

Rovanperällä vaikeaa

Kolmantena Sardiniassa kurvailee Fordin Pierre-Louis Loubet 15,1 sekunnin päässä kärjestä. Seuraavilla sijoilla Fordin Craig Breen ja Hyundain Dani Sordo ovat vain sekunnin päässä.

MM-sarjaa ylivoimaisesti johtavalle Kalle Rovanperälle perjantain ajopäivä oli vaikea. Rovanperä kärsi aura-auton roolistaan, mutta sai helpotusta, kun kaksi viimeistä erikoiskoetta peruttiin. Rovanperä on kisassa kahdeksantena yli minuutin Lapin takana.

– Vaikeaa oli niin kuin osasimme toki odottaa. Aamun lenkillä lähti myös takasiipi irti, kun ajoimme mutkan leveäksi ja osuimme puuhun. Pelkäsin, että koko takakulma jää sinne, mutta onneksi pusikossa ei ollut mitään, Rovanperä kertasi.

Lauantaina Rovanperän lähtöpaikka paranee aavistuksen.

– Ei tänään (perjantaina) ollut oikein muuta ole tehtävissä kuin vain ajaa mahdollisimman nätisti. Siellä voi toki puskea rajuilla osuuksilla, mutta sitten voi tulla rengasrikkoja ja häviääkin paljon enemmän. Yritetään jatkossakin ajaa fiksusti.