Kauppojen aukioloaikojen vapauttamiseen liittyi ennakkoon isoja pelkoja ja toiveita. Puolen vuoden kokemuksen turvin voidaan sanoa, että pahimmat pelot olivat turhia ja suurimmat toiveet jäivät toteutumatta. Kokonaisuudessaan uudistus yltää silti plussan puolelle.

Kaupan liiton selvityksen mukaan vapautuneet aukioloajat vauhdittivat vähittäiskaupan kasvua ja lisäsivät alan työntekijöiden määrää (LK/PS 2.8.). Työntekijöiden määrä kasvoi viime tammi–kesäkuussa 2 500:lla ja työtuntien määrä 4 000:lla – toisin kuin aukioloaikojen vapauttamista jyrkästi vastustanut Palvelualojen ammattiliitto Pam ennusti. Lisäksi päivittäistavara- ja tavaratalokaupan liikevaihto nousi selvästi, hintakilpailusta huolimatta.

Samaan aikaan kaupan alan yrittäjien ja yrityksissä toimivien perheenjäsenten määrä putosi 2 000:lla. Tämä kertoo siitä, että kauppojen aukiolon vapautus on lisännyt suurten markettien vetovoimaa, mutta vähentänyt asiakasvirtaa yrittäjävetoisilta pieniltä myymälöiltä, joilta katosi vapautuksen myötä suurin kilpailuvaltti.

Tosin se ei ole ainoa syy pikkukauppojen alamäkeen, jota voidaan selittää myös erikoiskaupan hiipumisella. Se taas johtuu kulutustottumusten muutoksella, joka vie asiakkaita yhä enemmän kansainvälisen verkkokaupan piiriin.

Vaikka kauppojen aukioloaikojen vapautuminen ei aiheuttanut lopulta isoa muutosta kauppojen aukioloaikoihin, suomalaisten shoppailutapoihin säätelyn lopettamisella oli suuri vaikutus. Pyhäostoksista on ehtinyt tulla jo monille uusi, vakiintunut tapa.

Kuluttajan kannalta uudistus on ollut pelkästään positiivinen. Muutos piristi myös vähittäiskauppaa vaikeassa taloustilanteessa. Tosin ilo voi jäädä lyhytaikaiseksi.

Kaupan liitto povaa vähittäiskaupan hiipumista ja kasvun hyytymistä lähelle nollaa kuluttajien ostovoiman heikkenemisen myötä. Ostovoimaa heikentää erityisesti yli vuoden neuvottelujen tuloksena syntynyt kilpailukykysopimus, jonka myötä työntekijöiden palkka käytännössä laskee, kun palkankorotuksia ei ole tiedossa ja työeläke- sekä työttömyysvakuutusmaksut nousevat. Pelkona on lisäksi, että hallitus rahoittaa lupaamiaan tuloveron kevennyksiä kiristämällä välillisiä veroja.

Kaupan tulevaisuuden ratkaiseekin viime kädessä se, lähteekö työllisyys kilpailukykysopimuksen myötä nousuun vai ei. Jos työpaikkoja ei synny lisää, kuluttajienkaan määrä ei kasva ja nekin, joilla on yhä työpaikka, miettivät aikaisempaa tarkemmin sitä, mennäkö sunnuntaiostoksille vai ei.


Kommentit (1)

  • Nimetön

    PAM:ia kovasti kismittää kun Suomeen luodaan uusia työpaikkoja. Näin ne kaikenlaiset monopolit murentuvat pikkuhiljaa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös