Lounais-Lappi

Unenomaisia maalauksia ja suomalaista mytologiaa – torniolaislähtöisen Mira Kankaanrannan ja Seppo Alanissin näyttelyssä grafiikkaa ja öljymaalauksia

Taina Nuutinen-Kallio
Unenomaisia maalauksia ja suomalaista mytologiaa – torniolaislähtöisen Mira Kankaanrannan ja Seppo Alanissin näyttelyssä grafiikkaa ja öljymaalauksia

Seppo Alanissin ja Mira Kankaanrannan Uupuu-näyttely Tornion Taidekamarilla.

Taina Nuutinen-KallioTornio

Torniolaislähtöinen Mira Kankaanranta, 34, rakentaa toista kertaa näyttelyä Tornion Åströmin kartanon Taidekamarille. Edellisen kerran hän piti näyttelyn tilassa vuonna 2014. Sen jälkeen tilaa on remontoitu ja ilme on muuttunut freesimmäksi.

Tällä kertaa Kankaanranta pitää yhteisnäyttelyn avomiehensä Seppo Alanissin, 38, kanssa. Alanissi tekee grafiikkaa, Kankaanrannan teokset ovat pääasiassa öljymaalauksia. Hän tekee tokin verran myös akvarelleja ja kollaaseja.

Seppo Alanissi luottaa grafiikassaan perinteisiin menetelmiin, kuten viivasyövytykseen.

Molemmat tekevät taidetta itsenäisesti omissa työhuoneissaan.

–Näitä teoksia ei ole tehty ajatellen, että ne tulevat esille samaan näyttelyyn, Kankaanranta kertoo.

–Ripustusvaiheessa mietimme teospareja ja niiden vuoropuhelua, Alanissi kertoo.

Mira Kankaanranta kuvaa maalauksiaan unenomaisiksi teoksiksi, joissa on pysähtyneitä hahmoja. Alanissin teemoissa näkyy mytologia Suomessa ja maailmalla. Hänen teoksissaan näkyy suomalaista luontoa, mutta myös pop-kulttuuria. Useissa töissä on selkeitä viittauksia maailmanpuihin.

–En tiedä, miksi puut ovat minulle tärkeitä. Siinä vaiheessa, kun saan sen tietää, varmaan lakkaan tekemästä niitä ja minulle tulee uusi teema. Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja viettänyt paljon aikaa metsässä, joten totta kai sekin vaikuttaa aihevalintoihin. Puut ovat olleet hallitsevana teemana ihmisten mytologioissa tuhansia vuosia, Alanissi toteaa.

–Nyt kun olen asunut Helsingissä kaksi ja puoli vuotta, olen huomannut, että töihini on alkanut ilmestyä ihmiskasvoja, Alanissi nauraa.

Helsingissä syntynyt, ensimmäiset vuotensa siellä kasvanut, sittemmin torniolaistunut Kankaanranta, innostui piirtämisestä, kuvataiteesta ja askartelemisesta jo ihan pienenä.

–Mietin lukion jälkeen, mihin lähtisin. Lähdin Limingan kansanopiston taidelinjalle opiskelemaan. Siinä vaiheessa ajattelin, etten halua kuvataiteesta ammattia. Että kansanopisto olisi välivaihe elämässäni.

Hän yritti opiskella myös muita ammatteja, mutta lopulta hän totesi, että kuvataide on sitä, mitä hän haluaa tehdä.

–Yritin keksiä, mitä voisin tehdä. Mutta mikään ei tuntunut oikealta. Kun pääsin Imatralle opiskelemaan, olin tosi tyytyväinen.

Kankaanranta opiskeli Saimaan ammattikorkeakoulussa kuvataidetta ja valmistui sieltä vuonna 2012.

Saimaan ammattikorkeakoulussa Kankaanranta ja Alanissi tutustuivat toisiinsa. Tällä hetkellä he asuvat ja työskentelevät pääkaupunkiseudulla, joka tarjoaa mahdollisuuksia taiteilijoille.

–Esimerkiksi grafiikanpajoja ei ole ihan joka paikassa. Pääkaupukiseudultakin sopivan löytäminen vaati työtä, Alanissi toteaa.

Periaatteessa taiteen ostajia on pääkaupunkiseudulla enemmän kuin muualla maassa, mutta toisaalta myös tarjontaa on paljon.

Toistaiseksi molempien taiteilijoiden isommat näyttelyt on pidetty muilla paikkakunnilla kuin Helsingissä, jossa toki gallerioita ja näyttelymahdollisuuksia on runsaasti. Tosin molemmilla on tulossa pian näyttelyt myös pääkaupunkiseudulle.

Toiveissa on, että näyttelyiden myötä teoksille löytyisi myös ostajia. Molemmat myöntävät, että omien töiden markkinointi ja myyminen on haastavaa.

Mira Kankaanrannan ja Seppo Alanissin Uupuu-näyttely 30.12. saakka Tornion Taidekamarilla.

Mira Kankaanranta ja Seppo Alanissi

Mira Kankaanranta (s.1983 Helsingissä, elänyt lapsuutensa ja nuoruutensa Torniossa) pohtii maalauksissaan yhteyden luomista toiseen ihmiseen ja omaan itseen, kommunikaatiota tai lähinnä sen puutetta. Pysähtyneisyyden, hiljaisuuden ja yksinäisyyden kokeminen tulee osaksi teoksia maalausten hahmojen sulkeutuneen ja unenomaisen maailman kautta. Hän maalaa öljyväreillä ilman tarkkaa suunnitelmaa etsien tasapainoa hitaan harkinnan ja nopean spontaanin tekemisen välillä.

Seppo Alanissi (s.1979 Multialla) on työstänyt ”henkilökohtaisen mytologian” teemaa jo useamman vuoden, oikeastaan nuoruusvuosistansa asti. Hän käsittelee ympäröivän maailman ilmiöitä ja omia tuntemuksiaan käyttäen perinteisiä ja arkaaisia symboleita. Symbolikielen myötä teokset irtautuvat alkuperäisistä viittauksistaan ja kytköksistään ajattomammiksi ja yleisemmällä tasolla toimiviksi. Perinteisiin viittaavat myös Alanissin käyttämät metalligrafiikan tekniikat, pääasiassa viivasyövytys.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös