Korot: Ra­hoi­tus­vas­ti­ke seit­se­män­ker­tais­tuu – lainan ly­hen­tä­mi­nen ja korkea korko nos­ta­vat asu­mis­ku­lu­ja hui­mas­ti ke­vääl­lä

Kolumni: Mikä on metsä?

Asuntolainat: Nyt voit katsoa ajan­ta­sai­set eu­ri­bor-ko­rot Lapin Kansan netistä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Au­tos­port: Ott Tänak myön­tää, että For­dil­la on pitkä matka kär­ki­vauh­tiin

Monte Carlon MM-ralliavaus kolautti itsetietoisen virolaiskuskin itsetuntoa.

Helsinki/Lontoo
Ott Tänakin alku Fordilla oli takkuinen.
Ott Tänakin alku Fordilla oli takkuinen.
Kuva: WRC

M-Sport-tallin Fordille viime kauden jälkeen vaihtanut virolaiskuljettaja Ott Tänak pettyi viime viikonloppuna MM-sarjakauden avanneessa Monte Carlon rallissa. Tänak oli Montessa vasta viides, mikä veti vuoden 2019 maailmanmestarin nöyräksi.

Itsetietoisena rallikuskina tunnettu Tänak myönsi Autosportin haastattelussa suoraan, että Fordilla on pitkä matka kärkitallien Toyotan ja Hyundain vauhtiin. Tänak hävisi Monte Carlon ennätyksellisesti yhdeksännen kerran valloittaneelle Sebastien Ogierille yli kaksi ja puoli minuuttia ja Toyotan kaksoisvoiton varmistaneelle maailmanmestaruuden puolustajalle Kalle Rovanperällekin tarkalleen 2.16,1.

Tänak sanoi Autosportille, että M-Sportin Fordilla on "melko iso työ" kuroa kärkitallien etumatka umpeen.

– Varmasti on asioita, joita meidän on parannettava. Meidän on oltava tasaisempia ja löydettävä lisää vauhtia. Uskon, että meillä on siihen keinot, Tänak kertoi.

Autossa ongelmia

Tänakin Ford Pumassa oli Montessa perjantaina sähköongelmia, ja lauantaina auton ohjaustehostin toimi satunnaisesti. Toisaalta Tänak väläytteli päätöspäivänä sunnuntaina kisan päättäneellä Power Stagella kaasuteltuaan pikataipaleen toiseksi nopeimman ajan ja hävittyään Rovanperälle 0,5 sekuntia.

Tänak teki viimeiselle erikoiskokeelle pieniä muutoksia rengasvarustukseensa, ja se kannatti.

– Pystyimme oppimaan paljon ja saimme alle myös hyviä kilometrejä. Power Stage osoitti ehdottomasti, että tämä auto on kilpailukykyinen. Meidän on vain löydettävä keinot ajaa tasaisemmin sitä vauhtia läpi koko kilpailun, Tänak sanoi.

Yllättävä siirto Fordille

Omia rallipolkujaan kulkeva Tänak yllätti viime kauden päätteeksi, kun hän jätti Hyundai-tallin ja siirtyi resursseiltaan heikomman M-Sportin leipiin. Toisaalta Tänak oli nokitellut yhteisellä MM-taipaleella Hyundaille alusta loppuun arvosteltuaan auton suorituskykyä kilpailusta toiseen.

Viime vuonna ranskalaislegenda Sebastien Loeb voitti Monte Carlossa M-Sportin Fordilla.

– Meillä on tekemistä monissa asioissa, ja olemme tällä hetkellä jäljessä. Jos on tahtoa, löytyy myös keinot, Tänak uskoi.

M-Sportin Fordilla ajavan ranskalaislupaus Pierre-Louis Loubet'n matka Monte Carlossa katkesi keskeyttämiseen auton teknisen vian takia.

MM-sarjan toinen kilpailu ajetaan 9.–12. helmikuuta Ruotsissa.