Uusi Rovaniemi

Arvio: Palasia Reidarin elämästä

ANTTI KUROLA
Näyttämöllä Anni Pilhjärta ja Laura Kallas-Herd.

Näyttämöllä Anni Pilhjärta ja Laura Kallas-Herd.

Kari Kellokumpu

Looking for Reidar, tanssiteatteri Rimpparemmin esitys 5.10. Lappia-talon Saivo-näyttämöllä.

Alkuun tunnustus. Tanssi on meikäläiselle hankala asia. Siitä puhuttaessakin sisuskaluistani alkaa heti henkiä esiin kehittymätön minäkuva ja heikko itsetunto. Kas kun mies ei taivu ja jalat on heti ristissä.

Omat kokemukset sikseen. Tanssissa itsessään ei tietenkään ole mitään vikaa. Se on suurenmoinen liikunnan, itseilmaisun ja taiteen muoto.

Looking for Reidar on tanssiteatteri Rimpparemmin hatunnoston arvoinen tuotanto, joka sekoittaa teatteri-ilmaisua ja tanssia. Aiheena on myyttisiin mittoihin kasvanut lappilainen taiteilija Reidar Särestöniemi (1925–1981).

Uhkeista, värikylläisistä ja Lapin luontoon liittyvistä töistään tunnettuun mieheen liittyy monia enemmän tai vähemmän totta olevia tarinoita. Kittilän Särestö oli hänelle joka tapauksessa rakas.

Meille iäkkäämmille jonkinlainen tietämys Särestöniemestä on itsestäänselvyys, mutta nuorempi ikäpolvi ei ole hänestä välttämättä kuullutkaan. Siksikin tanssiteatteriesitys Looking for Reidar on paikallaan, vaikka esitys herättänee ristiriitaisia mielipiteitä.

Mainittakoon Reidarista vähemmän tietäville, että esityksen käsiohjelma taustoittaa Reidar Särestöniemen maailmaa ja samalla helpottaa esityksen tapahtumien seuraamista.

Tanssiteatteri on monelle vierasta, myös minulle. Siksipä sitä kannattaa rynnätä katsomaan. Ennakkoluulottomuus on hieno tapa avata ovia mielenkiintoisiin kokemuksiin.

Minulle Looking for Reidar esittäytyy palasista koostuvana Reidarin elämänkertana. Elokuvallinen vastine voisi olla videokollaasi.

Esitys kertaa Reidarin elämänvaiheita maailmanmatkaajasta opintovaiheisiin Neuvostoliitossa ja lopulta rahaa takovaksi julkkistaiteilijaksi ja Ounasjokea suojelevaksi persoonaksi.

Nimensä mukaisesti teoksessa ollaan etsimässä Reidaria, ollaan virittelemässä kutkutusta tietää ja kokea enemmän Reidarista ja hänen maailmastaan.

Esityksen jälkilöylyissä joku kaipasi tanssillisempaa otetta ja keskittyneempää näkökulmaa esimerkiksi Reidarin taiteeseen. Kaipaus on toki perusteltu. Selkeää näkökulmaa Reidarin persoonaan tai taiteeseen esityksessä ei ole.

Minulle Looking for Reidar kelpasi silti oikein hyvin. Se piti varpaisillaan. Toki teatterilliset, tanssilliset ja muut elementit kulkivat runsaina ja nopsaan toisesta toiseen, mutta katsoja pysyi kärryillä koko ajan. Sitä helpottivat eräänlaiset tietoiskut. Huumoriakaan ei unohdettu.

Reidarin hahmo olisi voinut toki ilmaisullisesti puskea voimallisemmin esille.

Entäs tanssi? Vaikuttavimmillaan se näyttäytyi maallikolle Taivaanjäärässä ja Lapin luonnossa, suopursussa. Huomio kiinnittyi myös koko tilan käyttöön. Tosin katsojan oli kuroteltava nähdäkseen lattiatasolla tapahtuvat jutut.

Pidin esityksen videoprojisoinneista ja äänimaailmasta. Ensimmäisenä palautuvat mieleen iholle heijastetut kuvat Reidarin ollessa suorittamassa taideopintojaan.

Looking for Reidar

Ohjaus ja skenografia: Jose Salo.

Käsikirjoitus ja esitysdramaturgia: Janne Rosenvall.

Koreografia: Työryhmä.

Esiintyjät: Laura-Kallas Herd, Ulla Väätäinen, Anni Pilhjärta, Valtteri Valo, Henri Haakana, Atte Herd.

Puvustus: Elina Vasko.

Ääni-, valo- ja projisointisuunnittelu: Antti Lindholm.

Musiikki: Antti Lindholm sekä Henri Haakana ja Valtteri Valo.

Lavasterakennus: Aku Koivukangas ja työryhmä.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös