Uusi Rovaniemi

Takissa vanha kotiosoite – Rovaniemi-vaatteet julistavat kotiseuturakkautta

Hiopin Rovaniemi Clothing -vaatemalliston toteuttamiseen pyydetään paikallisten apua. Sunnuntaina alkaneen joukkorahoituskampanjan tavoitepotti on jo melkein saatu kasaan.

Anna Muotka
Takissa vanha kotiosoite – Rovaniemi-vaatteet julistavat kotiseuturakkautta

Uudet vaatteet. Rovaniemi Clothing -joukkorahoituskampanjassa toinen saatavilla oleva vaatekappale on Hiop-vaatemerkin yrittäjä Sonja Kuuselan (vas.) päällä oleva pitkä jakku. Vaatteen kuosin on suunnitellut Karoliina Erkinjuntti (oik.). Taustalla on Erkinjuntin maalaama seinämaalaus, josta Rovaniemi-kuosi on saanut alkunsa.

Anni Happonen

”Eräs kauppalantalossa aikoinaan asunut katsoi takkiani ja totesi, että ihanaa, kun vanha kotiosoite on painettu kankaalle”, nauraa Sonja Kuusela ja osoittaa jakkuunsa piirrettyä vanhaa rakennusta.

Jakku on osa Kuuselan yrityksen, Hiop-vaatemerkin uutta Rovaniemi Clothing -mallistoa. Jakun kuvioinnissa vilisee rovaniemeläisille tuttuja maamerkkejä, kuten Jätkänkynttiläsilta, Arktikum, Pajakylän rakennelmat sekä lentokentän poromonumentti.

Kuuselan päällä oleva kuosi on paikallisen tekstiilisuunnittelija Karoliina Erkinjuntin käsialaa. Alun perin kuvio syntyi tilaustyönä Cafe 21:n terassin seinään vuonna 2015.

”Maalauksessa rakennukset ovat vähän sikin sokin. Yksi vanhempi mies totesi, että 'sie oot pistäny Rovaniemen ihan sekaisin'”, nauraa Karoliina Erkinjuntti ja katselee maalaustaan.

Anna Muotka
Vanha kotiosoite. Onnekkaimmat voivat bongata Rovaniemi-kuosista jopa entisen asuntonsa. ”Kuosissa parasta on se, että jokaisella katselukerralla löytyy jotain uutta”, Sonja Kuusela kertoo.

Vanha kotiosoite. Onnekkaimmat voivat bongata Rovaniemi-kuosista jopa entisen asuntonsa. ”Kuosissa parasta on se, että jokaisella katselukerralla löytyy jotain uutta”, Sonja Kuusela kertoo.

Suunnittelijan ja vaatetusyrittäjän yhteistyö alkoi yhdestä valokuvasta puoli vuotta sitten.

Sonja Kuusela oli lähdössä ajamaan työhuoneelleen Vanttauskoskelle, ja selasi ennen lähtöään Instagram-päivityksiä puhelimellaan. Kuvavirrasta silmiin osui kahvimuki, jota koristi Erkinjuntin Rovaniemi-kuosi. Visio iskeytyi Kuuselaan sillä sekunnilla.

”Näin heti, että kuvio toimisi loistavasti myös vaatteissa. Laitoin Karoliinalle viestiä, suostuisiko hän yhteistyöhön, ja ideoin koko automatkan kaikkia ihania vaatteita, joita kuosista voitaisiin tehdä”, Kuusela nauraa.

Vaatemallisto oli pyörinyt myös suunnittelijan mielessä pitkään. Aikaisemmin seinämaalauksesta päivitettyä Rovaniemi-kuosia on löytynyt Erkinjuntin oman tuotannon keittiö- ja sisustustuotteista.

”Asiakkaat ovat toivoneet Rovaniemi-vaatteita jo pitkään, joten Sonjan viesti tuli kuin tilauksesta”, Erkinjuntti hymyilee.

Sonja Kuusela

27-vuotias.

Kotoisin Vanttauskoskelta.

Opiskellut Lapin yliopistossa luokanopettajaksi.

Hiop-vaatemerkin yrittäjä. Hiop on lastenvaatteiden ompeluun ja kaavoitukseen keskittyvä yritys, joka on perustettu vuonna 2017.

Perheeseen kuuluu aviomies sekä kaksivuotias poika.

Hiopin verkkosivut: hiopshop.com.

Kuuselan päällä oleva mustavalkoinen jakku on yhteistyössä syntyneen Rovaniemi Clothingin mallikappale. Hiop-yritys on avannut malliston toteuttamista varten joukkorahoituskampanjan, jolla vaatemallisto on tarkoitus lanseerata kokonaisuudessaan asiakkaille myyntiin.

Neljä viikkoa kestävän kampanjan aikana kuka tahansa voi tukea yritystä ostamalla ennakkoon Rovaniemi Clothing -vaatteen. Joukkorahoituskampanjan tavoitteeksi on asetettu 5 000 euroa, ja mikäli tavoitteeseen päästään, vaatteiden tuotanto aloitetaan ja ennakkoon tilatut tuotteet toimitetaan ostajille.

”Joukkorahoituksen avulla yrityksen toimintaa voi kehittää uuteen suuntaan ilman valtavaa riskiä ja samalla kartoittaa, onko uudelle idealle kysyntää”, Sonja Kuusela kertoo.

Hiopin Rovaniemi Clothing -joukkorahoituskampanjan vastikkeisiin kuuluu tällä hetkellä paikallisiin maamerkkeihin verhottu naisten pitkä jakku sekä miesten college-paita.

”Vanha opinahjoni Lyska on suosikkini kuosissa. On myös hauskaa, että Karoliina on piirtänyt mukaan Rovaniemen pääkirkon, kirkot eivät ole tyypillisiä aiheita vaatekankaissa”, Kuusela kuvailee.

Karoliina Erkinjuntti

29-vuotias.

Kotoisin Tapionkylästä.

Suorittaa Lapin yliopistossa sisustus- ja tekstiilimuotoilun maisteriohjelmaa.

Työskentelee Taito Lapissa erikoisneuvojana. Lisäksi toimii kuosisuunnittelijana designmerkki Alice in Northernland -kollektiivissa.

Perheeseen kuuluu avomies.

Alice in Northernlandin verkkosivut: aliceinnorthernland.com.

Kampanjassa on vaatteiden lisäksi myynnissä myös muita tuotteita, kuten pullakahvit, taidekortti tai ainutlaatuinen kuosista tehty Rovaniemi-juliste.

”Sieltä löytyy jokaiselle sijoittajalle jotakin. Koko homma on täysin vapaaehtoista ja jokainen sijoittaja saa rahalleen vastineen. Kun mukaan saadaan suuri joukko ihmisiä, myös pienillä summilla pääsee vaikuttamaan”, Kuusela kertoo.

Vaatemallisto valmistetaan luomupuuvillasta. Kangas tehdään Portugalissa suomalaisomistuksessa olevassa tehtaassa, ja itse vaatekappaleet ommellaan Rovaniemen Vanttauskoskella Kuuselan työhuoneella.

”Vaatteet on suunniteltu ajattomiksi ja ne toimivat niin juhlissa kuin arkivaatteina”, Kuusela kuvailee.

Sunnuntaina alkanut kampanja keräsi ensimmäisen vuorokautensa aikana toistatuhatta euroa, nyt pottiin on kertynyt yli 3 000 euroa. Sonja Kuusela on hyvin alkaneen kampanjan suhteen toiveikas. Jos joukkorahoitus onnistuu, mallistosta tulee kokonaisuudessaan neljän vaatteen kokonaisuus.

”Silloin valikoimaa laajennetaan bomber-takilla ja mekolla. Myös kangas ja kaavat tulevat myyntiin. Voi olla, että kuosista tehdään myöhemmin myös toinen värivaihtoehto”, Kuusela pohtii.

Anna Muotka
Yhteistuumin. Hiopin Rovaniemi Clothing -mallisto on syntyi paikallisen suunnittelijan Karoliina Erkinjuntin ja vaatetusalan yrittäjän Sonja Kuuselan yhteistyöstä.

Yhteistuumin. Hiopin Rovaniemi Clothing -mallisto on syntyi paikallisen suunnittelijan Karoliina Erkinjuntin ja vaatetusalan yrittäjän Sonja Kuuselan yhteistyöstä.

Sekä Erkinjuntti että Kuusela ovat eläneet miltei koko ikänsä Rovaniemellä. Heille uudesta vaatemallistosta tekee erityisen rakkaan se, että kuosiin on kuvattu heille merkityksellisiä ja tuttuja paikkoja.

”Rovaniemellä ei historiansa vuoksi ole kovin vanhaa arkkitehtuuria, mutta kaupunki on silti omalla tavallaan kaunis. Halusin piirtää kuosiin myös rumat rakennukset, koska ne ovat minulle aivan yhtä rakkaita kuin muutkin”, Erkinjuntti kertoo.

”Koko Suomessa on menty kovaa vauhtia kohti sitä, että ihmiset ovat avoimesti ylpeitä juuristaan. Jokaisella on oikeus tuntea kotiseutuylpeyttä ja tuoda se myös näkyväksi”, Kuusela lisää.

Rovaniemi Clothing -joukkorahoituskampanja on käynnissä osoitteessa www.mesenaatti.me.

Lisätietoa facebook.com/rovaniemiclothing.

Paikalliset Rollopallot mukana kotiseutuhypessä – "Rollolaisia ollaan nykyään ylpeästi"

Kotiseuturakkautta julistavat sisustustavarat ja vaatteet trendaavat niin kotimaassa kuin maailmallakin. Sen on huomannut myös Rovaniemi-aiheisia tuotteita myyvän Rollopallot-tuotemerkin yrittäjä Leena Nykänen.

”Tuntuu, että tällä hetkellä on meneillään jonkinlainen Rovaniemi-hypetys. Kaupungista on tullut viime vuosina trendikäs uusien kahviloiden, hostellien ja laajan kulttuuritarjonnan myötä, ja vaikuttaa siltä, että myös paikalliset ovat alkaneet huomata sen”, Nykänen kertoo.

Kuvaamataidon opettajana työskentelevä Nykänen on itse piirtänyt Rollopallojen maamerkit. Kuosin kuplissa esiintyy tuttuja paikallisia kohteita, kuten kaupungintalo, Lainaan venelaituri, Korundi sekä Nelostien silta.

Leena Nykänen
Maamerkit. Kotiseuturakkaus näkyy myös Leena Nykäsen Rollopallot-tuotteissa, jossa on kuvattu paikallisia rakennuksia ja nähtävyyksiä.

Maamerkit. Kotiseuturakkaus näkyy myös Leena Nykäsen Rollopallot-tuotteissa, jossa on kuvattu paikallisia rakennuksia ja nähtävyyksiä.

Rollopallot oli Nykäselle tämän kesän sivuprojekti, joka syntyi, kun perhe jäi kesäloman ajaksi kotikaupunkiin tavallisen ulkomaanmatkan sijaan.

”Meillä oli aikaa nauttia lomalla Rovaniemen tarjonnasta. Iltaisin aloin piirtää valokuvaamiani rakennuksia paperille ja leikkiä ajatuksella, että näistä voisi saada hauskannäköisiä tuotteita. Aallon ja Salokankaan arkkitehtuuria halusin erityisesti toistaa piirtäen.”

Nykänen huomasi nopeasti, että Rollopallot-tuotteille alkoi löytyä selkeä kohderyhmä. Maamerkein varustettuja tuotteita ostivat niin kaupungista poismuuttaneet kuin paluumuuttajatkin.

”Olen saanut asiakkailta hyvää palautetta. Kaupunkiin matkustetaan paitsi luonnon ja joulupukin, myös arkkitehtuurin takia ja moni on sanonut, että paikallisista tuotteista puuttuu täkäläistä arkkitehtuuria esitteleviä tavaroita.”

Leena Nykänen
Arkkitehtuuria kuplissa. Rollopallojen suunnittelija Leena Nykänen aikoo piirtää tuotteisiin lisää maamerkkejä. Palloja on yhteensä 12 erilaista, ja ne esiintyvät tuotteissa 9 kuplan sarjoissa.

Arkkitehtuuria kuplissa. Rollopallojen suunnittelija Leena Nykänen aikoo piirtää tuotteisiin lisää maamerkkejä. Palloja on yhteensä 12 erilaista, ja ne esiintyvät tuotteissa 9 kuplan sarjoissa.

Leena Nykäsen mukaan Rollopallot-tuotteiden suosio on ollut sen verran suurta, että hän aikoo syksyn aikana laajentaa tuotevalikoimaa sekä piirtää tuotteisiin uusia paikallisia nähtävyyksiä.

”Rovaniemestä on ennen sanottu, että tämä on kaupunki vailla itsetuntoa, mutta siltä se ei enää todellakaan vaikuta. Matkailu on kaiketi tehnyt tehtävänsä, rollolaisia ollaan nykyään ylpeästi ja sitä halutaan korostaa.”

Lisätietoa Rollopalloista facebook.com/rollopallot.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös