Uusi Rovaniemi

Lukijan juttu: Ounasvaaran peruskoululaiset visioivat, miltä kotikaupunki näyttää sadan vuoden päästä

Lukijan juttu: Ounasvaaran peruskoululaiset visioivat, miltä kotikaupunki näyttää sadan vuoden päästä

Tulevaisuuden Rovaniemi alkoi rakentumaan ja hahmottumaan 1:1000 mittakaavassa isolle kuuden neliömetrin vanerialustalle.

Ounasvaaran peruskoulun oppilaat opiskelivat viikon ajan uuden opetussuunnitelman mukaisia niin sanottuja monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Yläkoulun oppilaat saivat valita aiheen 15 erilaisesta työpajasta, joiden yhteinen teema oli Suomi 100 vuotta.

Yhden työpajan aiheena oli Rovaniemi 100 vuoden päästä. Päätimme visioida millainen on kotikaupunkimme 100 vuoden kuluttua ja kaikki ryhmän oppilaat muuttuivat kaupunkisuunnittelijoiksi. Ohjaavina opettajina työpajassa olivat Leena Nykänen ja Virpi Maunuvaara. Aluksi oppilaat saivat hieman tietoa kaupunkisuunnittelun periaatteista ja arkkitehtuurista, mutta pian ryhdyttiin omien suunnitelmien ideointiin ja työstämiseen.

Venla Petäjäjärvi, Silja Lauri ja Saara Pasanen visioivat, miltä tulevaisuuden Rovaniemi näyttää.

Venla Petäjäjärvi, Silja Lauri ja Saara Pasanen visioivat, miltä tulevaisuuden Rovaniemi näyttää.

Kävimme myös tutustumassa Rovaniemen kaupunkisuunnitteluun ihan paikan päällä.

Kaupungin arkkitehti Tarja Outila kertoi meille Rovaniemen ainutlaatuisuudesta. Sijaitseehan kaupunki pohjoisessa ja se on ollut kahden joen kohtaamispaikkana jo kauan sitten tärkeä kohtaamispaikka.

Rovaniemellä on useita poikkeuksellisen hienoja arkkitehtonisia kokonaisuuksia ja aarteita, kuten tietysti kaikki Alvar Aallon tuotannon helmet sekä Arktikum, Pike, Korundi, Jätkänkynttilä ja uusi jalkapallostadion. Selvisi myös se, että Poronsarvi-asemakaava on ollut olemassa muotona jo ennen kuin Alvar Aalto sen ‘brändäsi’.

Lisäksi pääsimme kierrokselle kaavoitusarkkitehti Johannes Jutilan mukana ja näimme miten tulevaisuuden Rovaniemeä tietokoneruudulla parhaillaan jo valmistellaan.

Oppilaat saivat kaavoitustoimistosta pohjakartan, jonka avulla he hahmottelivat muun muassa Kemijoen uoman, Ounasvaaran, tietä ja sillat.

Oppilaat saivat kaavoitustoimistosta pohjakartan, jonka avulla he hahmottelivat muun muassa Kemijoen uoman, Ounasvaaran, tietä ja sillat.

Pääosa viikosta oli itse tekemistä. Tulevaisuuden Rovaniemi alkoi rakentumaan ja hahmottumaan 1:1 000 mittakaavassa isolle kuuden neliömetrin vanerialustalle.

Saimme kaavoitustoimistosta pohjakartan, jonka avulla oppilaat hahmottelivat muun muassa Kemijoen uoman, Ounasvaaran, tietä ja sillat. Ryhmien pöydissä syntyi monen moista uutta rakennusta ja ratkaisua.

Tulevaisuudessa Rovaniemi saa energiaa aurinkopaneeleista ja tuulivoimaloista. Vuonna 2 117 kaupungissa on myös lukuisia pilvenpiirtäjiä, huvipuisto ja viihtyisän koulun pihalla on uima-allas. Köysiradalla pääsee kätevästi Ounasvaaralle ja Konttisen kenttä on muuttunut kuplaksi, jossa voi valita haluamansa vuodenajan kuplan sisälle. Kaamosaikana kesäkupla on suosittu paikka.

Myös eri ikäisiä asukkaita on huomioitu monin tavoin. Leikkipuistot, päiväkodit ja vanhainkodit sijaitsevat lähekkäin. Rakentaminen on ekologista, kaupungissa on paljon puurakennuksia ja puukerrostalojakin sekä viherkattoja. Ounasvaara on vihreänä keitaana kaupungin asukkaiden retkeily- ja virkistäytymispaikkana ja huipulle pääsee kätevästi köysiradalla. Lukuisille matkailijoille on tarjolla monen tasoisia hotelleja.

Tässä se on, visio Rovaiemestä sadan vuoden kuluttua. Työ syntyi Ounasvaaran peruskoulussa, jossa opiskeltiin viikon ajan uuden opetussuunnitelman mukaisia niin sanottuja monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

Tässä se on, visio Rovaiemestä sadan vuoden kuluttua. Työ syntyi Ounasvaaran peruskoulussa, jossa opiskeltiin viikon ajan uuden opetussuunnitelman mukaisia niin sanottuja monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

Opettajien näkökulmasta erilainen kouluviikko onnistui loistavasti. Ryhmässä vallitsi innostunut tunnelma ja lennokkaita ideoita sateli ja niitä toteutettiin ennakkoluulottomasti.

Oppilaat huomioivat toisiaan ja tekivät kaiken tosissaan. Oli ihana seurata oppilaiden touhuilua. Tällaista innostumista ja uppoutumista koulussa tarvitaan.

Virpi Maunuvaara ja Leena Nykänen

Teksti ja kuvat


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös