Mainos

Au­to­kaup­pias ei ole pi­ka­voit­to­jen perässä

Pörhön autoliikkeessä Keminmaalla ei tyrkytetä asiakkaalle kalleinta autoa, vaan autetaan löytämään se järkevin ratkaisu juuri omaan tarpeeseen.

-

Sähköauto houkuttelisi, mutta omat tiedot lepäävät pitkälti erilaisen mututiedon varassa. Lehdissä lukee, että sähköauto on tulevaisuutta ja ajaminen tulee polttomoottoriautoja halvemmaksi. Pian kaupoissa ei enää muita myydäkään. Ainakin omasta dieselautosta kannattaisi päästä nopeasti eroon.

Mutta kun ei autoista ole ennen kiinnostanut kuin väri ja kulutus, miten onnistua autokaupoissa? Autoliikkeeseen nyt ei ainakaan kannata lähteä, siellä vain pakkomyydään se kallein auto ja myhäillään tyytyväisenä partaan asiakkaan hyväuskoisuudelle.

Vai onkohan se sittenkään niin? Uskaltaisiko sittenkin kokeilla?

Miten voin palvella?

Pörhön autoliikkeessä Keminmaalla on rauhallisen näköistä. Pariskunta kiertelee katselemassa uutuuttaan kiilteleviä Audeja ja istahtaa yhden kyytiin. Vaimo vaikuttaa tyytyväiseltä. Ehkä siinä olisi heidän uusi autonsa?

Ystävällisen oloinen nuori mies tervehtii ja kyselee miten voisi palvella. Ilmoitan, että sähköauto kiinnostaisi, ja odotan, että saan vastaani ulkoa opetellun myyntipuheen, jonka seurauksena koen velvollisuudekseni allekirjoittaa paperit ja kävellä ulos sähköauton omistajana.

Ville Toivaseksi esittäytynyt nuori mies ottaakin eri tulokulman.

– Minkälaisessa käytössä auto teillä olisi? Kuinka paljon tulisi ajoa vuosittain? Missä autolla ajetaan? Löytyykö kotoa latauspistettä?

Kysymyksiä on monta, enkä ole niihin täysin valmistautunut. Ne pistävät miettimään, mihin autoa perheessämme todella käytetään.

Se juuri on Toivasen tavoite.

– Me haluamme, että asiakkaalle löytyy paras mahdollinen ratkaisu. Aina se ei ole se, mitä mielessä on aluksi ollut, hän perustelee.

”En koe myyväni, vaan auttavani asiakasta tekemään ostopäätöksen.” – Ville Toivanen, uusien autojen myyntipäällikkö
”En koe myyväni, vaan auttavani asiakasta tekemään ostopäätöksen.” – Ville Toivanen, uusien autojen myyntipäällikkö

Sähköauto on tästä hyvä esimerkki. Yhä useampi on Toivasen mukaan kiinnostunut sähköautoista – ja hyvä niin – mutta ainakaan vielä se ei välttämättä ole se paras vaihtoehto näillä leveysasteilla. Toivanen ei halua myydä asiakkaalle autoa, jonka käyttö tulee hänelle liian kalliiksi, tai ei muuten palvele tarkoitustaan.

– Kauttamme saa myös latauspisteen ja sen asennuksen. Omakotitaloon asennus onnistuu helposti, taloyhtiöissä latausasemat hyväksytetään taloyhtiöiden hallitusten kautta. Se asettaa joissain tapauksissa rajoitteita sähköauton käytölle. Pohjois-Suomessa pikalatauspisteitä ei myöskään vielä ole tiheässä, joten pitkien matkojen ajaminen sähköautolla vaatii hieman suunnitelmallisuutta. Tällaiset asiat on hyvä käydä tarkasti läpi ennen ostopäätöstä.

Toivasen sanoista tulee luottavainen olo. Hänelle ei tunnu olevan tärkeintä kauppoihin pääseminen, vaan palvelu, kuten hän jo ensimmäisessä virkkeessä antoi ymmärtää.

Jututetaanpa myyjiä vähän lisää. Ovatko he kaikki täällä asiakkaan asialla vai pikavoittojen perässä?

Intohimona autot ja asiakaspalvelu

Villen isoveli Kalle Toivanen tuli Pörhölle kolmisen vuotta sitten ja on nyt tuotepäällikkönä Nissanin ja Peugeotin automerkeille. Muut myyjät vinkkaavat, että hän tietää autojen mekaniikasta ”kaiken” ja Ville myöntää kasauttaneensa legotkin pienenä isoveljellä.

– No, onhan tämä autoala tullut nähtyä joka kulmasta, kun olen lapsesta asti pyörinyt autoverstailla. Tämä on meillä vähän tällainen sukuvika, olemme autokauppiaita jo kolmannessa polvessa. En minä oikein muutakaan näin mieleistä työtä keksi, Kalle Toivanen naurahtaa.

”Kaikki kivet käännetään, jotta asiakas saa sitä mitä haluaa.” – Kalle Toivanen, tuotepäällikkö, Nissan ja Peugeot
”Kaikki kivet käännetään, jotta asiakas saa sitä mitä haluaa.” – Kalle Toivanen, tuotepäällikkö, Nissan ja Peugeot

Isoveli-Toivanen on juuri saanut viime hetkellä vaihdettua asiakkaalle tulevaan autoon lisävarusteen ja myhäilee nyt tyytyväisenä. Hän vakuuttaa, että hyvä autokauppias on valmis venymään ja tekemään joskus pieniä ihmeitäkin asiakkaansa eteen.

– Uuden auton löytäminen on usein iso urakka, koska vaihtoehtojen määrä on kaikkien lisävarusteiden kanssa ääretön. On hieno tunne, kun voi omalla asiantuntemuksella helpottaa sitä urakkaa ja auttaa asiakasta tekemään oikea päätös.

Asiakkaan palveleminen on myös Arto Luukkosen sydämen asia. Mies on monelle merilappilaiselle tuttu jo kodinkonekorjaamoajoiltaan. 35 vuoden yrittäjäuransa aikana hän ehti oppia, että luottamuksen rakentaminen on asiakaspalvelussa kaiken a ja o.

– Se syntyy siitä, että puhutaan aina totta ja pidetään sanansa. Eihän sitä muuten voisi kulkea tuolla kylillä, jos pitäisi aina pelätä, että tuleeko joku vanha asiakas vastaan. Kun tietää tehneensä parhaansa, on itselläkin hyvä mieli.

”Asiakkaiden hyvinvointi on minulle niin tärkeää, että joskus mietin, olisiko pitänyt hakeutua hoitoalalle.” – Arto Luukkonen, automyyjä
”Asiakkaiden hyvinvointi on minulle niin tärkeää, että joskus mietin, olisiko pitänyt hakeutua hoitoalalle.” – Arto Luukkonen, automyyjä

Tässähän alkaa tuntua, että näiltä miehiltä uskaltaisi ostaa sähköauton sijasta vaikka käytetynkin auton!

– Toki uskaltaa. Täällähän kaikki autot ovat joka tapauksessa kuntotarkastettuja, ja suureen osaan vaihtoautoista saa Pörhö-takuun, Ville Toivanen huikkaa.

Luottomyyjän puoleen voi kääntyä luottavaisin mielin

Autokauppias ei voi Toivasen mukaan mitenkään ajatella, että asiakkaalle kannattaisi pakkomyydä kallis auto, jota hän ei todennäköisesti tarvitse. Tai huono auto, jonka hän tietää hajoavan heti kun perävalot katoavat näkyvistä.

– Auto vaihdetaan keskimäärin 3–5 vuoden välein. Kaikki hyvät myyjät tähtäävät siihen, että asiakas palaa vaihtotarpeen tullessa takaisin. Sitä hän ei tee, jos edellisistä kaupoista on jäänyt huono maku suuhun.

Kalle Toivanen, Arto Luukkonen ja Ville Toivanen haluavat, että uuden auton ostaminen olisi mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.
Kalle Toivanen, Arto Luukkonen ja Ville Toivanen haluavat, että uuden auton ostaminen olisi mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

Pörhöllä luottamuksen rakentamisessa on Toivasen mukaan onnistuttu hyvin. Sen vahvistavat asiakkaat, jotka palaavat yhä uudestaan.

– Osalla on oma luottomyyjänsä meillä, jonka puoleen he kääntyvät, kun tulee mitä tahansa autoasiaa. Meiltähän asiakas saa niin uudet kuin käytetytkin autot, kattavat korjaus- ja huoltopalvelut sekä renkaat. Tavoitteemme on olla alueen halutuin autojen ostopaikka.

Oma sähköauto jää vielä ostamatta, mutta Pörhöltä lähtiessä ajatus sen myöhemmästä hankkimisesta on selkiytynyt.

Eräs käytetty Volkswagen sen sijaan jäi kovasti houkuttelemaan. Arto lupasi, että siihen voisi saada haluamani lisävarusteen…

Katso löytyisikö Pörhöltä sinulle sopivaa vaihtoautoa: www.porho.fi/automyynti
Pörhö Keminmaa

Yhteystiedot:

  • Automyynti uudet autot: p. 020 762 4200
  • Automyynti vaihtoautot p. 020 762 4218

Avoinna: ma–pe 8-17, la 10-14

Kauppakuja 6, 94450 Keminmaa

Vaihde: 020 76244

www.porho.fi/toimipaikat/Keminmaa