Lounais-Lappi

Tornion maakuntamuseossa voi kesän aikana tutustua polkupyörän historiaan

Suvi Pirinen
Roland Jakobssonin kokoelman vanhin pyörä, boneshaker eli luuntärisyttäjä, oli ensimmäinen polkupyörä, jossa oli polkimet etupyörässä.

Roland Jakobssonin kokoelman vanhin pyörä, boneshaker eli luuntärisyttäjä, oli ensimmäinen polkupyörä, jossa oli polkimet etupyörässä.

Suvi Pirinen

– Ajatella, että kesti vain 30 vuotta kehittää polkupyörä valmiiksi. Kutsun sitä vallankumoukseksi, sanoo polkupyöräkeräilijä Roland Jakobsson.

Jakobssonin kokoelma on esillä Tornionlaakson maakuntamuseon tiloissa elokuun 11. päivään saakka. Näyttely esittelee polkupyörän kehitystä aina ensimmäisestä velosipedistä 1860-luvulta nykyaikaiseen pyörään. Näyttelyn avajaispäivänä perjantaina maakuntamuseo juhli samalla 105-vuotispäiväänsä.

– Minusta tämä polkupyörä oli hyvä kesänäyttelyaihe. Samalla me tässä otetaan vähän kantaa ilmastonmuutokseenkin, että ihmiset innostuisivat polkupyöräilystä uudelleen. Esimerkiksi 30-luvulla ennen autoistumista polkupyörä oli todella näppärä ja paljon käytetty kulkuväline, joka antoi ihmisille vapautta. Olisi varmasti meille hyvä, jos lähdettäisiin samalla tavalla pyöräilemään kuten tanskalaiset, pohtii museojohtaja Minna Heljala.

Haaparannalla asuva Roland Jakobsson on ammatiltaan historian opettaja. Hän on kerännyt polkupyöräkokoelmaansa 20 vuoden ajan. Suurimman osan pyöristä hän on löytänyt nettihuutokaupoista. Joitain malleja on saanut jäljittää pitkäänkin, mutta nyt kokoelma on täydellinen.

– Olen kiinnostunut teollistumisesta, jonka eri vaiheet voi nähdä selvästi polkupyörän tekniikassa ja materiaaleissa. Kokoelmani sijoittuu 100 vuoden ajanjaksolle. Tärkeimmät polkupyörän kehitykseen vaikuttaneet asiat tapahtuivat 1867-1897 välisellä ajanjaksolla, Jakobsson kertoo.

Polkupyörien lisäksi Jakobsson on kiinnostunut myös autoista ja moottoripyöristä, joita hän myös keräilee. Kokoelmaansa hän keräsi vain omaksi ilokseen, ja säilytti sitä autotallissaan. Ystävät, jotka näkivät kokoelman, yllyttivät Jakobbsonia laittamaan sen näytille, mutta se ei keräilijää aikaisemmin kiinnostanut. Vasta eläkkeelle jäätyään Jakobsson alkoi kiertää näyttelyitä kokoelmansa kanssa.

Polkupyörän keksijänä pidetään saksalaista Karl von Draisia, joka esitteli vuonna 1818 kaksipyöräisen kulkuneuvon, jonka etupyörää pystyi ohjaamaan. Tässä ”juoksupyöräksi” kutsutussa laitteessa ei vielä ollut polkimia, vaan sillä liikuttiin potkimalla vauhtia maasta. 1860-luvulla kehitettiin ensimmäinen polkupyörä jonka etupyörään oli lisätty polkimet. Raskas ja kömpelö polkupyörä sai lisänimekseen ”boneshaker” eli luuntärisyttäjä. Seuraava kehitysvaihe oli klassinen korkeapyöräinen polkupyörä, jolla saatiin lisättyä vauhtia. Korkeapyöräistä polkupyörää oli hankala ohjata ja onnettomuudet olivat yleisiä. 1880-luvun puolivälissä kehitettiin niin sanottu turvapyörä, jonka molemmat pyörät olivat samankokoisia, ja takapyörää ketjujen kautta liikuttavat polkimet sijoitettiin polkupyörän keskelle. 1900-luvun alkuun mennessä polkupyörä oli saavuttanut nykyisen mallinsa, tämän jälkeen on vain kehitelty muotoilua ja tehty pieniä parannuksia.

Polkupyörän historiaa -näyttelyyn liittyen Tornionlaakson maakuntamuseo järjestää kesän aikana kaksi pyöräretkeä keskusta-alueen kulttuurikohteisiin. Retket ovat kaikille avoimia ja ilmaisia.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös