Bud­jet­ti ja ai­ka­tau­lu pitivät - Mar­ti­mo­joen uusi silta avat­tiin lii­ken­teel­le

Kreate Oy:n työmaapäällikkö Asko Viitala ja Lapin ely-keskuksen projektipäällikkö Kari Ruokanen tarkastivat siltatyömaan tiistaina.
Kreate Oy:n työmaapäällikkö Asko Viitala ja Lapin ely-keskuksen projektipäällikkö Kari Ruokanen tarkastivat siltatyömaan tiistaina.
Kuva: Tuulikki Kourilehto

Martimojoen uusi silta Tornin ja Ylitornion rajalla avattiin liikenteelle torstaina 10.10. Silta avattiin liikenteelle etuajassa. Tavoite oli avata silta lokakuun loppuun mennessä. Uuden sillan avaamisen jälkeen alkaa vanhan sillan purkaminen. Purkutyö valmistuu lokakuun loppuun mennessä, kuukauden etuajassa.

Sillan rakentaminen alkoi helmikuun 22. päivänä puiden poistamisella tietyömaalta.

– Kohde valmistuu aikataulussaan ja budjetissakin pysytään, Lapin ely-keskuksen projektipäällikkö Kari Ruokanen sanoo.

Martimojoen uuden sillan rakentaminen on Ruokasen mukaan siinä mielessä helppo kohde, että liikenne on ohjattu vanhaa siltaa pitkin ja samanaikaisesti on rinnalla rakennettu uutta siltaa.

Rakennuskohde on vilkkaassa paikassa valtatie 21:llä. Martimojoen sillan ylittää vuorokaudessa keskimäärin 1 720 ajoneuvoa, joista 250 on raskaan liikenteen ajoneuvoja.

– Ihan rauhassa olemme saaneet rakentaa, kun liikenne on ollut vanhalla sillalla, hän toteaa.

Martimojoen silta 22.2.2019. Työt alkoivat puuston poistolla.
Martimojoen silta 22.2.2019. Työt alkoivat puuston poistolla.

Uuden sillan rakentamisen ja vanhan sillan purkamisen urakoi Kreate Oy. Yhteistyö urakoitsijan kanssa on Ruokasen mukaan sujunut hyvin, minkä vuoksi budjetti ja aikataulu pitävät.

Koneita on myös ollut hyvin töissä. Kaivinkoneurakoinnista on vastannut torniolainen Maanrakennus Kyösti Kaihu.

Kreate Oy:n työmaapäällikkö Asko Viitalan mukaan sillan rakentamisessa ei ole ollut ongelmia. Tulva yllätti alkukesästä, muuten olosuhteet ovat olleet hyvät.

Mrtimojoen silta 25.4.2019.
Mrtimojoen silta 25.4.2019.
Kuva: Tuulikki Kourilehto

Sillan rakentamisen ohella valtatien 21 linjausta parannettiin noin kilometrin matkalta.

Uusi silta on jännitetty Betoninen ulokepalkkisilta.

Hankkeen tarkoituksena on Martimojoen sillan kantavuuden ja hyötyleveyden parantaminen sekä valtatien 21 liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantaminen.

Vanha silta oli mutkassa ja kuopassa, minkä vuoksi näkyvyys oli huono. Siltäkin osalta olosuhteet paranevat. Uuden sillan kansi on kaksi metriä vanhaa siltaa korkeammalla ja kaarrettakin on hieman loivennettu.

Martimojoen silta 6.8.2019.
Martimojoen silta 6.8.2019.
Kuva: Tuulikki Kourilehto
-
Martimojoen silta 28.9.2019
Martimojoen silta 28.9.2019
Kuva: Tuulikki Kourilehto
Martimojoen silta avattiin liikenteelle 10.10. Vanhaa siltaa puretaan 15.10.
Martimojoen silta avattiin liikenteelle 10.10. Vanhaa siltaa puretaan 15.10.
Kuva: Tuulikki Kourilehto
Työmaa

Martimojoen silta

Kokonaiskustannukset 2 miljoonaa euroa.

Uutta tietä 720 metriä.

Sillan pituus 53 metriä.

Leveys 9,5 metriä.

Tievalaistus on uusittu.

Vanha silta puretaan.

Lisäksi on rakennettu 220 metriä yksityistietä.

Urakoitsija Kreate Oy.