Mainos

Arctic Dril­ling Company uudisti au­to­ka­lus­ton­sa – haas­ta­viin työ­olo­suh­tei­siin va­li­koi­tui Ford Ranger

Arctic Drilling Company teki autokaupat Wetteri Rovaniemen kanssa seitsemästä uudesta Ford Rangerista. Kyseessä on Euroopan myydyin avolava-auto.

Arctic Drilling Company on investoinut autokalustoonsa lyhyen ajan sisällä. Yritys on hankkinut Rovaniemen Wetteriltä kahden vuoden sisällä yhteensä 16 Fordin hyötyautoa. Viimeisimmässä erässä ADC hankki seitsemän Ford Ranger avolava-automallia runsailla lisävarusteilla. Kuvassa ADC:n päällikkö Juho Keskiniva ja Fordin automyyjä Kyösti Kokkare Rovaniemen Wetterillä.
Arctic Drilling Company on investoinut autokalustoonsa lyhyen ajan sisällä. Yritys on hankkinut Rovaniemen Wetteriltä kahden vuoden sisällä yhteensä 16 Fordin hyötyautoa. Viimeisimmässä erässä ADC hankki seitsemän Ford Ranger avolava-automallia runsailla lisävarusteilla. Kuvassa ADC:n päällikkö Juho Keskiniva ja Fordin automyyjä Kyösti Kokkare Rovaniemen Wetterillä.

Suuremman luokan autokaupat saatiin käteltyä heinäkuussa, kun kaivosalalle etsintäkairauksia tekevä Arctic Drilling Company hankki kerralla seitsemän Ford Ranger avolava-autoa kerralla paikalliselta Wetteri Rovaniemeltä.

– Noin vuosi takaperin ADC hankki 9 Ford-merkkistä autoa. Ovathan nämä suuria kauppoja täällä meillä, Fordin automyyjä Kyösti Kokkare Wetteriltä kommentoi.

Arctic Drilling Company on vuonna 2004 perustettu yksityisomisteinen kairausalan yritys, joka on keskittynyt pääosin timanttikairaukseen ja kairakoneiden valmistukseen. Pääkonttori sijaitsee Rovaniemellä, mutta toimintaa on Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Chilessä.

– Työllistämme tällä hetkellä hieman yli 150 henkilöä. ADC:n palveluihin kuuluu erilaiset etsintäkairauspalvelut kaivosyhtiöille muun muassa timanttikairauksen, ohjatun kairauksen sekä RC-porauksen muodossa. Yrityksemme on ollut alusta saakka hyvin tuotekehitysvetoinen ja olemme kehittäneet omat kairakoneemme, joita myymme muuan muassa Australian markkinoille. Tuotekehitys ja valmistus tapahtuvat täällä Suomessa, Arctic Drilling Companyn toimitusjohtaja Aleksi Autti kertoo.

Paikallisuus keskiössä

Arctic Drilling Company listaa yhdeksi tärkeimmäksi arvokseen yhteiskuntavastuun ja paikallisten sidosryhmien tukemisen.

– Olemme olleet Wetterin asiakkaina reilun parisen vuotta. On hienoa, että pystymme käyttämään paikallisen yrityksen palveluita. Yhteistyö Wetterin kanssa on sujunut alusta asti erinomaisesti, Autti summaa.

Yritykselle on ollut alusta asti tärkeää, että kokonaisuus pelaa. Wetteriltä yritys on saanut apua niin auton valinnassa kuin muissakin oheispalveluissa.

– Toki auton valinta on tärkeä, mutta koen oheistoiminnan yhtä tärkeäksi. Wetteri on ohjannut ja suunnittelut erinomaisesti meille aina tarvittaessa huoltopalvelut ja sijaisautot käyttöön. Wetteri toimii myös muillakin paikkakunnilla, joten tämä on ollut helpottava tekijä meidän suuntaamme, koska toimimme ympäri Suomen. Koskaan ei tiedä mitä ja missä tapahtuu, ADC:n kairauspalveluiden päällikkö Juho Keskiniva kommentoi.

Myös Wetterin henkilökunnan aktiivisuus ja henkilökohtainen palvelu saavat kiitosta.

– Wetterin henkilökunta on vienyt asioitamme aina aktiivisesti eteenpäin ja he ovat ottaneet yhteyttä aina tarvittaessa meidän suuntaamme, Keskiniva toteaa.

Mitkä tekijät ratkaisivat lopulta valinnassa?

Yritys hankki Ford-merkkisiä hyötyautoja ensimmäisen kerran yhdeksän kappaletta viime vuonna, joista oli 5 kappaletta isoja Ford Transit neliveto-pakettiautoja. Kokemus autoista ja Wetterin palvelusta oli niin hyvä, että valinta kohdistui helposti jälleen samaiseen merkkiin ja liikkeeseen. Nyt mukaan lähti seitsemän kappaletta lisää, tällä kertaa Ford Ranger avolava-autoja.

– Nyt hankitut Fordin Rangerit tulevat työntekijöidemme käyttöön. He liikkuvat päivittäin kohteesta toiseen ja kuljettavat samalla työkalut, tarvikkeet ja laitteet autossa mukana, Keskiniva kommentoi.

Rangerin vetokyky on luokkansa johtavaa tasoa, sillä Rangerilla voi vetää jopa 3500 kg:n perävaunua. Kantavuus on yli 1000 kg ja kahluusyvyyskin 800 mm.

– Työntekijät ovat liikkeellä 24/7 ja joutuvat usein ajamaan haastavissakin maastoissa, kuten maan alla kaivoksissa. Ford on tähän mennessä vaikuttanut todella luotettavalta, Keskiniva toteaa.

Myös työturvallisuus on otettu huomioon autojen valinnassa. Ford Ranger on kaikkien aikojen ensimmäinen avolava-auto, joka on saanut viiden tähden Euro NCAP -turvallisuusluokituksen.

– Työturvallisuus on yrityksessämme korkeimmalla arvoasteikossa ja haasteita tulee myös työmatkoista, sillä työntekijämme ajavat autoilla kaukanakin oleville työmaille. He ovat yleensä viikon töissä ja viikon vapaalla. Uudella ja hyvällä autolla pystymme takaamaan heille turvallisen työympäristön. Tämä on myös yksi tärkeimmistä syistä miksi koko autokalustomme uusittiin, Autti kommentoi.

Ford Rangerit menevät haastaviin olosuhteisiin. ”Oli tärkeää löytää auto, jossa on luotettava voimansiirto, jarrut sekä erinomainen suorituskyky. Raskaan peräkärrynkin on liikuttava jyrkässä ylämäessä ja syvässä lumessa”, listaa Juho Keskiniva, ADC:n päällikkö.
Ford Rangerit menevät haastaviin olosuhteisiin. ”Oli tärkeää löytää auto, jossa on luotettava voimansiirto, jarrut sekä erinomainen suorituskyky. Raskaan peräkärrynkin on liikuttava jyrkässä ylämäessä ja syvässä lumessa”, listaa Juho Keskiniva, ADC:n päällikkö.

Sopiva valinta Lapin talviolosuhteisiin

Arctic Drilling Company toimii fyysisesti pääosin Suomen ja Ruotsin alueella. Tämä tarkoittaa haastavia ajo-olosuhteita ympäri vuoden – erityisesti talvisin.

– Vaikeammistakin tieosuuksista pääsee kulkemaan ja nelivedon ansiosta mäkeäkin ajaa leikiten ylös. Fordin talvitestit ajetaan vuosittain täällä Rovaniemen ympäristössä ja autoillamme on viiden vuoden tehdastakuu, Fordin automyyjä Kokkare kertoo.

– Ford Ranger on auto, joka sopii erinomaisesti pohjoisiin olosuhteisiin, Kokkare summaa.