Suvi Pirinen

Pohjolan moottorilentäjät olivat sunnuntaina esittelemässä toimintaansa Kemi-Tornion lentoasemalla Meri-Lappi lentoon -tapahtumassa. Yhdistyksen jäsenet käyttivät kiinnostuneita 15 minuutin esittelylennolla Kemin yläpuolella, ja kentällä oli myös useampi pienkone, joissa perheen pienimmät pääsivät kokeilemaan, miltä tuntui istua lentäjän paikalla. Koneet keräsivätkin runsaasti kiinnostusta.

– Kyllä ollaan saatu lentää koko päivä, on ollut suosittu. Toivomme voivamme kannustaa ihmisiä harrastamaan ilmailua järjestämällä tällaisia tapahtumia, Pohjolan moottorilentäjien puheenjohtaja Juha Orasvuo sanoo.

Harrastajamäärät ovat vähentyneet ilmailuharrastuksen kultaisista vuosista -70 ja -80 –luvuilta, jolloin Meri-Lapin alueella harrastajia on ollut kolminkertainen määrä, ja kerhojakin useampia. Harrastajia on silti ollut vuodesta toiseen riittävästi, jotta toiminta on voinut alueella jatkua. Tällä hetkellä kerholla on noin 90 jäsentä. Vuosittain uusia moottorilennon harrastajia on tullut mukaan toimintaan suunnilleen sama määrä kuin harrastuksen on lopettanut, eli keskimäärin viisi kappaletta.

– Kemissä on talousalueen kokoon nähden vilkasta ilmailutoimintaa. Näitä lajeja, mitä täällä voi harrastaa, harrastetaan aika aktiivisesti.

PML:n toimisto sijaitsee lentoaseman päärakennuksessa. Lisäksi yhdistys jakaa Kemi-Tornio lentoaseman alueella sijaitsevan lentokonehallin Kemin Laskuvarjokerhon ja Perämeren ilmailuyhdistyksen kanssa. Monet harrastajista ovat mukana useamman kerhon toiminnassa. Orasvuon mukaan Kemin vahvuutena onkin yhteistyö.

– Näistä kolmesta kerhosta varmaan mikään ei pärjäisi yksin, mutta yhdessä me saamme pidettyä tämän homman pyörimässä. Itsekin olen mukana kaikissa kerhoissa, ja paljon on lajien välistä siirtymää. Laskuvarjohyppääjät saattavat alkaa lentämään, purjelentäjät lentävät moottoria ja niin edelleen.

Tyypillisin moottorilennon harrastaja on keski-ikäinen mies, jonkun verran kursseille tulee myös nuoria jotka haaveilevat lentäjän ammatista. Harrastuksen voi aloittaa milloin tahansa, teoriaopinnot tehdään yleensä talvella etäopiskeluna netin kautta, ja lupakirjan vaatimat 35-45 lentotuntia lennetään omassa tahdissa lennonopettajan kanssa. Lentäminen mielletään yleensä todella kalliiksi harrastukseksi, mutta Orasvuo muistuttaa, että mukaan voi lähteä myös ilman suurta taloudellista panostusta.

– Ilmailua voi harrastaa monella tavalla, se maksaa jotain välillä ei mitään ja kaikki rahat. Lennämme myös paljon yleishyödyllisiä lentoja, kuten palolentoja, jotka ovat toimintaan osallistuville ilmaisia. Tämä on ehkä veneilyyn tai moottorikelkkailuun verrattavissa harrastuskustannuksiltaan.

Pohjolan moottorilentäjät suorittavat metsäpalovalvontalentoja yhteistyössä Ranuan North Flying Wings:in kanssa. Sen lisäksi Kemi on lentopelastustukikohta. Kerholla on noin 20 koulutettua jäsentä, jotka voivat osallistua pelastustehtäviin. Tyypillisin tilanne on maastoon kadonnut ihminen, jonka etsintään poliisi pyytää apua Lentopelastusseuran hälytyskeskuksesta, mistä taas otetaan yhteyttä alueen tukikohtaan. Lentopelastusseuran koulutus pätevöittää myös metsäpalovalvontalentoihin, ja Kemissä niitä tekevätkin käytännössä samat henkilöt.

– Tänä vuonna on lennetty keskimääräistä vuotta enemmän. Ei kuitenkaan niin paljon kuin viime vuonna. Esimerkiksi toissa viikolla lennettiin joka päivä kaksi keikkaa. Se on aika harvinaista, että indeksit menevät niin korkeiksi. Ja useita paloja on myös havaittu, enemmän kuin normaalisti, Orasvuo kertoo.

Palolentojen runsauteen on vaikuttanut kuiva ja tuulinen kesä. Pelastuspuolella ei ole tänä vuonna ollut etsintöjä.

Meri-Lappi lentoon -tapahtuma houkutti Kemi-Tornion lentoasemalle noin 4000 kävijää. Matkapolku lapsille, eli leikkilento Balille oli huippusuosittu: yhteensä noin 400 lasta ja huoltajaa suuntasi lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen kautta tutustumaan ATR-koneeseen.

Suuren suosion ja reittikoneen lähtövalmistelujen vuoksi leikkilennon lähtöselvitys jouduttiin sulkemaan jo ennen kuin tapahtuma päättyi.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös