Uusi Rovaniemi

Taaperokin tarttuu kahvakuulaan tuoreiden äitien crossfit-tunnilla

Äitien ja vauvojen salivuorolla hikinen treeni kohtaa vertaistuen

Pekka Aho
Taaperokin tarttuu kahvakuulaan tuoreiden äitien crossfit-tunnilla

Kelkka ja kyytiläiset. Saija Määttä lastasi kelkkaan tällä kertaa 20 kiloisen levypainon lisäksi Ilona Törmäsen, 1 vuotta, ja Eevi Sunnarin, 11 kuukautta.

Veera Vasara

Kahvakuulien, punttien ja renkaiden viereen on parkkeerattu lastenvaunuja ja turvakaukaloita.

Näissä crossfit-treeneissä nuorin osallistuja on vain kolmen kuukauden ikäinen. Tuoreiden äitien omalla treenivuorolla vauvat pääsevät mukaan.

Kaikki sai alkunsa, kun kaikkiaan neljä Santasportin crossfit-ohjaajaa alkoi odottaa lasta samoihin aikoihin.

”Noin vuosi sitten mietimme, että olisi mukava jumppailla keskenään kerran tai pari viikossa”, Mari Kuittinen, yksi äidiksi tulleista ohjaajista kertoo.

Vähitellen vuoron löysivät myös samassa elämäntilanteessa olevat lajin harrastajat.

”Alkuun meitä oli neljä, nyt jo reilu kymmenen.”

Pekka Aho
Äiti ja tytär. Crossfit-ohjaaja Mari Kuittinen otti treeniseurakseen esikoisensa Ilona Törmäsen.

Äiti ja tytär. Crossfit-ohjaaja Mari Kuittinen otti treeniseurakseen esikoisensa Ilona Törmäsen.

Crossfit kuuluu 2010-luvun hittilajeihin. Poliisien, palomiesten ja ammattisotilaiden käyttämän kunto-ohjelman pohjalta Yhdysvalloissa kehitetty kuntoilumuoto on varsin fyysinen. Sen tavoitteena on kehittää tasapuolisesti lihasvoimaa, kestävyyttä, nopeuttaja ja liikkuvuutta.

Käynnissä oleva treenivuoro onkin yhdistelmä äitien vertaisryhmää ja tiukkaa harjoittelua.

”Perinteistä vauvajumppaa tämä ei ole. Teemme omat treenimme vuorollamme, niin, että joku katsoo aina vuorollaan lasten perään”, Mari Kuittinen kertoo.

”Vauvat otetaan mukaan treeniin, vain jos on pakko”, toinen crossfit-ohjaaja ja äiti, Saija Määttä, nauraa.

Sekin kyllä onnistuu. Esimerkiksi työnnettävään kelkkaan, johon lastataan levypainoja, mahtuu mukaan myös pari noin vuoden ikäistä taaperoa.

Sali, jossa olemme, valmistui Lappi-areenalle vuonna 2016 edellisen käytyä ahtaaksi. Käyttäjiä salilla on tällä hetkellä kolmisensataa.

Salin päävalmentaja laatii asiakkaille treeniohjelman, jossa joka päivälle on oma treeninsä. Päivän harjoitus muokataan aina treenaajan kuntotasoon sopivaksi.

Yleensä lajia harrastetaan kolmesta viiteen kertaa viikossa.

”Meistäkin kaikki treenaavat näiden tapaamisten lisäksi myös itsenäisesti viikon aikana”, Mari Kuittinen sanoo.

Pekka Aho
Overhead squat. Sannamari Kyyhkynen palasi salille kuukausi Mauno-pojan syntymän jälkeen. Tuttu treeniporukka tuo tervetullutta yhteisöllisyyttä vauva-arkeen.

Overhead squat. Sannamari Kyyhkynen palasi salille kuukausi Mauno-pojan syntymän jälkeen. Tuttu treeniporukka tuo tervetullutta yhteisöllisyyttä vauva-arkeen.

Sannamari Kyyhkynen lämmittelee nostamalla tankoa päänsä ylle jalat koukistuen. Liikkeen nimi on overhead squat.

”Palasin treeneihin noin kuukausi lapsen syntymän jälkeen. Sainkin hyviä vinkkejä treenamisen aloitukseen omaa kehoa kuunnellen.”

Kyyhkysen kolmen kuukauden ikäinen Mauno-poika kellii tyytyväisenä muiden vauvojen, lelujensa ja valvontavuorossa olevan äidin kanssa salin seinustalle perustetussa vauvaparkissa.

Kyyhkynen löysi lajin marraskuussa 2013, kun ensimmäinen crossfit-sali avattiin Rovaniemelle.

”Hurahdin heti!”, hän nauraa.

”Olen liikkunut aina monipuolisesti, mutta kaipasin jotakin uutta. Lajissa koukutti sen monipuolisuus, kilpailuhenkisyys ja porukalla treenaaminen.”

Kuntourheilun lisäksi äitien yhteinen ryhmä on tuonut tervetullutta yhteisöllisyyttä terveydenhoitoalaa opiskelevan äidin arkeen.

”On tosi mukavaa että voi kuulua samanhenkiseen porukkaan, joka kokoontuu säännöllisesti nyt kun luennotkin ovat tauolla vauvakuukausien ajan.”

Pekka Aho
Tästä se lähtee. Vuoden täyttänyt Ilona Törmänen on salilla kuin kotonaan.

Tästä se lähtee. Vuoden täyttänyt Ilona Törmänen on salilla kuin kotonaan.

Vauvat viihtyvät salilla yllättävän hyvin. Tämäkin vuoro on sujunut toistaiseksi ilman ainuttakaan itkua.

”Ensimmäinen tunti sujuu yleensä oikein leppoisissa merkeissä. Sen jälkeen nälkä tai väsymys saattaa jo yllättää”, Mari Kuittinen kertoo kokemuksesta.

Tavaksi on tullut päättää kokoontuminen yhteiseen syöttöhetkeen, jossa keskitytään yhdessä lapsiin ja äitijuttuihin.

Kuulumisia toki vaihdetaan muutenkin aina sopivan paikan tullen. Tällä kertaa keskustelussa on ohimennen esimerkiksi syöttötuolin hankinta ja käyttökokemukset erilaisista malleista.

Crossfit

Kuntoilumuoto, jossa tavoitteena on kehittää tasaisesti kaikkia fyysisiä ominaisuuksia.

Siihen kuuluu lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoitteita.

Harjoitukset ovat kestoltaan lyhyitä ja intensiivisiä.

Ei harjoiteta yksittäisiä lihaksia, vaan tarkoitus on pitää koko keho liikkeessä.

Ohjataan pienryhmissä.

Tavoitteena on, että jokainen treeni on erilainen.

Suomessa on tällä hetkellä noin 30 crossfit-salia, joista pohjoisin Rovaniemellä.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös