
Hyundain Teemu Suninen pitää Suomen rallimainetta yllä Chilessä. Yhdeksän ajetun erikoiskokeen jälkeen Suninen on kilpailussa toisella sijalla. Eroa kisan kärkikuski Ott Tänakiin on liki minuutti. Suomalaiskuskin takana on tallikaveri Thierry Neuville 15,2 sekunnin päässä.
– Eilen vedettiin käytännössä täysillä, mutta tänään kyse on ollut renkaiden säästämisestä. Se on ollut minulle uusi kokemus, Suninen totesi lauantaina.
– Tilanne ei ole huono, mutta olen hieman pettynyt. Olisimme voineet tulla paremminkin. Mutta täytyy muistaa, että tämäkin on joukkuelaji ja meidän pitää ajatella tiimin parasta, tallipisteistä kolmoskuskin roolissa ajava Suninen jatkoi.
Suninen on kuitenkin kiinni huipputuloksessa. Vastustajatalli Toyotan epäonnistuminen rengasvalinnassa laittoi miehen myhäilemään.
– Kuten nähtiin, Toyota teki ison virheen rengastaktiikassaan. En siis voi olla liian pettynyt siitä, missä olemme.
Toyotalla katastrofitaktiikka
Toista perättäistä maailmanmestaruutta jahtaava Kalle Rovanperä on kilpailussa viidennellä sijalla. Avauspäivänä suomalaistähti kärsi aura-auton roolista, ja lauantain aamupäivän lenkillä koko Toyotan talli teki pahan virhearvion rengastaktiikassa. Kaikki Toyotan kuskit lähtivät kolmelle pitkälle erikoiskokeelle pehmeän seoksen renkailla. Lenkin viimeinen pätkä rankaisi, kun neljänneksi valahtanut Elfyn Evans kärsi kaksi rengasrikkoa ja myös Rovanperä joutui ajamaan ”sukkasillaan” maaliin, jotta renkaat kestävät.
– Aika hurjaa, että koko meidän tiimimme meni tuolla taktiikalla. Jo nuotituksen jälkeen oli selvää, että aamulla rengas kuluu. Jostain syystä insinöörit, ja toki myös me itse, ajattelimme, että renkaat kestävät, täysin tuhoutuneilla renkailla maaliin ajanut Rovanperä kertoi.
– Turha tästä on vain tiimiä syyttää, sillä kuskit päättävät renkaat. Jostain se idea kuitenkin lähti.
WRC2-luokassa Sami Pajari on toisella sijalla. Luokkaa johtava Oliver Solberg on 16,7 sekunnin päässä.