Pakohuonepeli vie mennessään

Torniossa on mahdollisuus selvittää Bodomin ja Pentagonin arvoituksia. Solve & Exit -pakohuone rakentui Lapparille.

Tiia Hemminki
Pakohuonepeli vie mennessään

Solve & Exit -pakohuonepelin aivoina ovat toimineet Saija Kinnunen ja Jaana Kämäräinen.

Tiia HemminkiTornio

Vatsaa vääntää ja olo on hermostunut. Olemme astumassa tuntemattomaan kahden ystäväni kanssa. Ovessa lukee Pentagon. Olemme kaikki jännittyneitä, mutta positiivisella tavalla.

Tornion Lapparille vasta avattu Solve & Exit -pakohuone pelin yrityksen omistaja Jaana Kämäräinen kertoo meille viime hetken vinkkejä.

–Puhukaa toisillenne. Kommunikoikaa, hän ohjeistaa.

Kämäräinen muistuttaa huoneessa olevasta hätäavaimesta. Jos huone alkaa tuntua liian ahdistavalta, sieltä on mahdollista päästä pois.

Tieto huojentaa meitä, vaikka olemmekin hermostuneisuudesta huolimatta täynnä tarmoa ja valmiita ratkomaan tulevia mysteerejä.

–Tarkoituksena on selvittää ongelmatilanteita ja löytää avaimia. Huoneessa on pommi, joka räjähtää tunnin kuluttua siitä, kun astutte huoneeseen. Teillä on mahdollisuus saada vinkkejä pelin aikana, kertoo Kämäräinen ja näyttää miten radiopuhelinyhteys häneen toimii.

–Tulemme vartissa ulos, uhoaa torniolainen Anne Jaakola.

Kuulemma samaa ovat monet sanoneet. Kuitenkin seinällä oleva taulu kertoo muuta: vain neljä joukkuetta on selvinnyt huoneista ulos annetussa ajassa.

Pentagonin lisäksi on mahdollista suorittaa Bodom-huone.

Meidät saatellaan sisään huoneeseen, joka ensi tuntumalta näyttää yksinkertaiselta. Miten täältä muka voisi paljastua vinkkejä avainten löytämiseen?

Peli alkaa ja pommissa oleva aika lähtee laskemaan alaspäin.

Alkumetrit ovat kankeita, kun kukaan ei oikein tiedä mihin tarttua. Aika tuntuu etenevän hurjan nopeasti. Kolme naista juoksee kuin päättömät kanat pitkin huonetta.

–Miten tämä aukeaa? ihmettelee torniolainen Jetta Huttunen ja yrittää ravistella salaperäistä laatikkoa.

Olo on epätodellinen. Tämä ei ratkea ollenkaan, ajattelen. Epätoivo iskee ajoittain, mutta jaksamme silti edetä pelissä.

Pari kertaa pelin aikana tulee todellinen seinä vastaan ja päätämme pyytää vihjeitä. Saamme vihjeet ja ilmeet kirkastuvat.

Juoksemme kaikki saman kohteen ääreen ja alamme hälisemään yhteen ääneen.

–Tämä se on! Tässä on ratkaisu!

Aika hupenee. Jaakola kävelee pommin ohi ja toteaa, että kymmenen minuuttia aikaa.

Sireeni lähtee soimaan eikä se todellakaan auta hermoja raastavassa ympäristössä. Viidestä lukosta on kolme saatu auki.

Alkaa epämääräinen ja samalla epätoivoinen selviytymistaistelu.

Kolme, kaksi, yksi… pommi räjähtää. Kämäräinen ja yrityksen toinen omistaja Saija Kinnunen tulevat sisään huoneeseen.

Ensimmäiseksi olotila on pettynyt: emme selvittäneet mysteerejä.

Kämäräinen ja Kinnunen paljastavat meille millä keinoin loput avaimet olisivat löytyneet.

–Niinpä! Tottakai! huudamme yhdestä suusta.

Kaikki on nyt niin selvää, ja pettymys valtaa ainakin itseni. Ratkaisu oli niin lähellä ja niin selvä.

Porisemme pitkän aikaa huoneesta. Sekä minä, että Jaakola ja Huttunen olemme kuin euforisessa tilassa.

–Tämä oli niin siistiä! Aivan mahtavaa!

Saamme Kämäräiseltä positiivista palautetta muutamasta oivalluksesta, joihin muilla on mennyt kauemmin aikaa. Tulee hyvä fiilis.

Sekä Kämäräinen että Kinnunen ovat todella tsemppaavia.

Pelin jälkeen istumme heidän kanssaan alas. Mistä idea pakohuonepelin perustamiseen Torniossa tuli?

–Idea on minun. Se syntyi noin vuosi, puolitoista sitten. Opiskelemme Lapin ammattikorkeakoulussa, ja perustimme vuoden alussa osuuskunnan. Aloimme kerätä pääomaa juuri tätä projektia varten, kertoo Kämäräinen.

Kaikkein parasta Kämäräisen ja Kinnusen mielestä ovat ihmisten reaktiot, kun he pääsevät ulos huoneesta.

–Siinä näkyy monenlaisia tunneskaaloja. Jotkut ovat pettyneitä, toiset ovat innostuneita. Pääosin kaikki ovat kuitenkin tyytyväisiä lopputulokseen, kertoo Kämäräinen.

Sekä Pentagonin että Bodomin mysteerit ovat täysin näiden kahden naisen käsialaa.

Niiden ratkaiseminen oli tuskan takana, mutta entäs niiden keksiminen käyttäjien päänmenoksi?

–Ei ole ollut ollenkaan vaikeaa. Yhtenä iltana aloin etsimään tietoa Pentagonista ja aloin sen pohjalta rakentaa huoneen ideaa, kertoo Kinnunen.

Kämäräinen on hieman eri mieltä huoneiden suunnittelusta.

–Omasta mielestä kaikki tuntuu liian selkeältä. Tulee sellainen fiilis, että onko tämä nyt ollenkaan hankalaa, miettii Kämäräinen.

Voin kertoa, että on se, mutta uudestaan on mentävä. Vielä on Bodom valloittamatta.

Solve & Exit

Solve & Exit on uusi Tornion Elämystehdas Lapparille avattu pakohuoneyritys.

Pakohuonepelit ovat nykyään todella suosittuja elämyskokemuksia.

Pakohuonepelin tarkoituksena on, että sinut lukitaan ryhmäsi kanssa huoneeseen, josta teillä on 60 minuuttia aikaa päästä pois pulmia ratkomalla.

Tornioon on rakennettu kaksi eri teeman huonetta, joista voi valita mieleisensä.

Huoneet eivät tällä hetkellä sovellu perheen pienimmille.


Kommentit (1)

  • Jonna

    Vihdoinkin! <3 Olen niin odottanu näitä tämmösiä tännekin suunnalle! Pakko käydä testaamassa!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös