Yli 70-vuotias torniolainen leipomo- ja kahvilayritys Karkiainen etsii jatkajaa

Karkiainen on ollut viime kesästä lähtien myynnissä. Yrittäjä Asta Heikkilä haluaa löytää hyvän uuden luotsin. Kiirettä kaupanteolla ei ole.

Teija Laurinolli
Yli 70-vuotias torniolainen leipomo- ja kahvilayritys Karkiainen etsii jatkajaa

Putkiremontti on hankaloittanut helmikuussa toimintaa Länsirannalla. Kahvilan Asta Heikkilä (oik.) on kyennyt pitämään avoinna joitakin poikkeuspäiviä lukuun ottamatta. Filippiiniläissyntyiseltä Sara Aquinolta sujuu asiakaspalvelu useilla kielillä.

Teija Laurinolli

Ensimmäinen tarjous tuli kymmenen minuuttia yrityksen myyntiin asettamisen jälkeen viime kesänä. Sitä Karkiaisen leipomon ja kahvilan omistaja, yrittäjä Asta Heikkilä ei hyväksynyt.

–Kiinnostuneita on ilmoittautunut sen jälkeenkin, mutta asia ei ole edennyt. En ole halukas myymään kahvilaa erikseen. Haluaisin uuden omistajan arvostavan tuotteita ja hyviä pitkäaikaisia työntekijöitä, hän sanoo.

Heikkilä on jäämässä pikku hiljaa eläkkeelle.

–Yrityskaupalla ei ole kiire. Olin varautunut siihen, että se vie oman aikansa.

Teija Laurinolli
Leipomoala on yhä hyvin käsityövaltainen. Näitäkään muffinsseja ei ole kone pyöräyttänyt paperiin.

Leipomoala on yhä hyvin käsityövaltainen. Näitäkään muffinsseja ei ole kone pyöräyttänyt paperiin.

Leipuriksi vuonna 1976 valmistunut Asta Heikkilä lähti Karkiaisen yrittäjäksi laman alla 27 vuotta sitten.

–Olen yrittäjäperheestä. Jatkajan ei tarvitse valmiiksi tuntea alaa. Myynti ja markkinointi on kuitenkin hyvä hallita.

Alkuvuosina Asta Heikkilä osallistui itsekin leipomon työhön, lähinnä kakkujen tekemiseen.

Karkiainen työllistää yrittäjän lisäksi seitsemän henkilöä, joista puolet kahvilassa ja puolet leipomossa. Jokaisella on oma vastuualueensa.

–Työntekijöistä kolme hallitsee kaiken, joten heidän työpisteensä ja -tehtävänsä vaihtelevat. Vanhin työntekijä on ollut talossa yli 40 vuotta. Vaihtuvuus on siis vähäistä eikä Meri-Lapissa muutenkaan ole pulaa ammattilaisista.

–Yrityksen johtaminen on ollut mielenkiintoista. Olen kehittänyt Karkiaisesta luomuleipien valmistajan. Kahvilan muutin 12 vuotta sitten keskieurooppalaistyyliseksi, jossa voi halutessaan tilata vaikka kuohuviiniä. Joskus asiakkaat tulevat viettämään juhlahetkeä, pyytävät kokonaisen täytekakun ja konjakit pöytään.

Karkiaisen Jussin korppua on myynnissä myös pääkaupunkiseudun kaupoissa.

–Se on täyttä ruista, valmistettu alkuperäiseen juureen ilman lisättyä hiivaa, kuten kaikki muutkin ruisleipämme, Asta Heikkilä muistuttaa.

Leipomotuotteiden myynti tuo yrityksen tilistä suurimman osan. Räätälöityjä tuotteita Karkiainen valmistaa esimerkiksi Lapland Hotels -ketjulle, jolla on toimipisteitä Tamperetta ja Helsinkiä myöten.

–Tuoreleipää ei pystyisi pitkiä matkoja kuljettamaan. Rovaniemen ja Oulun alueelle lähtevät kuormat kerran viikossa, lähialueelle kolmesti.

Suosituimmat tuotteet ovat tuoreleipiä. Ykkösenä on tällä hetkellä Jussi revitty, toisena Jussin ruispalat.

–Allin kauravarrasta myymme nyt kolmanneksi eniten. Siinäkään ei ole hiivaa vaan se valmistetaan kehittämäämme juureen.

Jälleenmyyntiä Karkiainen on jonkin verran kasvattanut. Leipomon tuotteita myydään myös rajan toisella puolella Haaparannalla ICA Maxissa.

Kovin suurta verkostoa Heikkilä ei haluakaan.

–Silloin pitäisi palkata lisää työntekijöitä.

Paikallisleipomot ovat vähentyneet vuosien mittaan roimasti.

–Pääkilpailijoita ovat valtakunnalliset ketjut ja kauppojen paistopisteet.

Trendit tulevat ja menevät mutta perusleivän asemaa ne eivät ole horjuttaneet.

–Leipomoala on turvallinen. Ihmiset syövät aina leipää ja juhlissa täytekakkua.

Karkiaisen leipomo ja kahvila Torniossa

Perustivat Aune ja Eero Karkiainen vuonna 1944 Putaalle. Yritys muutti Keskikadun kautta Länsirannalle vuonna 1968.

Omistus siirtyi Pertti Kurttiolle vuonna 1984 ja edelleen Asta Heikkilälle vuonna 1990.

Leipomot Kivirannalla ja kahvilan yhteydessä Länsirannalla. Myös viikonloppuisin avoinna olevassa kahvilassa 49 paikkaa ja A-oikeudet.

Vuonna 2017 liikevaihto 619 000 e ja liikevoitto 14,6 %.


Kommentit (1)

  • Pullahiiri

    Kyllä yrittäjän leipääntyminen (!) ja eläkepäivien odottelu näkyy tuotteiden laadussa ja ulkonäössä sekä tuotekehittelyn puutteena.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös