kolumni: Il­mas­to­pää­tök­sis­sä me­ga­luo­kan ai­ka­tau­lu­vir­he

tähtijuttu: Yhden lähtö tarjosi toi­sel­le kodin – ta­voi­tim­me kolmen muut­ta­jan ketjun ja kur­kis­tim­me kuntien väes­tö­en­nus­tei­siin

pääkirjoitus: Tuu­li­voi­ma tar­vit­see tuek­seen sää­tö­voi­maa, jonka riit­tä­vyys on uhat­tu­na

Charles Leclerc tais­te­li voit­toon Itä­val­lan gp:ssä – toi­sek­si si­joit­tu­nut Max Vers­tap­pen jatkaa MM-sar­jan joh­dos­sa

Varikolta startannut Valtteri Bottas piipahti pistesijoilla, mutta tipahti kilpailun loppuhetkillä 11:nneksi.

Helsinki/Spielberg

Ferrarin Charles Leclerc ajoi dramaattisen voiton formula 1:n MM-sarjan 11. kilpailussa Itävallan gp:ssä. Leclerc ohitti paalupaikalta startanneen Max Verstappenin 12. kierroksella, mutta hän joutui kamppailemaan kilpailun lopussa auton oikuttelevan kaasupolkimen kanssa.

Leclerc valitti varikkopuhelimessa, että kaasupoljin tuntui oudolta ja hirtti päälle. Ongelma haittasi myös vaihdelaatikon toimintaa, kun kaasu ei vapautunut täysin radan hitaissa kohdissa.

– Pelotti. Olin todella peloissani, Leclerc huokaili V Sport 1:n lähetyksessä varikkopuhelimeen ylitettyään maalilinjan.

Kilpailu oli muuten hyvin Leclercin hallinnassa ratkaisevan ohituksen jälkeen. Hän menetti kärkipaikkansa kahdesti Verstappenille varikkokäyntien jälkeen, mutta nousi molemmilla kerroilla nopeasti takaisin kärkeen.

– Vauhti oli hyvä ja kilpailu sillä tavalla hyvä. Ja oli hyvä kamppailu Maxin kanssa, Leclerc totesi ratahaastattelussa.

– Minä tosiaan tarvitsin tämän voiton.

Leclerc voitti kauden ensimmäisen ja kolmannen kilpailun, mutta sen jälkeen hän on kokenut teknisiä ongelmia ja muun muassa kaksi keskeytystä.

Verstappenilla rengasongelmia

MM-sarjaa johtava Verstappen sijoittui Red Bullilla kilpailussa toiseksi hieman onnekkaasti. Carlos Sainz oli nousemassa hänen ohitseen toiseksi, kun Sainzin Ferrari hajosi ja syttyi palamaan radan kupeessa.

– Hankala päivä. Renkaiden kanssa oli vaikeuksia jokaisella rengaskerralla, Verstappen harmitteli V Sport 1:llä.

– Toinen sija oli kuitenkin ihan hyvä lopputulos.

Verstappen johtaa edelleen MM-sarjaa. Hänellä on sarjan puolivälissä 208 ja toiseksi nousseella Leclercillä 170 pistettä.

Mercedeksen seitsenkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton nousi Itävallan kilpailussa kolmanneksi. Urakkaa helpottivat Sainzin ja Verstappenin tallitoverin Sergio Perezin keskeytykset.

MM-sarjassa kolmanneksi tipahtanut Perez ajoi ensimmäisellä kierroksella kolarin Hamiltonin tallitoverin George Russellin kanssa, jäi joukon hännille ja keskeytti matkan kilpailun alkupuolella.

Bottas piipahti kärkikympissä

Viimeiseen lähtöruutuun voimayksikön vaihdon takia tuomittu Valtteri Bottas lähti Alfa Romeolla kilpailuun taktisin perustein varikolta. Hän onnistuikin nousemaan kilpailun hänniltä pistesijoille, kunnes Alpinen veteraanikuljettaja Fernando Alonso pudotti hänet viime hetkillä 11:nneksi.

– Teimme taktisesti oikein, kun yritimme säätää autoa eri lailla. Vauhti ei kuitenkaan ollut niin hyvä kuin odotin. Täytyy nyt katsoa, minkä takia, Bottas sanoi V Sport 1:n haastattelussa.

Bottas vihjaili ennen kilpailua, että Alfa Romeolla harkittiin pienemmän takasiiven käyttöä suoranopeuden parantamiseksi. Sen oli tarkoitus helpottaa ohituksia kilpailun aikana.