No jopas: Pirjo Leppänen näyttelee roolin, jollaista hän ei ole koskaan aikaisemmin esittänyt

Pekka Aho

Seija Lappalainen

Minna Canthin Papin perhe sai kantaesityksensä Suomalaisessa teatterissa vuonna 1891. Sen jälkeen näytelmää on esitetty Suomen teattereissa kymmeniä kertoja.

Rovaniemen Teatterin Papin perhe on monessa uskollinen alkuperäistekstille, mutta näytelmän jyräävänä pastorina onkin perheen äiti.

Työryhmä uskoo, ettei Canth panisi pahakseen, jos voisi ottaa kantaa asiaan.

– Minna tulisi kiinnostuneena katsomaan esityksen, jos se olisi mahdollista. Uskon, että aika on kypsä tällaiselle, ohjaaja Eljas Liinamaa pohtii.

Pääroolin esittäjä Pirjo Leppänen piti aluksi rooliaan aivan mahdottomana.

– Epäuskottava tapaus. Ei tällaista ole, näyttelijä muistelee aluksi torjuneensa hahmon.

Pikku hiljaa oli pakko myöntää, että kyllä näitä ihmisiä on sekä miehissä että naisissa.

Roolit vaihtuivat

Sakari Hokkanen on sovittanut Minna Canthin tekstin osittain nykyaikaan. Paitsi että näytelmän pastori Valtari on nainen, siinä on muitakin omaan aikaamme viittaavia elementtejä. Kieli on uskollinen Canthille, ja kohtaukset samoja kuin alkuperäisessä näytelmässä, vaikka jotain on kirjoitettu lisääkin.

– Näin syntyy aikakupla. Tapahtumat ovat toisaalta nykyajassa ja toisaalta pysähtyneessä ajassa, Liinamaa kuvailee.

Canthin näytelmässä pastori-isä jyrää perhettään ja äiti yrittää sovitella. Nyt roolit ovat vaihtuneet. Fundamentalismiin hurahtava pastori on nainen ­– aikana, jolloin yhä käydään kiistaa naispappeudesta.

Liinamaa ei usko, että Canthin aikakauden mieskirjailija olisi pystynyt yhtä paljaasti kuvaamaan päähenkilön suunnanmuutosta tai romahdusta näytelmän lopussa.

– Minna Cant kirjoittaa näytelmän loppuun sovinnon mahdollisuuden, mutta me emme tarjoile samanlaista loppua. Aika paljon jätämme katsojan tulkinnan varaan, ohjaaja kuvailee.

Puolison osa

– Tämä pastori uskoo vankasti omaan totuuteensa, loppuun saakka. Hänellä ei töiltään ole aikaa läheisille. Pahuus lisääntyy maailmassa ja sen vuoksi yhteiskunnasta huolta pitäminen on keskeistä, Pirjo Leppänen kuvailee roolihahmoaan.

Markku Lukan tehtävänä Elias Valtarin roolissa on sukkuloida parhaansa mukaan, ettei vain tulisi räjähdystä.

– Puoliso ymmärtää kirkon vastustaja ja lasten kapinaa, mutta hänen mielipidettään ei oteta huomioon, kun tehdään perhettä tai lapsia koskevia päätöksiä, Lukka kuvailee.

Kuten alkuperäisteoksessa myös Rovaniemen Teatterin näytelmässä on ideologinen kiista konservatiivisuuden ja vapaamielisyyden välillä.

– Sukupolviero on voimakas, mutta toisaalta yllättäen myös nuoriso on joissakin asioissa konservatiivinen, kuvailee perheen pojan opiskelukaveria esittävä Marko Syysmaa.

Näytelmä näytelmässä

Perheen lapset, Onerva Kärkkäisen Maiju, Paula Miettisen Hanna ja Joni Kuokkasen Jussi reagoivat kukin tavallaan kodin ilmapiiriin ja kylmäksi jääneeseen äitisuhteeseen.

Lisäksi näytelmässä on palvelija, Vesa-Matti Komosen Martin, joka on tuulahdus suoraan Minna Canthin aikaan. Alkuperäisessä näytelmässä palvelijan nimi oli Martha. Hän tarjoili kahvia ja toimi perheenjäsenten uskottuna.

Uusintaversiossa Martin on myös näyttämömies, joka pitää konkreettisesti kulisseja pystyssä. Monitasoisessa näytelmässä Minna Canthin Papin perhettä myös esitetään Rovaniemen Teatterin suurella näyttämöllä.

Minna Canth: Papin perhe, ensi-ilta Rovaniemen Teatterissa 21.9.

Minna Canth

Kirjailijan syntymästä tulee ensi vuonna kuluneeksi 175 vuotta.

Canth syntyi Tampereella 1844 ja kuoli Kuopiossa 1897.

Suomen ensimmäinen huomattava naiskirjailija ja Aleksis Kiven jälkeen suomenkielisen kirjallisuuden toinen suuri näytelmäkirjailija ja prosaisti.

Hän oli myös ensimmäinen suomenkielinen sanomalehtinainen, joka rohkeasti esille radikaaleja yhteiskunnallisia ajatuksiaan.

Avioliitto Johan Ferdinand Canthin kanssa kesti puolison kuolemaan saakka 1879.

Lapset olivat Anni, Elli, Hanna, Maiju, Jussi, Pekka ja Lyyli.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös