Tähtijuttu: Lappi on Naton sol­mu­koh­ta, sanoo Ul­ko­po­liit­ti­sen ins­ti­tuu­tin johtaja Mika Aaltola

Kysely: Var­jos­taa­ko korona pik­ku­jou­lu­ja? Osal­lis­tu Lapin Kansan net­ti­ky­se­lyyn

Linnan juhlat: Saitko kutsun Linnan juh­liin? Il­mi­an­na itsesi tai tut­ta­va­si Lapin Kansan toi­mi­tuk­sel­le

Äänestys: Mikä on vuoden 2022 sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma?

Ark­ti­nen Koil­lis­väy­lä kiin­nos­taa eri­tyi­ses­ti Kiinaa – Poh­jois­na­val­le suun­ni­tel­laan en­sim­mäis­tä ris­tei­lyä

Meriliikenne on kasvamassa arktisilla alueilla, ja erityisesti Kiina on kiinnostunut Venäjän pohjoispuolella olevasta Koillisväylästä. Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoen mukaan kymmenen vuoden päästä väylän tuotot alkavat todennäköisesti olla merkittäviä. Hänen mukaansa Kiina suunnittelee, että 30 prosenttia maan ulkomaankaupasta kulkisi tulevaisuudessa Koillisväylän kautta.

Meriteollisuuden mediatilaisuudessa tiistaina Koillisväylä nähtiin suurena mahdollisuutena niin logistiikan, teollisuuden kuin suunnittelun saralla. Aker Arcticin myynnin ja markkinoinnin johtaja Petri Tolonen näkee uhkana maailmassa lisääntyneen protektionismin, esimerkiksi jos Venäjä suunnittelisi, että vain venäläiset alukset saisivat käyttää väylää. Hän kuitenkin korostaa kyseessä olevan uhkakuva.

Lapin Kauppakamarin Rautajoki pitää ilmastonmuutosta suurempana uhkana kuin Venäjää.

– Miten luonnonolosuhteet muuttuvat, että pääseekö yleensä purjehtimaan koko Koillisväylää, Rautajoki kommentoi STT:lle.

Hänen mukaansa kiinalaiset ovat myös testanneet reittejä, jotka eivät kulkisi Venäjän rannikolla. Ilmastonmuutoksen eteneminen voisi avata reittejä suoraan Pohjoisnavan kautta, jolloin Venäjän merkitys arktisen alueen rahtiliikenteessä vähenisi. Rautajoki korostaa yhteistyötä Venäjän kanssa, ja suomalaiset yritykset ovat jo suunnitelleet esimerkiksi venäläisille jäänmurtajakalustoa.

Risteily Pohjoisnavalle

Meriteollisuudelle risteilyalustilaukset ovat merkittäviä, ja aluksilla on tällä hetkellä pitkä tilauskanta. Tulevaisuudessa arktisten risteilyjen uskotaan kasvattavan suosiotaan, sillä kilpailu kasvaa, ja yrityksillä on paine viedä turisteja yhä kauemmaksi ja uusiin paikkoihin. Maailmalla on rakenteilla arktisille alueille sopivia risteilyaluksia.

Suomalainen Aker Arctic suunnittelee ranskalaiselle Ponant-varustamolle 270 matkustajan risteilijää, joka pystyisi murtamaan 2,5 metrin paksuista jäätä. Tolosen mukaan ensimmäinen risteily Pohjoisnavalle on määrä järjestää vuonna 2021.

Merkittävää meluhaittaa eläimille

Koillisväylän lisääntyvä liikenne vaikuttaa alueen ympäristöön. Ympäristöjärjestö WWF:n arktisen alueen erityisasiantuntija Lotta Manninen korostaa, että Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n hyväksymä raskaspolttoöljykielto tulisi panna toimeen ennen kun liikennemäärä väylällä kasvaa. Raskaasta polttoöljystä aiheutuvat mustan hiilen päästöt sulattaisivat jäätä ja lunta entisestään.

WWF:ää huolestuttaa myös liikenteen aiheuttama meluhaitta, mikä vaikuttaisi esimerkiksi valaiden navigointiin. Huolestuttavaa on Mannisen mukaan myös, millaiset pelisäännöt saadaan aikaan alueelle, jolla on ollut vähän hallinnointia.