Ruuan verk­ko­kaup­po­ja isoihin yk­si­köi­hin – Me­ri-La­pis­sa ruuan net­ti­kaup­po­jen asiak­kai­na on paljon lap­si­per­hei­tä

Keminmaan K-Citymarket aloitti tammikuussa ruuan myymisen netissä. Kemin Prismaan mahtuisi hyvin verkkokauppa.

Keminmaan K-Citymarketin pakastevastaava Heidi Heinikoski ja verkkokauppavastaava Vesa Tainio sekä kaksi muuta henkilöä pyörtittävät marketin uutta ruuan verkkokauppaa.
Keminmaan K-Citymarketin pakastevastaava Heidi Heinikoski ja verkkokauppavastaava Vesa Tainio sekä kaksi muuta henkilöä pyörtittävät marketin uutta ruuan verkkokauppaa.
Kuva: Jussi Saarela

Ruuan verkkokaupat rantautuvat myös Meri-Lapin suuriin marketeihin hiljalleen. Keminmaan K-Citymarket aloitti alueella tammikuussa ensimmäisenä isona kauppana ruuan myymisen nettikaupassa.

– Perustimme ruuan nettikaupan asiakkaiden toiveesta, kauppias Mauri Vaarala sanoo.

K-Citymarketin nettikaupankäynnistä vastaavat muiden töidensä ohessa neljä henkilöä.

– Verkkokauppa on lähtenyt liikkeelle paremmin kuin osasimme odottaa. Olemme positiivisesti yllättyneitä, kaupan verkkokauppavastaava Vesa Tainio ja pakastevastaava Heidi Heinikoski sanovat.

Verkkokauppa tukee samalla myös kivijalkakaupan toimintaa kauppiaan mukaan.

Pääasiassa myytävät tavarat ovat päivittäistavaraa, mutta jonkin verran menee myös käyttötavaraa. Keminmaan K-Citymarketin päivittäistavaravalikoimassa on noin 15 000 tuotetta.

– Verkkokaupassa myytävistä tuotteista vähintään 90 prosenttia on elintarvikkeita. Asiakkaista arviolta 95 prosenttia on lapsiperheitä, jotka säästävät aikaa parikin tuntia, kun ei tarvitse lähteä kauppaan lasten kanssa. Verkkokaupan asiakkaan ostoskorin koostumus on aivan erilainen kuin normaalin myymälän asiakkaan, sillä maitotuotteita ja vihanneksia myydään verkossa paljon. Tilaukset ovat monesti isoja, koko viikon ruokaostoksia, mutta jotkut asiakkaat tilaavat ruokaa kahdesti viikossa, Tainio sanoo.

Jotkut verkkokaupan asiakkaista vievät kauppiaan mukaan iäkkäille vanhemmilleen ruokaa kotiin. Vanhemmat voivat valita yhdessä aikuisten lastensa kanssa netissä ostettavat tuotteet ennen hakureissua.

Asiakas valitsee ensin itse tuotteet netissä ja hakee sitten kaupan työntekijöiden keräämät tuotteet kaupan sivuovella sijaitsevasta noutopisteestä sovittuna hakuaikana arkipäivisin. Ennen saapumista noutopaikalle asiakas lähettää tekstiviestin tai soittaa kaupan numeroon. Kaupan työntekijät kantavat sitten tavarat auton sisään. Tuotteiden kotiinkuljetusta Keminmaan K-Citymarketilla ei ainakaan vielä ole.

Kesko vastaa K-Citymarketeissa käyttötavarapuolesta ja kauppias ruokapuolesta, mutta K-Citymarkettien ruuan verkkokaupasta saa tilattua myös käyttötavaraa.

Tuotteiden keräys maksaa K-Citymarketissa asiakkaalle 6,90 euroa ja Plussa-kortin omistajalle 4,90 euroa.

Keskon digitaalisten palveluiden myyntijohtaja Antti Rajala kertoo, että Lapissa K-ruokakaupoilla on seitsemäntoista ruuan verkkokauppaa, joista kuusi on K-Supermarkettia, yhdeksän K-Markettia ja kaksi K-Citymarkettia.

– Näistä seitsemästätoista K-kaupasta kuudessatoista on tilaa ja nouda -malli käytössä ja yhdeksässä kotiinkuljetuspalvelu, Rajala sanoo.

Lapin K-Citymarketeissa toimii Keminmaan lisäksi Rovaniemellä ruuan verkkokauppa, joka aloitti toimintansa viime vuoden lopulla. Meri-Lapissa Keskolla on Keminmaan K-Citymarketin lisäksi ruuan verkkokaupat Kemin K-Market Keskuspuistokadussa, Torniossa K-Market Kirsikassa ja K-Market Tornion Olavinlinnassa sekä Ylitorniolla K-Supermarketin yhteydessä.

Sekä kauppiaat että asiakkaat ovat olleet Rajalan mukaan hyvin kiinnostuneita ruuan verkkokaupasta, jonka verkosto kasvaa hyvää vauhtia.

– Verkkokauppaverkosto laajenee aika kovaa vauhtia. Viime vuoden aikanakin kahdeksankymmentä uutta ruokakauppaa tuli mukaan meidän verkkokaupan palvelun piiriin.

Osuuskauppa Arina avasi ruuan verkkokaupan Oulun Limingantullin Prisman yhteyteen nyt helmikuun alussa. Raksilan Salen yhteydessä olevan verkkokaupan se samalla sulki. Prisman lisäksi Arinalla on verkkokauppa Sokos Herkun yhteydessä Oulussa. Arinan marketkaupan toimialajohtaja Mikko Polso kertoo, että lisää verkkokauppoja on tulossa, mutta osuuskauppa haluaa ensin Limingantullin pilottihankkeen toimimaan hyvin.

– Haluamme nyt varmistaa, että prosessi lähtee toimimaan hyvin Limingantullissa. Oulussa ja Kempeleessä tutkitaan noutopisteiden lisäämistä omistajien tarpeiden mukaan. Näiden jälkeen laajennamme ruuan verkkokauppaa varmaan Rovaniemelle ja sitten Kemiin ja Tornioon. Aikataulua on vielä vaikea sanoa.

Limingantullin Prisman kylkeen Arina teki noin 150 neliön laajennuksen verkkokauppaa varten. Kemissä verkkokaupan pystyisi hyvin tekemään Prisman olemassa oleviin tiloihin moottoritien puoleiseen päätyyn, johon mahtuisi kulkemaan sopivasti autolla. Myös Rovaniemellä verkkokauppa mahtuisi Prisman olemassa oleviin tiloihin, mutta Tornion Prismassa on neliöt käytetty tarkkaan.

Arinan ryhmäpäällikkö ja Prisma-johtaja Katja Savilakso sanoo, että Meri-Lapissakin monet asiakkaat kyselevät verkkokauppaa. Hän sanoo, että verkkokaupan jalkauttamisen toimintamallia ja sijoittamista alueelle pitää vielä miettiä, jotta ratkaisut ovat kestävällä pohjalla.

Prisma Limingantullin ruuan verkkokauppa toimii osana S-ryhmän Foodie-palvelua. Tuotteiden keräily maksaa asiakkaalle 4,90 euroa S-Etukortilla. Asiakas tilaa ja maksaa ostokset verkossa. Asiakas hakee valmiiksi pakatut tuotteet Limingantullin noutopisteeltä, jossa on noutolokerikot. Noutopiste on avoinna joka päivä kellon ympäri. Asiakkaat saavat testiviestillä ovikoodin, jolla he avaavat noutolokerikon.

Arina palkkasi lisää työntekijöitä Limingantullin verkkokauppaa varten. Sen pyörittäminen tarvitsee 25 henkilön työpanoksen. Tuotteiden kotiinkuljetuksista vastaa osuuskaupan yhteistyökumppani.

Limingantullin verkkokaupan alkutaival on sujunut hyvin. Toimialajohtaja Polso sanoo, että asiakkaat käyttävät verkkokauppaa säästääkseen aikaa esimerkiksi harrastuksille. Kivijalkamyymälöillä on kuitenkin iso merkitys edelleen. S-ryhmän Prisman kokoisessa myymälässä ruuan verkkokaupan osuus myynnistä on Polson mukaan noin ”yhden pienen myymälän verran”.

S-ryhmällä on koko Suomessa ruuan verkkokauppa noin neljässäkymmenessä myymälässä, joista 25 on Prismoja. Laajenemistahti on kova, sillä tämän vuoden aikana S-ryhmä aikoo tuplata verkkokauppojensa määrän. Valtaosa uusista verkkokaupoista on Prismoja.

– Tavoitteena on, että tulevaisuudessa jokaisessa Prismassa olisi verkkokaupan palvelut tarjolla, SOK:n ruuan verkkokaupan tuotepäällikkö Antto Pajulahti kertoo.

Verkkokaupan parhaat edut ovat hänen mukaansa ajan ja vaivan säästäminen, kun valmiiksi kerätyt tuotteet voi käydä noutamassa tai tilata suoraan kotiin. S-ryhmän verkkokaupan asiakkaina on paljon lapsiperheitä, mutta myös ikäihmiset hyödyntävät etenkin kotiinkuljetusta.

Tampereen Säästötexillä on marketit Kemissä ja Torniossa, mutta ei ole vielä verkkokauppaa. Kauppias Markku Vuokila pitää kuitenkin mahdollisena verkkokaupan perustamista jossain vaiheessa. Hän on kuullut muilta alan kauppiailta, että verkkokauppa tukee kivijalkamyymälöiden toimintaa.

– Suomen sisäinen verkkokauppa on vielä aika pientä, mutta kasvaa pikkuhiljaa koko ajan.