Moni ajanut koh­me­los­sa

Jo pieni määrä alkoholia veressä huonontaa ajokykyä ja nostaa onnettomuusriskiä.

Kaksi viidestä Liikenneturvan kyselyyn* vastanneesta kertoo ajaneensa heti aamusta, vaikka edellisenä iltana alkoholia on juotu useampi annos.

– Vuorokauden vaihtuminen toiseksi ei taio promilleja haihduksiin. Huonosti nukuttu yö tehostaa kostean illan haittoja, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

– Jos aamulla happi tuntuu heikolta tai oma ajokunto mietityttää, ajamaan ei tule lähteä.

Jo pienessä kankkusessa harkintakyky pettää herkemmin. Siksi mehulinjasta kannattaa päättää jo iltaa suunnitellessa, jos tietää, että seuraavana päivänä on ajettava.

– Illan aikana ei tarvitse kipuilla, kun limpparilinja on selkärangassa, Elovaara vinkkaa.

Kyselyssä esitettiin totta vai tarua -väite: alkoholi vaikuttaa ajokykyyn vasta, kun rattijuopumusraja ylittyy. Joka kymmenes vastaaja piti tätä totena.

Elovaara tyrmää uskomuksen:

– Pienikin määrä alkoholia veressä huonontaa ajokykyä. Päihteiden kannalta on liikenteeseen vain yksi viesti: jos otat, et aja.

Kyselyssä selvitettiin myös mielipiteitä alkolukkoon. Kysymys kuului, pitäisikö alkolukon olla vakiovaruste kaikissa autoissa. Yli puolet oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä.

– Suomalaiset suhtautuvat tiukasti alkoholin ja liikenteen yhteensopimattomuuteen, Elovaara kehuu. Hän pitääkin erinomaisena asiana, että suomalaiset suhtautuvat ennaltaehkäisyyn näin myönteisesti.

– Alkolukot ovat koulukuljetuksissa olleet pitkään pakollisia. Niiden käyttöä voisi edistää enemmänkin, Elovaara toteaa.

Alkolukkoa käytetään vaihtoehtona myös seuraamuskäytössä. Traficomin selvityksen mukaan kuljettajat ovat pitäneet alkolukkoa parhaimmillaan apurina, joka varmistaa, että uutta vahinkoa ei tapahdu.

– Jos alkolukko on asennettu, se ehkäisee, ettei ratin taakse mennä vahingossa tai tietämättään humalassa. Alkolukko on ikään kuin huolta pitävä apukuljettaja ja perusvaruste. Se kertoo kuljettajan varmistavan selvän liikenteen omalta osaltaan, Elovaara kuvailee.

*Liikenneturvan kysely joulukuussa 2019. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1000 henkilöä, joista autoilevia oli 795 henkilöä.