Lounais-Lappi

Toimituksesta: Vuorot vähenevät, mihin se johtaa?

Käväisin Helsingissä. Aikatauluista ja myös helppoudesta johtuen matkustin lentokoneella, vaikka se ei ole niitä kaikkein ympäristöystävällisimpiä matkustusmuotoja.

Perjantaina kello 15.30 Kemistä lähtevä kone oli yhtä paikkaa vaille täynnä. Kaksi muuta vapaana olevaa paikkaa oli varattu, mutta niihin ei syystä tai toisesta löytynyt matkustajia. Hienoa, että Finnair sai tehtyä tiliä korkealla matkustajamäärällä.

Tasapuolisuuden vuoksi on kerrottava, että sunnuntain paluulennolla oli enemmän tilaa. Iltapäivälennon paikoista oli arviolta noin neljäkymmentä prosenttia varattuja.

Finnair aikoo vähentää maaliskuussa Kemi-Tornion ja Helsingin välisiä lentoja. Yökone ei lennä jatkossa enää Kemiin, joten aamulento Helsinkiin ei enää toteudu.

Voihan pahkeinen, sanovat monet liikematkaajat. Useamman kerran viikossa isolla kirkolla käyvät joutuvat tekemään matkasuunnitelmansa uusiksi. Ja tuleehan Helsingin suunnalta liikematkaajia myös Kemiin. Helsinkiin menijät joutuvat lähtemään työmatkalle joko edellisenä päivänä tai sitten matkaavat Oulun kautta Helsinkiin. Noin 125 kilometrin automatka töppyräkelissä Oulun lentokentälle ei oikein kiinnosta.

Meri-Lapin kasvavan turismin yksi kulmakivi on toimiva liikenneyhteys. Toki Finnair lentää edelleenkin kolme kertaa vuorokaudessa Kemi-Tornion lentoasemalle, mutta joidenkin turistien kohdalla yöllinen jatkolento olisi voinut sopia aikataulullisesti mukavasti matkasuunnitelmaan.

Finnair on perustellut lentojen vähentämistä kannattamattomuudella. Aamukone Helsingin suuntaan on yleensä täynnä, mutta Kemiin tulevassa yökoneessa on tilaa vaikka muille jakaa. Pörssiyhtiön pitää takoa omistajilleen voittoa, joten taloudellisesti kannattamattomista lennoista pitää tietenkin hankkiutua eroon.

Lakkautettava lento on taloudellisesti raskas siitäkin syystä, että koneen henkilökunnan pitää yöpyä kemiläisessä hotellissa. Tuleehan siitä kuluja, mutta kuinka isot ne kokonaisuudessa loppujen lopuksi ovat. Kemiläiset hotellinpitäjät voisivat yhdessä antaa lentäjille ja lentoemännille yöpymiset puoleen hintaan. Tai vaikka ilmaiseksi, jos lentojen vähentäminen on siitä kiinni. Hotellit voisivat ottaa hankkeen kustannuksiin mukaan alueen suurteollisuuden edustajat ja matkailuyrittäjät. He maksaisivat osan yöpymiskuluista.

Vuoden lopulla lasketaan Kemi-Tornion lentokentän matkustajamäärä. Lentojen vähenemisen vuoksi myös se vähenee. Rovaniemellä ja Oulussa on vasta remontoidut kentät. Voi vain kysyä, miten Finavia alkaa kehittää Kemi-Tornion lentokenttää.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös