pääkirjoitus: Kun­ta-alan työ­tais­te­lu on ve­ny­mäs­sä yli kesän, so­pu­jar­ru­na on so­li­daa­ri­suus­va­je

Helatorstai: Tänään vie­te­tään he­la­tors­tai­ta, jolloin "ruo­ho­kaan ei kasva" – mikä se oikein on ja mistä nimitys tulee?

Py­sä­köin­ti­lai­tok­sil­la veh­reyt­tä kes­kus­taan? – Ro­va­nie­mel­lä kes­kus­tel­laan tu­le­vai­suu­den py­sä­köin­ti­rat­kai­suis­ta

Pitäisikö kerrostalon pysäköinti jatkossa keskittää pysäköintilaitoksiin? Kuva on Kiela-korttelin parkkihallista.
Pitäisikö kerrostalon pysäköinti jatkossa keskittää pysäköintilaitoksiin? Kuva on Kiela-korttelin parkkihallista.
Kuva: Pekka Aho

Miten kaupunkikeskustan viihtyisyyttä voitaisiin kehittää uusilla pysäköintiratkaisuilla? Miten tulevaisuudessa voitaisiin taata vehreät kaupunkikorttelit ja samalla mahdollistaa tarvittavat pysäköintimahdollisuudet Rovaniemen keskustassa?

Rovaniemen kaupunki järjestää kaikille avoimen keskustelutilaisuuden keskustan alueen pysäköinnin kehittämisestä torstaina 27. tammikuuta. Tilaisuus järjestetään verkossa Google Meet -alustalla.

Kaupunginarkkitehti Sipi Hintsanen alustaa keskustelua esittelemällä keskitetyn pysäköintimallin tarjoamia ratkaisuja keskusta-alueen kortteleiden vehreyttämiseksi ja pihaviihtyvyyden lisäämiseksi.

– Kasvaneet pysäköintitarpeet ovat johtaneet siihen, että uudisrakennusten piha-aluille ei juurikaan mahdu pensasryhmiä tai nurmikkoalueita suurikokoiseksi kasvavista puista puhumattakaan. Nykyinen pysäköintimalli, joka käytännössä johtaa tonttikohtaisiin ratkaisuihin, on sekä resurssitehoton että syntyvän pihalaadun suhteen huono, Hintsanen taustoittaa.

Uudisrakentamisen määrä seuraavan 20 vuoden aikana Rovaniemen keskusta-alueella on arvioitu suuruudeltaan sellaiseksi, että uusia pysäköintipaikkoja tarvitaan lisää 500–1500 kappaletta. Näiden pinta-ala tarve yhdessä tasossa olisi yhteensä 15 000–45 000 neliömetriä.

Hintsasen mielestä Rovaniemellä olisikin vakavasti harkittava resurssitehokkaiden pysäköintilaitosten rakentamista. Ne säästäisivät maa-alaa jota voitaisiin suurelta osin käyttää keskustakortteleiden sisäosien vehreyttämiseen.

– Keskusta-alueella keskitetty pysäköintimalli, joka muodostuisi kaupunkikuvallisesti soveltuviin sijainteihin tehtävistä, 3–5 kerrostasoa käsittävistä pysäköintilaitoksista, takaisi alueen paremman viihtyvyyden vuosikymmeniksi eteenpäin, Hintsanen sanoo..

Keskustelutilaisuus verkossa keskusta-alueen pysäköinnin kehittämisestä to 27.1. klo 16.30–17.30. Tilaisuuteen voi ilmoittautua täällä.