Uusi Rovaniemi

Toimittajalta: Hiljainen asiakas tässä terve

Pekka Aho

Minä kuulun siihen toiseen leiriin.

Kun menen kampaajalle, hierojalle, kosmetologille tai näöntarkastukseen, haluan nauttia palvelusta ja olla rauhassa.

Kampaajalla on harvinainen herkkuhetkeni hömppälehtien parissa. En häpeile tippaakaan, kun nostan peilipöydältä juorulehden ja selailen sieltä mielenkiintoisimmat kuvat ja otsikot. Sen jälkeen etsin käsiini vähän asiallisemman naistenlehden, josta luen yleensä ulkomaisista medioista referoidun tyhjänpäiväisen jutun kuninkaallisista ja jonkun kiinnostuskynnykseni ylittävän julkkishaastattelun.

Lopuksi, jos keskittymiskykyä riittää, lukaisen vielä itseäni koskettavan terveysartikkelin.

Kampaamossa puhuminen ei estä operaatiota, mutta hierojalla on usein toisin. Kun veri ja kosketus kohisevat korvissa, en ensinnäkään saa selvää, mitä minulta kysytään. Joskus kipu estää kuuntelemisen, vaikka joidenkin mukaan hierontapöydällä ei saisi tuntua kipua lainkaan.

Menen hierojalle yleensä avun tarpeessa, mikä tarkoittaa, että teen hierontapöydällä töitä siinä missä hän, jolle palvelusta maksan. Rentoutan lihaksia ja hengitän. Silloin puhuminen häiritsee.

Taustaääniä kuuntelen mielelläni. Niitä kuuluu radiosta tai naapuriloosista.

Kerran kuuntelin tunnin mittaisen monologin, jossa käytiin läpi elämän kirjo akkukäyttöisistä sähkökairoista jääkiekkolähetyksiin, joissa analyysi aloitetaan tunti ennen peliä ja jatketaan tunti pelin jälkeen. Lopuksi arvioitiin lapsenlapsen harrastama nykytanssi, jota on vaikea ymmärtää, kun siinä ollaan milloin polvillansa, milloin rähmällänsä.

Olin onnellinen asiakkaan puolesta, sillä hän oli ilmeisen rento ilman hengitystekniikoitakin. Samalla hän tarjosi minulle varsin viihdyttävän hierontakäynnin.

Luin aiemmin jutun yrittäjistä, jotka kertoivat työstään ystävyyssuhteiden kannalta. Moni kokee samaa kuin minäkin: omiin ystäviin tulee oltua yhteydessä turhan harvatahtisesti.

Osa on ystävystynyt asiakkaiden kanssa, ja varsin moni kokee, että työssä ei tarvitse kokea yksinäisyyttä.

Jos asiakaspalvelija käy minun makuuni liian tuttavalliseksi, hakeudun seuraavalla kerralla muualle. Samalla toivon, että tilalleni löytäisi joku, joka on muualla pettynyt tuppisuiseen asiakaspalvelijaan.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös