Toimituksesta-kolumni: Vaaranpaikat pois Oulun ja Kemin väliltä

Jussi Saarela

Nelostie saa parin vuoden sisällä kuusi uutta ohituskaistaparia Iin ja Simon välille. Niiden pitäisi nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä ruuhkaisella Oulun ja Kemin välisellä tieosuudella. Lisäksi Oulun pohjoispuolella nykyinen leveäkaistainen tieosuus muutetaan Kiiminkijoen eteläpuolelta moottoritieksi ja pohjoispuolelta keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi.

Hienoa asia myös on, että Simon nykyisen ohituskaistan pohjoispäähän Viantienjoen risteykseen tulee eritasoliittymä. Tällä hetkellä risteys on tosi vaarallinen, koska nopeudet voivat olla sen kohdalla kovia ja kääntyminen nelostieltä sivuteille on vaikeaa.

Ongelmana vain on, että uusi vaaranpaikka syntyy uuden ohituskaistaosuuden pohjoispäähän Karsikon risteykseen, jossa sijaitsi aikanaan Mammutimaja. Risteykseen jää lyhyt pätkä maantietä, joka ei ole ohituskaistaa eikä Kemin suunnassa avautuvaa moottoritietä.

Eritasoliittymän tekemiseen tähän vaaranpaikkaan ei valtion rahaa ole todennäköisesti saatavilla pitkään aikaan. Siitäkään huolimatta, että risteyksessä on paukuteltu kolareilta jo monella vuosikymmenellä.

Suunnitelmat eritasoliittymän tekemiseksi ovat olleet pitkään valmiina, mutta rahaa ei ole tullut. Jos Fennovoima olisi päättänyt tehdä ydinvoimalan Pyhäjoen sijasta Simoon, niin eritasoliittymä olisi jo tehty. Ilman ydinvoimalaakin tälle liikenneturvallisuutta selvästi parantavalle rakennelmalle on kuitenkin selvä tarve.

Simon Asemankylän lähellä sijaitseva risteys ja Ranuantien risteys ovat myös vaarallisia. Niiden turvallisuuden parantaminen ei sisälly nelostien parantamisurakkaan.

Asemankylän kohdalla on ollut 60 kilometrin tuntinopeusrajoitus viime syksystä lähtien turvallisuuden takaamiseksi. Omien havaintojeni perusteella kuljettajat ihmeen hyvin sitä noudattavat. Nopeusrajoituksen alentaminen ei kuitenkaan voi olla kuin väliaikainen ratkaisu. Jotain näillekin risteyksille pitää tehdä.

Ohituskaistoilla on paljon hyviä puolia, mutta huonoja puoliakin niillä on. Ohituskaistat voivat yllyttää kaahaamaan, kun "tie aukeaa" kapean tieosuuden jälkeen. Vaara joutua onnettomuuteen kasvaa, kun nopeudet nousevat. Myös ohittaminen on vaikeaa yksikaistaisella osuudella keskikaiteen vuoksi. Pahin mahdollinen tilanne on, jos ambulanssi ei pääse ohittamaan hätätilanteessa.

Kemin ja Oulun välille voisi tehdä ihan hyvin moottoritien pikkuhiljaa molemmista päistä lisää rakentamalla. Ehkäpä nyt välille tehtävät tienlevennykset auttavat päätymisessä lopulta tähän ratkaisuun.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös