Voihan lumisade

Lumi on mielenkiintoinen ilmiö. Lokakuussa ensilumi valaisee ihanasti synkän maiseman ja luminen maisema on odotettu ja suorastaan romanttinen. Jouluun lumi kuuluu olennaisesti. Maaliskuun loppupuolella mieli alkaa muuttua. Töihin lähtijän aamun pilaa tehokkaasti auto, joka on hautautunut kolmenkymmenen sentin tuoreeseen lumeen. Eikä mieltä lämmitä teiden huono ajokuntokaan. Ottaen huomioon, että on kyse aineesta joka kesän tullen häviää itsestään, se teettää uskomattoman määrän töitä ja aiheuttaa monenlaista murhetta.

Lumen ja jään aiheuttamat ongelmat näkyvät myös jätteen tyhjennyksissä. Jäteastioita on pystyttävä tyhjentämään niinäkin päivinä, kun kadut ovat auraamatta ja kiinteistöjen lumityöt tekemättä. Asiakaspalvelun puhelin soi taukoamatta, jos jätteentyhjennykset viivästyvät. Usein asiakas ymmärtää, mistä viivästys johtuu ja hyväksyy tilanteen. Valitettavasti on myös asiakkaita, joiden mielestä mikään selitys ei ole hyväksyttävä, vaan tyhjennys on tehtävä juuri nyt. Ei auta selitys arkipyhistä, jotka muuttavat tyhjennysrytmiä, ei valokuvat kiinteistöllä olevista esteistä. Turha myöskään selittää kalustorikoista, kuljettajien influenssa-aallosta puhumattakaan. Kuljetukset pyritään aina järjestämään sovitun rytmin mukaisesti ja suurimmaksi osaksi näin tapahtuu. Elämä on arvaamatonta ja hyvästä pyrkimyksestä ja varasuunnitelmista huolimatta voi tulla tilanteita, joissa monta asiaa menee yhtä aikaa pieleen. Suuri osa talven tyhjennysongelmista johtuu kuitenkin kiinteistöjen tekemättömistä lumitöistä tai esteistä, joiden vuoksi jäteauto ei pääse kiinteistölle.

Saamme usein urakoitsijalta valokuvia kiinteistöiltä, joissa molok-astiat ovat täysin hautautuneena lumipenkan sisään siten, että tamppautunut lumivalli on molokin kannen korkeudella. Usein kannen päällä on vielä parinkymmenen sentin korkuinen lumi- ja jääpeite. Tämä tilanne on paitsi asukkaille vaarallinen, se aiheuttaa myös ison työturvallisuusriskin jätteen tyhjentäjälle. Molokin kansi jätesäkkeineen pitää pystyä nostamaan säiliöstä korkealle ilmaan. Sitä ei voida tehdä, jos molokin kannen päällä on useita kymmeniä kiloja painava lumi- ja jääkerros, joka rikkoo nostovaiheessa kannen. Kannen päällä olevan jääkerros saattaa rysähtää useiden metrien korkeudelta maahan vaarantaen kuljettajan turvallisuuden. Tyhjennys estyy myös silloin, kun kuljettaja ei tekemättömien lumitöiden takia pääse ajamaan jäteautoa tarpeeksi lähelle molokia tai ei pysty kiinnittämään nostoköysiä molokin kanteen kiinni.

Jätteenkuljettaja poistaa yön aikana kannen päälle sataneen lumen, mutta kuljettajan tehtävänä ei ole kiinteistöjen lumitöiden tekeminen, vaan kiinteistöjen on itse huolehdittava niistä. Kuljettaja ei myöskään pysty siirtämään vääriin paikkoihin parkkeerattuja autoja.

Satu Keski-Antila

Tiedottaja

Perämeren Jätehuolto Oy


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös