Sama kori ja kolme voi­ma­lin­jaa - Peugeot 208:n ul­ko­muo­toon on ra­ken­net­tu näyt­tä­vyyt­tä

Peugeot e-208 täyssähköauto saapuu Suomeen vuoden ensimmäisellä puoliskolla, palaamme tähän myöhemmin.
Peugeot e-208 täyssähköauto saapuu Suomeen vuoden ensimmäisellä puoliskolla, palaamme tähän myöhemmin.

Peugeot 208 jatkaa kakkossarjalaisten mallistoa. Ensimmäinen kakkosarjan Peugeot esiteltiin vuonna 1929. Uusi 208 tulee saataville, bensiini, diesel- ja täyssähkömoottorilla.

Lounais-Lappi koeajoi auton 101 hevosvoiman bensiinturbolla ja automaattivaihteistolla.

Ulkonäkö

Ulkomuotoon on rakennettu näyttävyyttä onnistuneesti. Pystypalkkien muotoiset etuvalot ovat persoonalliset ja näyttävät. Auton takana valojen välissä on tumma koristelista Peugeot-tekstillä.

Myös takavalojen kuvia on pystypalkki. Mukava huomata, myös vanteiden muotoiluun satsataan.

Ajettavuus

Ajettavuus ei ollut yllätys koska se on ollut korkealla tasolla 205 mallista lähtien, jonne kokemukseni ylettyy. Ohjauspyörä on pieni, mittarit nähdään ohjauspyörän yli.

Valtavirrasta poikkeavan kokoinen ohjauspyörä etenkin kaupunkiajossa näppärä pyöriteltävä, ohjausvaste on sopiva. Alusta tuntuu yhden hengen painolla pintakovalta.

Tosin asiaa voi säätää valitsemalla vakio rengaskoon, 16-tuumaisen. Tällöin myös rengasmelu vaimenee. Kahdeksan portainen automaattivaihteisto ei moitteita saa.

Tilojen käytännöllisyys

B-segmentissä oltaessa takaistuimen tilat eivät ole pääroolissa. Etuistuimilla tilaa on riittävästi, olkapäät eivät kolahtele yhteen. Istuinten ergonomia ei ole aivan pitkäjalkaisen mukainen mutta tyydyttävään mukavuustasoon päästään säätöjä testaamalla.

Juomat, puhelimet ja pientavarat löytävät omat paikkansa vaivattomasti, kyynärnojan alla oleva lokero on runsaan kokoinen.

Tavaratilan koko on 265/1106 litraa.

Suorituskyky

Moottorina koeajoautossa oli 101 hevosvoimainen bensiiniturbo, kolmella sylinterillä. Tarjolla on myös 130 hevosvoimainen moottori sekä 102 hevosvoimainen turbodiesel.

Malliston perusmoottori on 75 hevosvoimainen. Koeajettu moottori kuljettaa iloisen pirteästi varsinkin Sport-ajotilassa.

Tällöin liikutaan korkeammilla kierroksilla ja ahtopainetta on sopivasti käytössä, moottori reagoi nopeasti kaasun painallukseen. Bensiiniä kului koeajolla 6,4 litraa sadalle kilometrille.

Varustelutaso

Allure vakiovarusteita: elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESC), luistonestojärjestelmä (ASR), lukkiutumaton jarrujärjestelmällä (ABS), elektroninen jarruvoiman jako (REF), hätäjarrutusavustin (AFU) ja dynaaminen vakauden valvonta (CDS), LED-ajovalot ja LED-päiväajovalot, digitaalinen Peugeot i-Cockpit® 3D -mittaristo, matkapuhelimen säilytysteline, automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, ajotilan valitsin.

3D -mittaristosta löytyy useita erilaisia näyttötiloja.
3D -mittaristosta löytyy useita erilaisia näyttötiloja.

Myynti Lounais-Lapissa: Pörhön Autoliike Oy

Koeajossa

Peugeot 208 Allure Puretech Eat8-Automaatti

Kiitämme: Raikasta ulkonäköä, voimalinjan toimintaa.

Moitimme: Rengasmelua auton takaosasta.

Pituus 4 055 mm.

Akseliväli 2 540 mm.

Leveys 1 745 mm.

Korkeus 1 430 mm.

Moottori 1 199 cm3.

CO2-päästöt 132 g/km.

Teho 101 hv.

Vääntömomentti 205 Nm/1 750 r/min.

0 -100 10,8 s.

Huippunopeus 188 km/h.

Kokoluokka B-segmentti.

Kokonaismassa 1 625 kiloa.

Ajoneuvovero 132,13 euroa vuodessa.

Hinta alkaen 22 712 euroa.