Uusi Rovaniemi

Villi jakeluliikenne vaarana kävelykadulla

Kaupungilta odotetaan toimia: huoltoajon rajaamisesta aamuihin on puhuttu jo vuosia.

Pekka Aho
Tuttu näky. Jakeluautot jatkavat Jaakonkatua kävelykadun puolelle. Turvallisuusriski kasvaa, kun matkailusesonki kasvattaa ihmisvilinää.

Tuttu näky. Jakeluautot jatkavat Jaakonkatua kävelykadun puolelle. Turvallisuusriski kasvaa, kun matkailusesonki kasvattaa ihmisvilinää.

Veera Vasara

Rovaniemen kävelykeskustan turvallisuus huolestuttaa Visit Rovaniemen työntekijöitä. Yrityksen toimitiloista Sampokeskuksesta on suora näkyvyys Lordinaukiolle.

– Vuoden vilkkaimpaan aikaan myyntikojujen sekä lumi- ja jäärakennelmien lomassa parveilee ihmisiä ja siellä seassa autoja, kuvailee tilannetta työpaikkansa ikkunasta useina talvina seurannut markkinointisuunnittelija Kaisa Heiskari .

Hän on ehtinyt todistaa jo useita läheltä piti -tilanteita.

– Kun kyseessä on jalankulkijoille varattu alue, joka liikennemerkeilläkin on osoitettu, ihmiset kulkevat aika huolettomasti, eivätkä osaa varautua autoihin.

Jakeluliikenne kävelykadulla on vilkkainta Jaakonkadulta Sampokeskuksen kulmalle, johon autot pysäköivät kuormia ja lähetyksiä tuodessaan.

– Päivittäin näkee myös läpiajoliikennettä Jaakonkadulta Maakuntakadulle, Heiskari lisää.

Saman huolen jakaa moni alueen yrittäjä sekä muun muassa kävelykadun myyntikojuille ja muille rakennelmille luvat myöntävä Rovaniemen Kehitys.

– Olen joskus viettänyt tunnin–puolitoista Lordinaukiolla yhtäjaksoisesti ja nähnyt rallin omin silmin, isoja ja pieniä jakeluautoja sekä henkilöautoja firmojen teippaukset kyljissään ajelee ja peruuttelee aika isoilla nopeuksilla, sanoo keskustan kehittämistiimissä mukana oleva Eija Lange Rovaniemen Kehityksestä.

Tilanteen rauhoittamiseksi kävelykadulle halutaan ajallinen rajoite jakeluliikenteelle. Esimerkiksi Oulussa kävelykatu Rotuaari on pysäköintikieltoaluetta, jossa huoltoajo on sallittu kello 6–11.

Eija Lange sanoo olleensa yhteydessä Rovaniemen kaupungin tekniseen puoleen asiasta viime talvena.

Miksi kaupunki ei ole rajannut liikennemerkein huoltoajojen ajankohtaa aukiolla, kaupungininsinööri Olli Peuraniemi?

– Tämä on tuttu huoli. Olemme heittäneet pallon Kehityksen suuntaan, että he kyselisivät alueen yrittäjien kantaa tähän. Kehittämistiimin kantaa ei meille ole tullut. Mieluummin etenemme niin, että saamme ensin yrittäjiltä vihreää valoa, kuin että laitamme vain kieltomerkit, Peuraniemi vastaa.

Eija Langen mukaan kyse on turvallisuudesta ja viime kädessä tieliikennelain noudattamisesta.

– Ne eivät ole mielipideasioita. Rovaniemen Kehityksellä ei ole valtuuksia liikennemerkkien laittamiseen, vaan se on kaupungin tehtävä, Lange sanoo.

Hän muistuttaa, että tulevan talven matkailusesongista ennustetaan jälleen ennätysvilkasta.

– Matkailijamäärän kasvaessa myös riski onnettomuudelle kasvaa.

Asiaa on käsitelty jo parina vuonna myös yrittäjien keskustan kehittämistiimissä. Huoli turvallisuudesta on noussut esiin sielläkin.

Kävelykadun varrella toimivan Optikkoliike Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka ihmettelee, että asia ei ole edennyt, vaikka yrittäjät ovat välittäneet viestiä kaupungin suuntaan.

– Kaupungeissa ympäri Suomen yrittäjät ovat pystyneet järjestämään jakelun rajattuna aikana, miksei se siis onnistuisi täälläkin?

Sampokeskuksen kauppakeskuspäällikkö Ahti Ylimäinen kannattaa hänkin selkeitä aikarajoja jakeluliikenteelle.

Ylimäisen mukaansa suurin osa kauppakeskuksen tavarantoimituksista tapahtuu jo nyt Maakuntakadun puolella olevan lastauslaiturin kautta.

– Osaan liiketiloistamme ei ole suoraa yhteyttä lastauslaiturille, joten niissä käytetään lastausta kävelykadun kautta.

Visit Rovaniemen väki ehdottaa aikarajojen lisäksi fyysisiä esteitä ajoneuvoille rallin suitsimiseksi.

– Nyt aukiolle ja kävelykadulle on täysin esteetön pääsy autoilla, Kaisa Heiskari huomauttaa.

Joissakin kaupungeissa kävelykatuja on rajattu esimerkiksi estetolppia, jotka voidaan tarvittaessa kaataa tai laskea maan alle.

Voisiko liikennettä rajoittaa näin, Olli Peuraniemi?

– Meillä on haasteena talviset olosuhteet, maan alle menevät tolpat taitavat olla käytössä lähinnä etelän maissa. Myös aurauskaluston pitää päästä aukiolle ja kävelykadulle. Kääntyvät puomit taas ovat aika viston näköisiä kaupunkikuvassa.

Millaisella aikataululla kaupunki voisi asentaa huoltoajon aamuihin rajaavat liikennemerkit kävelykadulle?

– Tähän hätään en uskalla sanoa aikataulua.


Kommentit (2)

  • Vastuunpakoilua

    Silmiä avaava juttu. Kuvitelkaapa, että asian hoitaminen kuuluisi yksityiselle yrittäjälle. Asia olisi selvitetty, päätetty ja toteutettu jo aikoja sitten. Kaupungin virkamies taas pyörittelee ja keksii selityksiä, miksi ei saa aikaiseksi mitään. Juuri tämän virkamieskulttuurin vuoksi meillä on niin korkea verotus.

  • en ymmärrä

    MIksi tässä kaupungissa eri tahot eivät voi keskustella keskenään ja hoitaa asioita yhdessä? Missä vika.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös