Uusi Rovaniemi

Näkymiä: Autottomana Amerikassa – kakkosluokan kansalainen

ei tiedossa

Sini Kantola

Missoula on Rovaniemen kokoinen pieni kaupunki Montanan osavaltiossa, Yhdysvalloissa, joka mainostaa itseään pyöräilykaupunkina. Missoula onkin harvinaisuus yhdysvaltalaisten kaupunkien kirjossa – pienenä perheenä olemme pystyneet elämään täällä ilman autoa jo seitsemän kuukauden ajan, vuokra-autoja toki välillä reissuillamme käyttäen. Kun vertaan Missoulan pyöräilymahdollisuuksia mihin tahansa suomalaiseen kaupunkiin niin isossa kuin pienessä mittakaavassa, uskallan väittää, että huonoimminkin hoidetun paikkakunnan kevyen liikenteen mahdollisuudet Suomessa ovat moninkertaisesti luksusta Missoulan pyöräily-ylpeyteen verrattuna.

Ymmärrän, että yhdysvaltalainen kaupunkirakenne ja suunnittelun historia ovat olleet hyvin erilaisia kuin meillä Suomessa. Kaupungit levittäytyvät laajalle, ja keskustat ovat pieniä. Ilman autoa Yhdysvalloissa elävänä kokee itsensä kuitenkin äkkiä toisen luokan kansalaiseksi. Vastaantulijoinani poukkoilevilla ja kuoppaisilla kävelyteillä erityisesti talvikuukausina olivat pääasiassa surkeaan tilanteeseen ajautuneet kodittomat ihmiset. En voi olla varma, että autot pysähtyvät kohdallani liikennevaloissa, vaikka minulle jalankulkijana palaisikin valkoinen valo (täällä valo on valkea eikä vihreä).

Koko yhdysvaltain mittakaavassa viisi miljoona ihmistä ei pysty ostamaan terveellistä ruokaa, koska heillä ei ole autoa, ja tätä kautta he eivät pääse isoihin marketteihin moottoriteiden varsille. Erittäin harvoin työmatkoillani kohtaan lenkkeilijöitä, lastenrattaita tai koiranulkoiluttajia! Mutta mitäpä se keskivertoamerikkalaista haittaa! Polttoaine on halpaa, ja kahvia on mukava hörppiä termosmukista maasturin huristessa alla.

Paikallinen Suomessa vieraillut amerikkalainen pilkkasi suomalaista, joka oli maininnut harrastuksekseen kävelemisen. Hänen mielestään kävely ei voi olla kenenkään harrastus. Miten ymmärtämätöntä! USA:ssa ajatus usein on, että joka paikkaan pitää ajaa autolla, eli kävely tai pyöräily töihin ei voi olla samalla myös päivän lenkki. Pitää ajaa autolla, jotta voi ostaa ruokaa. Pitää ajaa autolla tiettyyn paikkaan, jotta voi lähteä koiran kanssa lenkille. Pitää ajaa autolla tiettyyn puistoon tai kuntosalille, jotta voi käydä lenkillä. Matkaa kohteeseen ei osata nähdä liikkumisen päämääränä, eikä sille ole haluttu tai osattu rakentaa riittävää infrastruktuuria.

Olen ajatellut, että miten tärkeää Suomessa nyt ja tulevaisuudessa matkanteon, tasa-arvon, virkistymisen, ekologisuuden ja liikkumisen kannalta leveät, hyvässä kunnossa ympäri vuoden olevat kevyen liikenteen verkostot ovat. Kevyen liikenteen väylät eivät ole vain kiva lisä katukuvassamme, vaan ne symbolisoivat samalla turvallisuutta, oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Ne kertovat, että myös niiden ihmisten, jotka tahallisesti tai tahattomasti ovat autottomia, liikkumismahdollisuudet ovat aivan yhtä tärkeät kuin neljän pyörän päällä hiilidioksidia kaasuttavien kansalaisten. Kevyenliikenteen infran olemassaolo ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys Suomessa tulevaisuudessakaan, vaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulman on tärkeää olla läsnä jokaisessa maankäyttöön liittyvässä päätöksessä.

Sini Kantola on Uusi Rovaniemi -lehden kolumnisti ja Lappia rakastava maailmankansalainen.

Kommentit (1)

  • Biker

    Juuri näin! Monta kertaa Jenkkilässä käyneenä (eri osavaltioissa) olen huomannut saman. Poikkeus on Colorado, jossa kävellään, hölkätään, pyöräillään, kiipeillään, hiihdetään ym.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös