Uusi Rovaniemi

Uusiin valoristeyksiin maalattiin nuolia, jotka opastavat oikealle kaistalle: "Autoilijat eivät osaa ajaa oikein, jos merkinnät eivät ole kunnossa"

Valtakadun ja Yliopistonkadun risteysten liikennevalot otettiin testikäyttöön torstaina.

Greta Virranniemi
Uusiin valoristeyksiin maalattiin nuolia, jotka opastavat oikealle kaistalle: "Autoilijat eivät osaa ajaa oikein, jos merkinnät eivät ole kunnossa"

Merkintöjä tiehen. Valtakadun ja Hallituskadun risteyksen nuolet opastavat ajamaan Rantavitikan suuntaan vasemmanpuoleista kaistaa ja kääntymään Hallituskadulle oikeanpuoleiselta kaistalta.

Greta Virranniemi

Valtakadun ja Yliopistonkadun tuoreisiin valoristeyksiin maalataan vielä tiistaina ajoratamerkintöjä, kertoo rakennuspäällikkö Arvo Seppälä kaupungilta. Tiehen tehdään suuntanuolia ja kaistamerkintöjä. Seppälä arvioi tiistaiaamuna, että työt saadaan valmiiksi päivän aikana.

Valtakadun ja Hallituskadun risteykseen maalattiin nuolet, jotka opastavat ajamaan Rantavitikan suuntaan vain yhtä kaistaa pitkin. Vapaudentieltä Yliopistonkadulle kääntyville tulee kaistaviiva, joka kertoo kahdesta rinnakkaisesta kaistasta.

"Autoilijat eivät näköjään osaa ajaa oikein, jos ajoratamerkinnät eivät ole kunnossa. Esimerkiksi Vapaudentieltä on tultu alikulkuun ihan miten sattuu. Kun kaistaviiva tulee, pitäisi autojen pysyä omilla kaistoillaan", Seppälä kommentoi.

"Autoilijoille näyttää olevan ongelma, jos menee useampi kaista samaan suuntaan eivätkä kaistamerkinnät ole kunnossa."

Valtakadun ja Yliopistonkadun risteysten liikennevalot otettiin testikäyttöön torstaina. Ajoratamerkintöjä yritettiin Seppälän mukaan maalata viikonloppuna, mutta sateinen sää esti työn.

"Vettä ei saisi tulla, kun merkintöjä tehdään."

Lopulliset kestomerkinnät tehdään ensi vuonna. Nyt osa merkinnöistä on maalattuja, jotta ne saatiin syksyn sateista huolimatta nopeasti paikoilleen, kertoo Seppälä.

"Ensin oli kaaos ja risteys ruuhkautui. Vapaudentieltä tulijat tukkivat risteyksen."

Taksikuski Timo Tolonenkritisoi risteysten opasteita, kun hän testasi uusia liikennevaloja Uuden Rovaniemen pyynnöstä. Tolonen vastusti liikennevaloja ennen niiden rakentamista. Hänen mielestään Valtakadun ja Jorma Eton tien risteyksen väliaikainen liikenneympyrä toimi sujuvasti ja siitä olisi pitänyt tehdä pysyvä ratkaisu.

Testiajon aikana Tolonen moitti muun muassa Vapaudentieltä alikulkuun kääntyvien kaistojen merkintöjen sekavuutta. Hän kritisoi myös sitä, että Valtakadun ja Hallituskadun risteyksessä ei ollut opasteita, jotka kertoisivat Rantavitikalle menevästä kaistasta.

Uusia opaskylttejä risteyksiin ei Seppälän mukaan enää tule.

"Valtakadun ja Hallituskadun risteykseen näkyvät seuraavan risteyksen opaskyltit, joten enempää ei ole tulossa. Kun tiehen tulee nuolet, asian pitäisi olla selvä", hän toteaa.

Uusissa liikennevaloissa oli ohjelmistovirhe torstaina pian sen jälkeen, kun ne otettiin käyttöön. Valot näyttivät punaista kaikille muille paitsi keskustasta rautatiesillalle kääntyville. Ongelma saatiin Seppälän mukaan korjattua seuraavana yönä.

"Sen jälkeen valot ovat toimineet", hän sanoo.

Kaupungilla on seurattu, toimiiko liikennevalojen ajoitus. Seppälä toteaa, että ainakaan tällä hetkellä ajoitusta ei tarvitse muuttaa, mutta asiaa seurataan edelleen.

Kaupunkilaiset ovat hänen mukaansa oppineet ajamaan uusien liikennejärjestelyjen mukaisesti pikkuhiljaa.

"Ensin oli kaaos ja risteys ruuhkautui. Vapaudentieltä tulijat tukkivat risteyksen", hän sanoo.

"Porukka kuitenkin tottui valoihin äkkiä ja risteys on toiminut yllättävän hyvin. Pääsääntöisesti se on toiminut hyvin myös kevyen liikenteen osalta. Rakennuttajan mielestä tämä on onnistunut ratkaisu."

Uusilla liikennevaloilla pyrittiin sujuvoittamaan ajoneuvojen kulkua ja lisäämään kevyen liikenteen turvallisuutta.

Joko katsoit videon, jolla Timo Tolonen testaa uusia liikennevaloja? Se löytyy täältä.


Kommentit (14)

  • Nimetön

    Vapaudentieltä aikomuksenaan kääntyä Ounasvaaransuuntaan kannattaa varoa vasentakaistaa ajavia, jotkut eivät osaa ryhmittyä oikeallekaistalle, siis OIKEALLE, vaan vasemmaltakaistalta ajavat suoraan risteyksen yli OIKEALLEkaistalle, ja siitä sillalle. Valot toimineet jo useamman päivän, mutta jotkut ne törttöilee edelleen, no sitten kun kolisee niin ehkä oppivat.

  • Heikoin lenkki

    ”Kunnon kyltit ovat niin kalliita, kun rahat meni liikennevaloihin” – Ei, vaan rahat hupeni Situra -seikkailuun. Väärin valittu urakoitsija tuli kalliiksi, eikä jatkaja varmasti tehnyt tappiolla loppuun. Kuka kantaa asiasta vastuun? Kenen kuuluu tehdä johtopäätökset?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös